Sektor Human Resources czeka w tym roku intensywne ożywienie. Do najważniejszych trendów, które pracownicy wyraźnie odczują na swoją korzyść, będą działania firm związane z regulacją kwestii pracy hybrydowej, tworzeniem spersonalizowanych planów rozwoju, wspierania work-life balance i poprawą employee experience. Z zestawienia przygotowanego przez Preply Business wynika, że rynek pracy przechodzi obecnie istotne zmiany. Czego możemy się spodziewać?
Wyzwaniem pozostanie praca hybrydowa
Zadaniem ekspertów z platformy edukacyjnej Preply, w 2024 dominującym w HR trendem będą wdrożenia z zakresu optymalizacji pracy hybrydowej. Na barkach działów HR spocznie wdrażanie strategii, które umożliwią zespołom wykonywanie obowiązków poza biurem, bez utraty wydajności.
Praca zdalna już od prawie roku na stałe funkcjonuje w Kodeksie Pracy. Badanie przeprowadzone przez portal Pracuj.pl, potwierdza utrzymującą się popularność tego rozwiązania – w kwietniu 2023 roku, 28% Polaków zadeklarowało pracę w trybie zdalnym lub hybrydowym, a dla 38% respondentów, możliwość pracy zdalnej było czynnikiem decydującym czy przyjąć ofertę pracy czy nie. To oznacza, że w walce o pracowników firmy muszą dokonać zmiany w modelach wykonywania obowiązków. W przypadku hybrydowego modelu pracy nie można bowiem mówić o efektywności bez odpowiedniej organizacji.
Eliminacja nieświadomych uprzedzeń i promowanie różnorodności
Ten rok będzie dla działów HR rokiem wzmocnionych wysiłków na rzecz budowania zróżnicowanych i inkluzywnych miejsc pracy. Przestrzeni, które sprzyjają tworzeniu poczucia przynależności.
– Ten trend łączy się bezpośrednio globalnym zarządzaniem talentami. Budowanie zespołów międzynarodowych pracujących wyłącznie online wymaga od pracowników HR niezwykłej elastyczności, wiedzy, otwartości i niemałej kreatywności, pozwalającej poradzić sobie z takimi wyzwaniami, jak różnice kulturowe, strefy czasowe czy kwestie prawne. Takie zespoły muszą nie tylko efektywnie pracować, ale też mieć w sobie poczucie wspólnoty. A międzynarodowych zespołów będzie w organizacjach coraz więcej – komentuje Sylvia Johnson, ekspertka ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.
Obecnie, coraz więcej firm wdraża strategie mające na celu wyeliminowanie nieświadomych uprzedzeń, promowanie równych szans i kultywowanie kultury, w której każdy głos jest ważny. Pojęcie DEIB (ang. Diversity, Equity, Inclusion and Belonging), czyli różnorodność, równość, integracja i przynależność, już teraz stanowi, z jednej strony filozofię etyczną firmy, a z drugiej jest ważnym czynnikiem wpływającym na jej wyniki biznesowe. Akceptowanie różnorodności staje się więc nie tylko zobowiązaniem korporacyjnym, ale też metodą na wydobycie potencjału z każdego członka zespołu.
Rośnie troska o dobrostan i zdrowie psychiczne pracowników
Analiza Preply wskazuje na intensyfikację działań w obszarze dbania o ogólny dobrostan pracowników. W ubiegłym roku Polska przyjęła wiele nowych rozwiązań prawnych, w tym tak zwaną dyrektywę work-life balance oraz dyrektywę w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów dzieci. Inicjatywy te mają na celu między innymi poprawę przejrzystości na rynku pracy czy promowanie bardziej przewidywalnego zatrudnienia.
– Obowiązkiem działów HR będzie proponowanie rozwiązań wspierających work-life balance. Coraz częściej takie inicjatywy są wpisywane w DNA organizacji jako element strategii employer brandingu. To bardzo ważna zmiana, gdyż według badań Polacy są jednym z najbardziej przepracowanych i zestresowanych narodów w Europie. W zeszłorocznym badaniu „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy” tylko 35% ankietowanych przyznało, że ich pracodawca troszczy się o ich dobrostan psychiczny. 60% wyraziło z kolei zainteresowanie dodatkowym ubezpieczeniem obejmującym opiekę psychiatry lub psychologa – zauważa Sylvia Johnson.
Szkolenia pracowników będą miały charakter indywidualny
Employee experience, czyli suma doświadczeń pracownika z organizacją na wszystkich polach współpracy, będzie czynnikiem wyróżniającym firmy rywalizujące ze sobą o największe talenty. Jednym z kluczowych wyzwań działów HR będzie sprostanie różnym zawodowym potrzebom osób zatrudnionych.
Widoczny nacisk na tworzenie spersonalizowanych ścieżek rozwoju pracowników skutkuje rosnącą popularnością programów szkoleniowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb członków zespołu.
– Do najpopularniejszych szkoleń finansowanych przez pracodawców należą kursy językowe, to obecnie jeden z ważniejszych obszarów poszerzania zawodowych kompetencji pracowników. Język angielski to często za mało, aby sprostać wymaganiom przedsiębiorstwa, zwłaszcza że Polska otwiera się na nowe, mało popularne rynki zagraniczne. Przeszkolenie zaufanego i sprawdzonego pracownika często sprawdza się lepiej niż poszukiwanie nowego kandydata z zewnątrz – zauważa przedstawicielka Preply.
W tworzenie indywidualnych planów rozwoju coraz częściej angażowana jest sztuczna inteligencja, która jest w stanie zarekomendować konkretne szkolenia na podstawie zainteresowań i zawodowych ambicji pracowników.
AI coraz bardziej powszechna przy rekrutacji
Po wsparcie AI podczas pozyskiwania, analizowania i selekcji kandydatów, działy HR będą w 2024 roku sięgać jeszcze chętniej niż obecnie. Chatboty czy wirtualni asystenci wykorzystujący sztuczną inteligencję usprawnią też proces wdrażania nowych pracowników, zapewniając im niezbędne wsparcie i informacje.
Integracja sztucznej inteligencji z procesami rekrutacji i onboardingu oznacza naprawdę sporą zmianę. Z jednej strony przyspieszy proces rekrutacji (np. dzięki precyzyjnemu dopasowywaniu kandydatów do stanowisk). Z drugiej zaś strony zapewni przyjemniejsze doświadczenie z firmą osobom poszukującym pracy oraz nowo zatrudnionym.
Działy HR będą stawiać na pozyskiwanie talentów na podstawie ich umiejętności i zdolności szybkiego uczenia się. Szykuje się też odejście od tradycyjnych corocznych ewaluacji na rzecz Agile Performance Managementu, który służy precyzyjniejszej ocenie efektywności pracy w czasie rzeczywistym.
Źródło: Preply