Raport „MasterInsights Europe”, pierwszy tego typu opracowany przez organizację płatniczą MasterCard dla Europy, przedstawia analizę międzynarodowych bezgotówkowych transakcji dokonanych w 2004 r. przy użyciu ponad 350 mln kart ze znakiem MasterCard®, MasterCard Electronic® i Maestro® w 24 krajach Europy. Wyniki pokazują, że łączna kwota międzynarodowych transakcji kartami płatniczymi MasterCard w punktach handlowo-usługowych na terenie krajów objętych analizą, wyniosła 13,9 mld euro, co stanowi wzrost o 12% w stosunku do roku ubiegłego. Sektory, które zyskały najwięcej na wydatkach zagranicznych gości to przede wszystkim hotele, usługi detaliczne oraz sklepy odzieżowe i obuwnicze – przyjezdni użytkownicy kart MasterCard wydali w nich prawie 53% całkowitej kwoty.
Polska zyskuje ponad 4 razy więcej niż wydaje
Raport „MasterInsights Europe” pokazuje, że Polska zyskuje ponad 4 razy więcej niż wydaje na międzynarodowych transakcjach kartami systemu MasterCard. Europejscy posiadacze kart systemu MasterCard wydali w Polsce 231,6 mln euro, co jest o 179,6 mln więcej, niż w tym samym czasie Polacy za granicą. W 2004 r. obcokrajowcy podróżujący po Polsce wydali najwięcej, bo aż 42% łącznej kwoty, na stacjach benzynowych. Wartość transakcji kartami płatniczymi systemu MasterCard w tych punktach wyniosła 98,1 mln euro. W rankingu wpływów dla tej kategorii sprzedaży daje to Polsce 7. miejsce w Europie i 2. w Europie Środkowo-Wschodniej
Kolejne punkty handlowo-usługowe, które zyskały najwięcej na wydatkach przyjezdnych
z Europy to hotele (43 mln euro), sklepy spożywcze (32,6 mln euro) oraz sklepy odzieżowe i obuwnicze (14,7 mln euro). Warto tutaj zauważyć, że łączna wartość transakcji kartami płatniczymi MasterCard w kategorii usług gastronomicznych, wynosząca 32,6 mln euro, daje Polsce 6. miejsce w Europie, ale 1. w regionie Europy Środkowo-Wschodniej
w rankingu wpływów dla tej kategorii sprzedaży.
Ponad 68% wydatków obcokra¬jowców korzystających z kart systemu MasterCard w Polsce przypada na Niemców. W 2004 r. przy¬jezdni z Niemiec wydali u nas aż 159 mln euro. Jest to jednak niecałe 5% łącznej wartości transakcji międzynarodowych, których biznesmeni
i turyści z Niemiec dokonali w 2004 w Europie. Zakupy w wysokości 3,5 mld euro stawiają ich na czele narodów, które najwięcej wydały za granicą w zeszłym roku, jednocześnie czyniąc z nich bardzo atrakcyjnego klienta. Średnia wartość międzynarodowych transakcji dokonywanych przez Niemców przy użyciu kart MasterCard wyniosła 90,9 euro, podczas gdy średnia europejska to 90,6 euro. Tu z kolei zdecydowanymi liderami w kategorii średnich wydatków są przyjezdni z Ukrainy (203,4 euro), Rosji (201,2 euro) oraz z Grecji (138,9 euro).
Wzrost płatności kartami debetowymi i wydatków online
Raport „MasterInsights Europe” wskazuje na dwa czynniki, które znacznie przyczyniły się do wzrostu wartości transakcji międzynarodowych w 2004 r. Coraz większa liczba Europejczyków coraz częściej korzysta z kart debetowych za granicą. Wartość transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych za pomocą debetowych kart Maestro® wzrosła o 22% w stosunku do roku poprzedniego. Ten trend wynika z preferencji klientów, którzy wolą podczas podróży korzystać ze swojego rachunku bieżącego, zamiast wypłacać gotówkę z bankomatów czy korzystać z kredytu. Najczęściej korzystają z kart debetowych (i odpowiednio w danych krajach) Niemcy (we Włoszech), Holendrzy (w Niemczech) i Belgowie (we Francji). Sektory, w których w całej Europie zaobserwowano największy wzrost wykorzystania kart debetowych, to stacje benzynowe + 52%, biura podróży + 36% i sklepy spożywcze + 36%.
