PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyCelebrities w reklamach banków – czy zawsze są wartością dodaną?

Celebrities w reklamach banków – czy zawsze są wartością dodaną?

Analizy 09.11.2009 (06:37) artykuł nadesłany

Wykorzystanie wizerunku znanych i cenionych osób w komunikacji marketingowej nie jest zjawiskiem nowym. Do współpracy zapraszają je zarówno koncerny FMCG, jak i telekomy czy browary. Szczególnie często jednak celebrities w Polsce są obecni w reklamach sektora finansowego.

W kolejnym badaniu z serii MacroFaq dom mediowy Macroscope OMD zbadał skuteczność obecności celebrities w kampaniach reklamowych banków w Polsce –postrzegania znanych osób w kontekście ich dopasowania do marek, które reklamują oraz wpływie komunikacji z udziałem znanych osób na zmiany świadomości marek i reklam.


Analiza oparta została na dwóch źródłach badań: modelu ekonometrycznym stworzonym na bazie gromadzonych przez 7 lat wyników badań świadomości marek i reklam ponad 70 kategorii produktowych oraz odpowiedziach respondentów w badaniu CAWI na pytanie: Jak Ci się wydaje, która ze znanych osób występujących w reklamach nie pasuje do produktu, jaki reklamuje i bardziej mu szkodzi niż przynosi korzyści, a która do danego produktu pasuje?

Twarze, które sprzedają

W ostatnich dwóch latach aż jedna czwarta wszystkich reklamujących się banków wykorzystała w swoich kampaniach wizerunek znanej osoby. Tylko w samym 2008 roku w reklamach banków mogliśmy oglądać ponad 20 znanych osób. Byli to m.in.: John Cleese, Leo Beenhakker (BZ WBK), Katarzyna Figura, Krystyna Janda, Danuta Stenka, Michał Żebrowski, Tomasz Kot (Eurobank), Piotr Fronczewski (Getin Bank), Maciej i Jerzy Stuhr (Raiffeisen Bank) i promujący ofertę ING Banku Śląskiego już od ponad 5 lat Marek Kondrat. W 2009 roku obok Huberta Urbańskiego, znanego już z wcześniejszych kampanii Banku Millennium, w reklamie wystąpił kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc oraz zespół Zakopower, wcześniej w reklamach tego banku wystąpili także Anna Maria Jopek i zespół Feel, zaś do twarzy promujących Bank Zachodni WBK w tym roku dołączył Dany de Vito.

Ilość gwiazd reklamujących usługi finansowe to z pewnością wynik sukcesu wieloletniej współpracy ING z Markiem Kondratem i Huberta Urbańskiego z Millenium.

Reklamodawcy sięgają po znane twarze, przede wszystkim aktorów, licząc na to, że ich autorytet i popularność wpłyną na budowanie pozytywnego wizerunku banku i w konsekwencji przełożą się na sprzedaż.

Jakie bezpośrednie efekty może przynieść reklama z udziałem celebrities?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy sympatia, jaką mogą budzić znane i popularne osoby mogą wpłynąć na wybór konkretnego produktu bankowego. W przypadku usług finansowych o wyborze oferty z pewnością w większym stopniu decyduje czynnik racjonalny. Obecność celebryty w reklamie może jednak wpłynąć na świadomość samego banku, a także skłonić do zapoznania się z jego ofertą.

Modelowanie ekonometryczne przeprowadzone przez OMG Metrics na gromadzonej przez 7 lat bazie danych świadomości marek i reklam Brand Tracking dla ponad 70 różnych kategorii produktów i usług dowiodło, że kreacje, w których występują rozpoznawalne i cenione osoby w istotny sposób wpływają na proces budowania świadomości marki i reklamy. Oparcie komunikacji o celebrities daje zatem lepsze efekty w porównaniu do standardowych kreacji.

Marka, której świadomość spontaniczna przed kampanią wynosi 15% może liczyć na ponad 5 punktowy wzrost świadomości marki po kampanii jeśli w kreacji wykorzysta wizerunek znanej osoby. Taka sama kampania np. o intensywności 500 GRP, ale bez znanej postaci w reklamie, da efekt średnio o 6% niższy.

Doświadczenia sektora bankowego pozwalają sądzić, że efekty świadomościowe kampanii z wykorzystaniem celebrity w tej kategorii mogą być jeszcze większe, zwłaszcza jeśli chodzi o wskaźniki świadomości reklamy.

Pierwszą kampanię Banku Zachodniego WBK z udziałem Johna Cleesa (luty-marzec 2008) spontanicznie kojarzyło 12% respondentów, podczas gdy znacznie intensywniej reklamowane przez WBK konto oszczędnościowe 5% w okresie listopad 2007- styczeń 2008 zbudowało świadomość reklamy na poziomie 8,1%. Jeszcze skuteczniejsza okazała się reklama banku WBK z udziałem Dany’ego de Vito. Spontaniczna świadomość reklamy z udziałem tego aktora przez 8 tygodni trwania kampanii wyniosła średnio 15%. Na przestrzeni ostatnich trzech lat była to najlepiej zapamiętana reklama banku BZ WBK.

 

Źródło: OMG Metrics – Brand Tracking. Znajomość spontaniczna reklamy banków. Badanie ciągłe CATI na grupie osób w wieku 25:59, mieszkańcy miast pow 50 ty. N= 262/ tydzień. Średni wynik w trakcie kampanii.

