16-17 maja odbyła się III tura testów procedury wdrożenia Nowego Systemu Depozytowo-Rozliczeniowego (NSDR). Jednocześnie dobiegły końca testy finalne. Ostatecznym terminem zgłaszania przez Uczestników KDPW deklaracji o ich gotowości do wdrożenia NSDR, zgodnie z przyjętym harmonogramem, była godzina 12.00, 18 maja.
Część Uczestników zgłosiła nieprzygotowanie do wdrożenia. Powodem są błędy w ich systemach informatycznych dostosowywanych do NSDR. Oznacza to brak możliwości zakończenia testów, które są warunkiem koniecznym do rozpoczęcia wdrażania Nowego Systemu Depozytowo-Rozliczeniowego.
Z podsumowania III tury testów wynika, że wzięło w nich udział 26 spośród 27 domów maklerskich, 11 z 14 banków depozytariuszy, z czego 21 domów maklerskich i 10 depozytariuszy zakończyło testy pozytywnie.
– Wyniki ostatnich testów pokazały, że część naszych uczestników jest przygotowana do wdrożenia, niektórzy deklarują taką gotowość już od dawna. W projekcie o tak dużym stopniu złożoności, jakim jest zmiana systemu depozytowo-rozliczeniowego, to sukces. Jednocześnie jest grupa Uczestników, która sygnalizuje brak gotowości do wdrożenia NSDR, co z perspektywy przyszłości całego rynku budzi znaczny niepokój – mówi Sławomir Panasiuk, Członek Zarządu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A., nadzorujący proces wdrożenia nowego systemu.
Na podstawie analizy deklaracji przekazanych przez uczestników do KDPW o stanie ich gotowości do wdrożenia można stwierdzić, iż głównym powodem nieprzygotowania do wdrożenia są błędy w systemach informatycznych uczestników będące konsekwencją niedostatecznego przygotowania ich infrastruktury przez dostawców.
Gotowość do wdrożenia zadeklarowało 10 domów maklerskich oraz 10 banków depozytariuszy. Wskazując na różnej wagi problemy z systemami informatycznymi, istotne w ocenie uczestników, brak gotowości zgłosiło 17 domów maklerskich i 4 banki depozytariusze.
W związku z brakiem gotowości do wdrożenia NSDR przez część uczestników KDPW nie podjęto decyzji o wdrożeniu nowego systemu z dniem 1 czerwca. Trwają szczegółowe konsultacje z poszczególnymi uczestnikami, którzy zgłosili problemy. Ich celem jest ustalenie czasu potrzebnego na usunięcie wszystkich usterek i nieprawidłowości w systemach uczestników przez ich dostawców. Pozwoli to na określenie terminu rozpoczęcia i czasu trwania dodatkowych testów, a w konsekwencji ustalenie ostatecznego terminu wdrożenia.
Źródło: NBS Public Relations Sp. z o.o.