– Przychodzi faktura i konsument, delikatnie mówiąc, nie wie, za co płaci – komentuje Marek Woszczyk, wiceprezes Urzędu Regulacji Energetyki.
Zobowiązywanie odbiorców do uiszczania opłat za produkty jeszcze niezużyte powoduje zamrożenie pieniędzy konsumenta, któremu nadpłata zostanie zwrócona w przyszłości.
– Zakład energetyczny może mieć zyski z obracania nadpłaconymi kwotami, ale jednocześnie, w przypadku zaniżonych prognoz lub zwiększenia poboru energii przez niektórych odbiorców, może ponosić straty – tłumaczy Alina Rocka, miejski rzecznik konsumentów w Gdańsku.
Niestety, ze względu na brak możliwości technicznych, większość dostawców w Polsce, a nawet Europie, nie jest w stanie zapewnić innego sposobu rozliczania.
– Optymalnym rozwiązaniem byłoby, aby klient płacił za fizyczne zużycie energii elektrycznej – uważa Grzegorz Lot, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Vattenfall, sprzedającej energię elektryczną. Za pomocą elektronicznych liczników firmy dokonywałyby zdalnego odczytu i wystawiały faktury wysyłane do klienta, najlepiej w postaci elektronicznej – mówi Grzegorz Lot.
Taki sposób rozliczania byłby z pewnością najtańszy nie tylko dla odbiorców, lecz także dostawców mediów.
Inteligentne liczniki
Problem dokonywania rozliczeń w oparciu o faktury prognozujące zużycie w przyszłości gazu czy energii elektrycznej zauważył Parlament Europejski. Sposobem na jego rozwiązanie ma być upowszechnienie tzw. inteligentnych liczników, funkcjonujących już np. w Holandii. Ma to nastąpić w ciągu dziesięciu lat po wejściu w życie dyrektywy w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz dyrektywy w sprawie rynku wewnętrznego gazu ziemnego.
Doktor Mariusz Swora, prezes Urzędu Regulacji Energetyki, zapowiedział na wczorajszej konferencji, że system inteligentnego pomiarowania ma zostać wdrożony najpóźniej do 2017 roku.
Z jakich powodów wystawianie prognozowanych faktur za media jest nieopłacalne dla klienta? Co kształtuje relacje pomiędzy odbiorcą a przedsiębiorstwem energetycznym sprzedającym energię elektryczną? Kto będzie odpowiedzialny za wprowadzenie nowoczesnych liczników ? Kiedy klient ma możliwość zweryfikowania wysokości prognoz ? Jak funkcjonuje platforma o nazwie Strefa Odbiorcy ?
Więcej: Gazeta Prawna 3.12.2008 (236) – str.13
Daria Stojak, Katarzyna Wójcik-Adamska