Ostrożnie z wyborem ambasadora marki

Kluczowym argumentem dla wyboru znanych twarzy do reklamy usług finansowych jest ich rozpoznawalność, pozytywne skojarzenia i zaufanie, jakie budzą wśród konsumentów. Wyszukanie osób, które spełniają te założenia nie powinno być trudne. Znacznie trudniejszym zadaniem wydaje się wybranie takiego duetu produkt – celebrity, który będzie w oczach odbiorców wystarczająco wiarygodny a obecność znanej twarzy w danym kontekście rzeczywiście wzmocni przekaz reklamowy i pozwoli na pozytywne właściwe skojarzenie konkretnej osoby z ofertą banku.

Z analizy Brand Tracking świadomości marki i reklamy wynika jednak, że nie wszystkie znane postacie równie skutecznie wpływają na wzrost świadomości. Z jednej strony może być to efektem może zbyt powszechnie już stosowanego schematu „znana postać reklamuje bank”. Często kojarzony jest sam fakt występowania znanej osoby w reklamie, a problemem staje się już przypisanie twarzy do reklamującej się instytucji. Przykładem mogą być tutaj kampanie z udziałem znanych osób angażowanych przez Millenium Bank. O ile kreacje z Hubertem Urbańskim w widoczny sposób przekładają się na wzrost świadomości reklamy banku Millenium, to kampanie z udziałem Anny Marii Jopek czy Piotra Kupichy (Feel) nie przyniosły już marce takich korzyści. Przed kampanią reklamową kredytu hipotecznego z udziałem zespołu Feel w maju 2008r. świadomość spontaniczna reklamy banku Millenium wynosiła 14%, po kampanii wskaźnik ten spadł do 12%, zaś kolejna kampania Millenium Bank tym razem z udziałem Huberta Urbańskiego „ Lokata Twój wybór” (listopad-grudzień 2008) zaowocowała wzrostem świadomości reklamy z 13% przed kampanią do 17% po jej zakończeniu.

 

Źródło: OMG Metrics – Brand Tracking. Znajomość spontaniczna reklamy banków. Badanie ciągłe CATI na grupie osób w wieku 25:59, mieszkańcy miast pow 50 ty. N= 262/ tydzień. Średni wynik z trzech tygodni przed i po kampanii.

Kolejnym problemem może być zupełnie nietrafiony wybór ambasadora marki, który w oczach konsumentów nie pasuje do danej instytucji i przez to jej obecność w reklamie nie przynosi spodziewanych pozytywnych efektów.

Z badania przeprowadzonego przez OMG Metrics, w którym respondenci byli pytani o to, która ze znanych osób występujących w reklamach banków pasuje bądź nie pasuje do produktu, który reklamuje i bardziej mu szkodzi niż przynosi korzyści, respondenci jako osoby nie pasujące do reklamowanych marek najczęściej wskazywali Katarzynę Figurę (Eurobank), Leo Beenhakkera (BZ WBK), Annę Marię Jopek oraz Piotra Kupichę (Millenium Bank). Wśród osób najbardziej pasujących do wizerunku reklamowanego banku wg badanych znaleźli się Marek Kondrat, Piot Fronczewski, Maciej i Jerzy Stuhr oraz Hubert Urbański.

 

Źródło: Badanie własne Macroscope OMD/OMG Metrics 2009. Badanie CAWI na próbie 644 internautów.

Okazuje się zatem, że sam fakt wystąpienia celebryty w reklamie nie wystarcza, by była ona skuteczna dla marki i dobrze zapamiętana zarówno przez grupę celową, jak i osoby spoza targetu. Kreacja reklamy i kosztowne zaangażowanie znanej postaci w kampanię powinno być zatem dogłębnie zbadane zanim marketerzy pokuszą się o zastosowanie tego, popularnego już, chwytu.

Ciekawym zagadnieniem może być również wpływ wystąpienia w reklamie znanych osób na ich wizerunek, postrzeganie i zapamiętanie przez fanów czy też po prostu ludzi, którzy kojarzą te postacie. To jednak temat być może do jednego z kolejnych badań MacroFaq.

Wyniki dotychczas przeprowadzonych badań Macroscope OMD można poznać w archiwum Macrofaq na http://macrofaq.macroscope.pl/?str=archiwum .

Źródło: Macroscope OMD

reklama 2009-11-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: reklama

Sprawdź także:

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

a Kariera w finansach 0 Zdrowie psychiczne pracowników: w polskich firmach nie dzieje się dobrze
17.12.2025 (14:43) – informacja prasowa

Zdrowie psychiczne pracowników: w polskich firmach nie dzieje się dobrze

Czy Twoje miejsce pracy sprzyja zdrowiu psychicznemu i emocjonalnemu? Takie pytanie Instytut Great Place To Work …

a 0 Stabilizacja na rynku consumer finance. Polacy ostrożni, ale w coraz lepszej kondycji finansowej
17.12.2025 (14:42) – informacja prasowa

Stabilizacja na rynku consumer finance. Polacy ostrożni, ale w coraz lepszej kondycji finansowej

W IV kwartale 2025 r. Barometr Rynku Consumer Finance osiągnął 96,6 pkt., potwierdzając utrzymującą się od …

a 0 CyberRescue w Banku Pekao
17.12.2025 (14:39) – informacja prasowa

CyberRescue w Banku Pekao

Na święta Bank Pekao S.A. daje swoim klientom prezent – bezpłatną usługę CyberRescue, która zapewnia wsparcie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Who is who

Justyna Szafraniec

Justyna Szafraniec

Head of Communications w Generali Polska Justyna…

Anna Polak

Anna Polak

Z branżą leasingową Anna Polak jest związana…

Regina Stawnicka

Regina Stawnicka

Manager PR, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców