PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeEsencja marketingu – czyli jak podejść do kreowania potrzeb klientów?

Esencja marketingu – czyli jak podejść do kreowania potrzeb klientów?

Informacje 29.01.2021 (07:13) artykuł nadesłany
Marketing

Zastanawiasz się, jak stworzyć produkt lub usługę idealną? Czytasz tysiące książek, które mają na celu zmienić Twój światopogląd i sprawić, że w nocy wpadniesz na pomysł kolejnej niesamowitej aplikacji pokroju TikToka, która zrobi z Ciebie milionera?

Bartosz Paczyński

Zamiast tego poświęć odpowiednio dużo swojego cennego czasu na wysłuchanie, co komunikują Twoi odbiorcy. Właśnie to jest „esencją marketingu” XXI wieku. Personalizacja usług i produktów od lat dominuje rynki, niezależnie od branży — od bankowości, przez beauty. Sprzedaje ten, kto rozwiązuje dany problem. Jednak jak dostrzec czy możesz odpowiedzieć na jeden, konkretny problem występujący w grupie, która liczy setki tysięcy potencjalnych klientów? A najważniejsze — czy możesz sam stworzyć taką potrzebę?

Od czego zacząć?

Najważniejsze to usiąść i zadać sobie pytanie: „czy ja w ogóle komunikuję się z moimi klientami? Jak mogę odnaleźć miejsca, gdzie otrzymuję od nich sygnały dotyczące moich usług lub produktów?” Podstawą każdego dobrze działającego działu marketingu jest ciągła analiza wykonanych projektów i stworzenie osoby obserwatora, którego neutralna, acz merytoryczna opinia będzie stwierdzała, czy dane działania można było przeprowadzić lepiej i jakie należy wyciągnąć z tego wnioski na przyszłość.

Jednak co w sytuacji, gdy nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy nasza grupa docelowa ma jakiś problem? Tutaj pojawia się prawdziwy zmysł przedsiębiorcy, który osiągnie sukces. Jedna osoba powie: “nie cóż, nie mam tutaj co naprawiać, w takim razie szukam innej niszy”. Jednak Ci, którzy stworzyli prawdziwie przełomowe aplikacje i programy — Facebook, Instagram, TikTok, Zoom — byli w stanie wyprzedzić oczekiwania własnych klientów. Oczywiście niektórzy mieli więcej szczęścia niż inni (patrz: Zoom w trakcie pandemii), jednak wszystko sprawdza się do jednego — tworzysz produkt, który mimo tego, że jeszcze wczoraj go nie było, to już jutro życie bez niego jest niemożliwe.

Jak rozwiązać problem, który jeszcze nie powstał?

Nie da się na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. Jednak to, co mogę Ci powiedzieć, to kładzenie nacisku na myślenie w stylu sprzężenia zwrotnego. Ten samoregulujący się system pozwoli Ci opracować problem, na który rozwiązanie stworzysz. Aby tego dokonać, musisz postawić sobie pytanie:

  • Co robią teraz moi klienci? Jak wygląda ścieżka, którą muszą przejść, aby dotrzeć do celu, jakim jest ich satysfakcja?
  • Na którym etapie pojawia się miejsce na optymalizację?
  • Jakiego typu optymalizację należałoby wprowadzić?
  • Czy mój pomysł jest rzeczywiście opłacalny (czasowo, materialnie, wdrożeniowo) dla mojego klienta, aby z niego skorzystał?

Moim ulubionym przykładem jest simplifikacja produktów i usług. Kiedyś stronę internetową mógł Ci zrobić tylko programista, a Ty nie mogłeś wprowadzać żadnych zmian bez wysyłania mu materiałów. Dzisiaj istnieją setki kreatorów stron, które napisali programiści, abyś mógł sam stworzyć sobie własną stronę przy pomocy metody drag&drop. Programiści nie stracili pracy. Nadal kodują strony. Jednak stworzyli rozwiązanie problemu, który w teorii nigdy nie istniał.

Booking stworzył bazę hoteli, choć kiedyś jeździło się na wakacje i nigdy nie miało się problemów ze znalezieniem noclegu. NaszaKlasa umożliwiła Ci łatwiejszy kontakt ze znajomymi ze szkoły, mimo tego, że było to dla Ciebie możliwe do zrobienia osobiście — po prostu Ci się nie chciało. Booksy jest marzeniem introwertyków — już nie musisz dzwonić, aby umówić się do fryzjera czy na masaż, choć robiłeś to całe życie. Stwórz nową metodę bankowości, znajdź lukę w komunikacji z klientem lub sprawdź, co najmniej chętnie wykonują Twoi klienci. I od tego zacznij tworzenie/rozwiązywanie problemu.

Dlaczego lepiej zrobić coś nowego, niżeli to, co robią wszyscy?

Jedno z praw marketingu mówi: „Bądź pierwszy”. Takie samo podejście powinieneś mieć Ty.  Zamiast kopiować pomysł innych i robić go “po swojemu”, ale bez większych zmian, weź to, w czym jesteś dobry i optymalizuj tak, aby Twoi klienci polecali Cię ze względu na tę jedną, unikalną cechę produktu lub usługi.

Stwórz problem tam, gdzie go nie ma. A potem zaoferuj jego rozwiązanie.

Bądź mądry, a nie szybki.

Zanim zaczniesz promować swoje nowe, ulepszone usługi czy produkt, zacznij od testów na zamkniętej grupie. Tylko dlatego, że Ty uważasz swoje ulepszenia za rewolucyjne nie oznacza wcale, że spodobają się one wszystkim Twoim klientom.

Stwórz grupę ambasadorów — klientów, którzy znajdą Twoje usługi na wylot lub wielokrotnie wracali do Twojego sklepu — i przedstaw im swój pomysł. Zbierz feedback i na jego podstawie stwierdzisz, czy czas wracać do fazy projektowania, czy też jesteś gotowy postawić pierwszy krok jako innowator w swojej branży.

Nie bój się podjąć próbę. Tracisz wszystkie szanse, na które się nigdy nie odważyłeś.

Autor: Bartosz Paczyński

CEO Agencji Marketingowej Content Hero. Z zamiłowania trener marketingu online w tym LinkedIn Masterclass & Employee Advocacy.

Od ponad 12 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Od ponad 6 lat szkolę, konsultuję, optymalizuję marketing i biznes moich Klientów. Jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Wykładam w Szkole Ashanti. Jestem prelegentem w Akademii Leona Koźmińskiego, licznych Fundacjach i Akceleratorach. Na co dzień prowadzę agencję Content Hero. W moim portfolio znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Axel Springer Polska, Techland, Calypso Fitness, Wyższa Szkoła Menedżerska, Uniwersytet Warszawski. www.contenthero.pl

2021-01-29
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców