PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościCo wie o Tobie Twoja przeglądarka?

Co wie o Tobie Twoja przeglądarka?

Wiadomości 20.11.2013 (10:01)

Kolekcjonowanie danych, zbieranie rekordów, skrypty śledzące – takie hasła słyszymy coraz częściej, dlatego nietrudno wpaść w prawdziwą obsesję na punkcie prywatności w internecie. Ale czy rzeczywiście każde nasze kliknięcie jest obserwowane i może być wykorzystane na przykład przez marketerów? – Informacje, które reklamodawcy zbierają na nasz temat, to ogólne, zupełnie anonimowe dane. Nasza prywatność w internecie jest ważna, ale nie powinniśmy popadać w skrajności -wyjaśnia Arkadiusz Cywiński, specjalista technologii RTB.

W sieci możemy znaleźć na swój temat sporo treści, także tych zupełnie prywatnych. Skąd się tam biorą? W wielu przypadkach przyczyniamy się do tego sami, podając je na portalach społecznościowych czy forach. Każdy ruch w internecie pozostawia pewien ślad, ale czy to znaczy, że powinniśmy się przed tym bronić?

To nie wirtualny Wielki Brat

Dane analizowane przez reklamodawców to w większości podstawowe informacje, które i tak dostępne są na co dzień dla naszego otoczenia. – Tak naprawdę marketerzy nie potrzebują i nie kolekcjonują żadnych wrażliwych danych na temat konsumentów. To, co ich interesuje, to podstawowe rzeczy takie jak ich płeć, wiek, zainteresowania albo to, że odwiedzili określoną stronę internetową– tłumaczy Arkadiusz Cywiński, specjalista technologii RTB. – Podobny, a nawet szerszy zestaw informacji, zupełnie się nad tym nie zastanawiając, podajemy wchodząc do każdego stacjonarnego sklepu i korzystając z jego oferty– dodaje. Już w momencie przekroczenia przez nas progu sprzedawca zna naszą płeć i może oszacować wiek.

Wystarczy kilka dodatkowych pytań, by dowiedzieć się, jakie towary nas interesują, a nawet ocenić naszą sytuację finansową. Supermarkety analizują wzory zachowań kupujących w sklepach podobnie jak e-sklepy na swoich witrynach. W obu przypadkach anonimowo, bez identyfikacji poszczególnych osób.

Mieć ciastko czy usunąć ciastko?

Dane o tym, co robimy i gdzie bywamy w internecie, są dostępne dzięki ciasteczkom, czyli plikom przechowywanym na komputerach użytkowników. Wbrew obiegowej opinii, nie zawierają one jednak ani nie gromadzą żadnych informacji. Zazwyczaj jest to losowo wygenerowany numer identyfikacyjny, z którym powiązane są dane na temat odwiedzanych stron. –Fakt ten zapewnia anonimowość. Żadne dane nie są łączone z konkretną osobą. W dodatku to użytkownik ma nad tym ostateczną kontrolę, bo ciasteczka można po prostu usunąć– podkreśla Arkadiusz Cywiński.W ten sposób „znikamy” dla systemów reklamy behawioralnej, a więc tej dobieranej na podstawie odwiedzanych stron internetowych, częstotliwości ich oglądania czy słów kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkach. – Ale czy warto? – zastanawia się Cywiński. – W dużej mierze zbieranie informacji dzięki ciasteczkom jest dla nas wszystkich przydatne i sprawia, że treści pokazywane nam w internecie są dostosowywane indywidualnie do każdego z nas –dodaje.

Reklama na miarę

To, co wiedzą o nas sieci reklamowe, nie jest tajemnicą. W prosty sposób możemy przekonać się na przykład, jakie informacje ma o nas Google. – Wystarczy wejść nawww.google.pl/settings/ads/, by sprawdzić przypisane nam dane demograficzne czy zainteresowania. W tym miejscu można je także zaktualizować, a nawet zablokować konkretnych reklamodawców lub zrezygnować ze wszystkich reklam opartych na zainteresowaniach – tłumaczy Arkadiusz Cywiński.


Od reklam w internecie jednak nie uciekniemy – będą nam się wyświetlać niezależnie od tego, czy ciasteczka są wykorzystywane, czy nie. – Dzięki analizie określonych danych przez serwisy reklamy są po prostu lepiej dopasowane. W ten sposób zyskują zupełnie inną wartość i mogą mieć dla odbiorcy charakter informacyjny zamiast stwarzać ogólne wrażenie zalewu treści, które zupełnie nas nie interesują –mówi Cywiński. – Warto powtórzyć, że pliki cookies zbierają dane anonimowo i nie są w nich zapamiętywane jakiekolwiek informacje, które pozwoliłyby na przykład zidentyfikować użytkownika. Nie mają też nic wspólnego z programem PRISM, o którym było głośno za sprawą Edwarda Snowdena. Co więcej, większość naprawdę drażliwych danych podajemy sami, lekką ręką akceptując każdą politykę prywatności serwisów, z których korzystamy. Dlatego zanim popadniemy w obsesję prywatności, ze spokojem rozważmy, co tak naprawdę „wie o nas nasza przeglądarka”– dodaje.

Arkadiusz Cywiński

2013-11-20
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

International Marketing Communications Manager w Twisto Od…

Martyna Kubiak

Martyna Kubiak

Martyna Kubiak – Marketing & Relationship Manager…

Dorota Szostek-Rustecka

Dorota Szostek-Rustecka

Dyrektor Biura Prasowego, Citi Handlowy Dorota Szostek-Rustecka…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców