PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyEtyka i public relations. To nie jest oksymoron!

Etyka i public relations. To nie jest oksymoron!

Analizy 02.11.2010 (07:32)

Kosmos nie jest ani moralny, ani niemoralny; tylko ludzie są. Ten, kto poruszyłby świat, musi najpierw poruszyć samego siebie.
– Edward Ericsson

Niejeden praktyk public relations musiał bronić swojego zawodu, kiedy został zmuszony do konfrontacji z wrogim sceptykiem sugerującym, że etyka public relations to oksymoron. Rzeczywiście, krytycy PR potrafią dostarczyć całe rozdziały i księgi najbardziej nieprzyjemnych argumentów popierających taką tezę. Czym więc jest etyka w PR?

Etyka nie jest tym, co zostało zaakceptowane w praktyce danego rzemiosła. Właśnie dlatego, że coś było robione przez lata źle, nie przyczyni się do robienia rzeczy dobrze. Ponieważ zezwalano na taką działalność w przeszłości, to jednak nie pozwala nam na uznanie jej za akceptowaną moralnie przez cały czas. Dzisiaj społeczeństwo nie godzi się na nieetyczne działania w sferze biznesu, coraz częściej także polityki.

Etyka nie jest jedynie kwestią dochodzenia do tego, co może być dozwolone. Nie być złapanym na czynieniu zła nie jest równoznaczne z robieniem czegoś dobrego. Czynienie dobrych rzeczy, które służą jedynie twoim własnym potrzebom, jest często uznawane za cechę jednostki funkcjonującej na niskim poziomie rozwoju moralnego. Strategia PR, która bierze pod uwagę jedynie potrzeby organizacji, bez respektu dla potrzeb publicznych, może dzisiaj zostać odebrana jako nieetyczna.

W końcu etyka nie jest prostym postępowaniem zgodnie z literą prawa. Błędnym jest przekonanie, że wszystko, co jest legalne, jest także moralnie poprawne; podobnie jest także problematycznym twierdzenie, że wszystko, co uznajemy za etyczne, musi być także legalne. Prawo i moralność są powiązane, ale to nie są z pewnością te same sprawy. Po ustaleniu, czym etyka nie jest, można zrobić krok w kierunku określenia czym ona jest.

Filozofowie definiują etykę jako studiowanie moralnej prawości lub bezprawności, które jest ograniczone przez ludzką umiejętność dowodzenia. Nasze decyzje są tak dobre, jak nasze ludzkie umiejętności argumentowania. Filozofowie mają pewien luksus prostego studiowania tych zagadnień, podczas gdy praktycy potrzebują umiejętności stosowania tych filozoficznych rozmyślań. W ten sposób można myśleć o etyce public relations jako aplikacji wiedzy, zrozumienia i dochodzenia do tego, czym jest dobre i złe zachowanie w profesjonalnej praktyce public relations.

Public relations
zmienia się równolegle do zmian dokonujących się w otoczeniu społeczno-ekonomicznym. Współczesne globalne działania, liczne grupy interesów funkcjonujące w społeczeństwie oraz silne powiązania między różnymi sferami życia społecznego zmuszają do formułowania nowych strategii public relations, opartych na silnych związkach podmiotów z otoczeniem, budowaniu konsensusu, lub dochodzeniu do kompromisu w gospodarce oraz wzrostu zaangażowania firm w działania społecznej odpowiedzialności. Publiczna ocena przedsiębiorstwa nie ogranicza się już dzisiaj do oceny produktu, jakości usługi, czy wizerunku firmy.

Coraz częściej dostrzegane jest zaangażowanie firmy w problemy społeczne, kłopoty społeczności lokalnej, czy działalność na rzecz grup wymagających pomocy. Idea społecznej odpowiedzialności stała się w ostatnich kilku latach nową strategią w działaniu wielu firm. PR ze względu na swój zakres działania oraz rolę gospodarce jest skazany na etyczność i społeczne zaangażowanie. Otwarte społeczeństwo demokratyczne oczekuje działań zgodnych z jego wartościami i normami moralnymi, PR poza tą sferą nie będzie miał szans na przetrwanie.