Żaden inny kanał dystrybucji nie sprzyja tak bardzo sprzedaży transgranicznej jak Internet. W porównaniu z rokiem 2003 wartość transakcji przeprowadzanych online – obejmujących zakupy w Internecie, przez telefon i zamówienie pocztowe, wzrosła aż o 67% i wyniosła w sumie 1,2 mld euro. Upodobanie posiadaczy kart MasterCard® i Maestro® w Europie do korzystania z Internetu jako sposobu na uzyskanie dostępu do zagranicznych towarów i usług ma dobre skutki dla europejskich punktów usługowo-handlowych. Najbardziej aktywni jeśli chodzi o zakupy online są posiadacze kart MasterCard® i Maestro® z Niemiec (250 mln euro, + 71%) i Holandii (193 mln euro, + 46%). Największym odbiorcą tych wpływów są punkty handlowo-usługowe z Wielkiej Brytanii, które odnotowały w 2004 r. obroty w wysokości 662 mln euro, co stanowi wzrost o 67%. Sektor handlu i usług, który skorzystał najwięcej na wzroście liczby transakcji online to sektor „inne usługi” (np. wynajem i leasing sprzętu biurowego, usługi holownicze, itp.), w którym obroty wzrosły o 141%, „linie lotnicze” + 76% oraz „rekreacja” + 63%.
Rynek e-handlu rośnie szybko również w Polsce. Wartość transakcji online dokonanych przez Europejczyków za pomocą kart systemu MasterCard w polskich sklepach internetowych oraz zapewniających zamówienia drogą telefoniczną i pocztową, wyniosła prawie 5,9 mln euro. Najwięcej, bo aż 72% tej kwoty (prawie 4,3 mln euro) to wydatki na usługi linii lotniczych. Pod względem wartości transakcji online brutto, zajmujemy 18 miejsce w rankingu wszystkich 24 krajów Europy objętych raportem. Jest to sygnał dla polskich sklepów, że warto zarówno promować akceptację kart płatniczych, jak i rozszerzać swoją działalność o możliwość zakupów przez Internet.
Podsumowując raport Jan Carny, p.o. Dyrektora Generalnego Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce, powiedział: „Raport ten ukazuje nam nowe oblicze prawdziwie paneuropejskiego konsumenta, który coraz częściej używa karty płatniczej poza granicami swojego kraju, doceniając takie jej korzyści jak wygoda i bezpieczeństwo, których nie zapewnia gotówka.
Wzrost transakcji opłacanych kartami kredytowymi i debetowymi niesie ze sobą pozytywne skutki nie tylko dla konsumentów i punktów usługowych, ale i dla całej gospodarki europejskiej.”
Kluczowe dane dla Europy:
• Łączny wzrost wartości transakcji przeprowadzanych za pomocą kart kredytowych, wynoszący 5% w stosunku do roku poprzedniego, znacznie wyprzedził wzrost wydatków kartami debetowymi wynoszący aż 22%, osiągając odpowiednio wartość 11,3 mld euro i 2,6 mld euro.
• Odnotowano 67% wzrost wartości transakcji online opłacanych zarówno kartami debetowymi (4,5 mln euro) jak i kredytowymi (1,16 mld euro).
• Konsumenci coraz częściej używają kart debetowych zamiast gotówki i czeków – wartość transakcji międzynarodowych przy użyciu kart debetowych wzrosła o 22% i wyniosła w sumie 2,6 mld euro.
• W roku 2004, największe kwoty wydatków przypadały na Niemców (3.5 mld €), obywateli Wielkiej Brytanii (2.6 mld €) oraz Holendrów (2.0 mld €).
• Najbardziej aktywni jeśli chodzi o zakupy online są posiadacze kart MasterCard® i Maestro® z Niemiec (250 mln €, + 71%) i Holandii (193 mln €, + 46%).
• Kategorie usług cieszących się największym zainteresowaniem to przede wszystkim hotele, usługi detaliczne oraz sklepy odzieżowe i obuwnicze, na które przyjezdni użytkownicy kart MasterCard wydali prawie 53% łącznych wydatków międzynarodowych.