Fandla, startup z branży FinTech, pozyskała 1,8 mln zł od funduszu Data Ventures na uruchomienie usługi mikrofaktoringu opartej na samouczącym się algorytmie automatycznej oceny ryzyka. Dzięki temu szybciej podejmuje decyzję o finansowaniu płatności klienta na podstawie analizy danych z faktury. Umożliwia to też obsługę przedsiębiorców bez historii kredytowej.
Priorytetem dla spółki jest mikrofaktoring mobilny. Użytkownicy wysyłają do platformy fakturę (może to być nawet zdjęcie z telefonu), na jej podstawie algorytm podejmuje decyzję o przejęciu zobowiązania i przedstawia klientowi ofertę finansowania. Po akceptacji faktura zostaje opłacona, a kwota zostaje pomniejszona o prowizję. – Usługi faktoringu są dla młodych firm niedostępne, bardzo drogie albo tylko pozornie rozwiązują ich problem – mówi Wojciech Czajkowski, CEO w Fandla. – Wykorzystujemy big data machine learning do analizy faktur. Teraz dopracowujemy model biznesowy, który zapewni nam pozycję lidera rynku – dodaje.
Pozyskane środki Fandla przeznaczy na dalsze prace nad algorytmem automatycznej oceny ryzyka. Docelowo proces ma być usprawniony tak, by decyzja o finansowaniu była podejmowana w ciągu kilku minut. Platforma ocenia wiarygodność obu stron transakcji przez analizę danych behawioralnych, historii kont bankowych, informacji z sieci społecznościowych, portali oraz platform B2B, gdzie zawierane są transakcje między przedsiębiorcami. Fandla czerpie też informacje z danych udostępnianych przez biura informacji kredytowej i gospodarczej. 80 proc. klientów usługi korzysta z platformy za pomocą smartfona.
– Wystarczy wysłać nam fakturę, a my skontaktujemy się z jej wystawcą, aby potwierdzić zobowiązanie, potem przedstawiamy klientowi ofertę, którą akceptuje kliknięciem, aby po chwili mieć pieniądze na koncie. Nie wymagamy ani długiej historii działalności ani nawet logowania do serwisu – podkreśla Czajkowski.
Fandla jest pierwszym startupem z sektora FinTech w portfelu funduszu venture capital Data Ventures. Firma działa na rynku od 2017 r. Założycielami spółki są menedżerowie i przedsiębiorcy z kilkunastoletnim doświadczeniem. Wojciech Czajkowski, który poprzednio zarządzał biznesami z grupy Naspers/Allegro i PayU, pełni rolę CEO firmy, Marcin Stark, wcześniej pracujący m.in. z Naspers/Allegro, Royal Dutch Shell oraz CII Group, jest odpowiedzialny za finanse i zarządzanie ryzykiem, a Tomisław Krężelewski, który do Naspers/Allegro dołączył w wyniku przejęcia jego poprzedniego startupu, a dziś związany jest także z Azimo, nadzoruje technologiczną stronę projektu.