Zaledwie kilka lat temu pojęcia takie jak zaufanie, godność, odpowiedzialność były przedmiotem dyskusji w zamkniętych dla szerokiej publiczności kręgach filozofów, etyków, czasami polityków. Współcześnie znaczenie powyższych słów jest rozważane w środowisku, którego by jeszcze niedawno nie posądzano o takie debaty. Dzisiaj menedżer, czy zarządzający firmą rozumie, lub stara się zrozumieć, co dla człowieka, a także firmy, którą reprezentuje oznaczają słowa: zaufanie, wiarygodność, niezawodność i wiele innych. Wymienione pojęcia, które jakże często nazywano truizmami, są dyskutowane celem ich głębokiego zrozumienia i zastosowania w konkretnych rozwiązaniach praktycznych. Sens tych słów nabiera dzisiaj, o dziwo, w świecie szalejącej konkurencji i konsumpcyjnego stylu życia, rzeczywistego znaczenia. Pod nimi kryją się konkretne zachowania, które podejmowane są przez pracowników przedsiębiorstwa w codziennym zmaganiu się z rynkiem i wpływają bezpośrednio na kreowanie wizerunku (image) firmy.

Jak pisze E. Hope, zadziwiającym jest fakt, że pomimo wzrastającej roli odpowiedzialności w działalności gospodarczej oraz opinii społecznej oceniającej etyczny wymiar działania biznesu, w pracach poświęconych public relations tak skromnie te zagadnienia są rozpatrywane1. Od pięciu lat Polskie Stowarzyszenie Public Relations przyznaje nagrodę ŁBY PR. Po raz pierwszy PSPR przyznało nagrody podczas jubileuszowego spotkania z okazji 10-lecia działalności, 21 czerwca 2005. Wyróżnienia otrzymali prof. Krystyna Wojcik, Piotr Czarnowski oraz prof. Ryszard Ławniczak. Zasadniczą nowością w tej nagrodzie jest to, że nagrodę przyznają nie, jak dotąd, przedstawiciele środowiska, ale wszyscy członkowie PSPR oraz laureaci dotychczasowych edycji. Sprawia to, że nagroda staje się faktycznie wyrazem oceny dorobku i dzieł jakie przedstawiciel branży PR w Polsce dokonał. W 2006 nagrodę otrzymał Paweł Biedziak, który został uhonorowany za swoją ponad 13. letnią pracę w policji, gdzie od podstaw stworzył nowoczesny, dobrze funkcjonujący mechanizm działania służb prasowych. Ustanowił godny naśladowania standard współpracy z mediami w instytucjach użyteczności publicznej. W 2009 to honorowe wyróżnienie otrzymał prof. Jerzy Olędzki, profesor Uniwersytetu Warszawskiego – było ono uznaniem środowiska dla jego pracy na rzecz promocji etyki i zachowań etycznych w PR.

W tym roku – ponownie jubileuszowym – nagrodę otrzymuje Ewa Hope. Właśnie ta autorka od wielu lat zabiega o etyczność tej dyscypliny poprzez swoją rolę nauczyciela akademickiego, organizatora studiów podyplomowych, seminariów, konferencji, jako działacz społeczny w swoim mieście, Gdańsku, czy doradca – tak dla biznesu, jak i instytucji publicznych. Uroczyste wręczenie statuetki „ŁEB PR” będzie miało miejsce podczas seminarium organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Public Relations wraz z Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Seminarium z cyklu „Debaty PR” na temat: Social Media –  Wolność  nieograniczona? odbędzie się 8 listopada 2010 w Warszawie.

Anna Adamus-Matuszyńska

Źródło: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

analizy public relations 2010-11-02
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy public relations

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu, Bank…

Katarzyna Wiszniewska

Katarzyna Wiszniewska

PR Manager, Deutsche Bank Polska Katarzyna Wiszniewska…

Przemysław Przybylski 

Przemysław Przybylski 

Przemysław Przybylski od 2017 r. pełni funkcję…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców