Dostępny jest już raport z VII fali badania „Finanse i plany finansowe internautów”, przygotowany przez Gemius i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Wyniki badania przeprowadzonego w okresie marzec-kwiecień 2012 roku pozwoliły po raz kolejny na dogłębną analizę postaw użytkowników sieci: ich nastrojów, przyzwyczajeń i oczekiwań wobec usług finansowych.
Szczegółowe dane zawarte w opracowaniu stanowią kompendium wiedzy o postawach pełnoletnich internautów wobec określonych produktów finansowych, a także ich planach kredytowych, inwestycyjnych i oszczędnościowych na najbliższe sześć miesięcy.
– Zdefiniowanie potrzeb obecnych i potencjalnych klientów w zakresie usług bankowych to klucz do budowy odpowiedniej strategii oraz sukcesu w tym sektorze rynku. Jestem przekonany, że informacje zawarte w raporcie są doskonałym źródłem wiedzy dla instytucji oferujących usługi i produkty finansowe – podkreśla Łukasz Klimkiewicz, Research Executive w IIBR.
Produkty finansowe internautów
Najpopularniejszym produktem finansowym wśród internautów pozostaje konto osobiste. Jak wynika z raportu „Finanse i plany finansowe internautów” – jego posiadanie zadeklarowało aż 76% polskich internautów, co oznacza wzrost o 14% w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Większym zainteresowaniem – w stosunku do VI fali badania (jesień 2011) – cieszą się takie produkty bankowe jak: konto oszczędnościowe (wzrost z 25 do 31%) oraz karty kredytowe (z 26 do 29%). Spadek liczby użytkowników odnotowano natomiast między innymi w przypadku kart debetowych (z 26 do 22%).
Najpopularniejsze banki wśród interautów
Najpopularniejszym wśród internautów bankiem pozostał PKO Bank Polski, choć odsetek osób korzystających z jego usług ponownie zmalał w porównaniu z poprzednią falą badania (z 24 do 22%). PKO BP jest liderem jeśli chodzi o posiadanie m. in. konta osobistego, kredytu, karty kredytowej oraz możliwości debetu. Drugą pozycję w rankingu zajmuje Pekao SA, a na trzecim miejscu znalazły się ex aequo BZ WBK, mBank oraz ING Bank Śląski.
A może parabanki?
Wśród usług finansowych oferowanych przez inne podmioty niż banki, respondenci najchętniej korzystali z możliwości dokonywania przelewów i opłat na poczcie (27% badanych). Mniejsza liczba ankietowanych (17%) wskazała płacenie rachunków w specjalnych punktach takich jak agencje, czy sklepy oraz zakupy na raty (14%). Z raportu wynika, że te trzy kategorie stopniowo tracą jednak na popularności. Na usługi takie jak pożyczki, szukanie doradztwa czy dokonywanie przekazów pieniężnych wskazywano równie często jak w poprzednich falach – korzystało z nich 5-6% badanych. Młodsi respondenci chętniej korzystają z poczty, a starsi z zakupów na raty.
Spośród osób, które zadeklarowały, że w ciągu ostatniego roku wzięły pożyczkę w innej niż bank instytucji blisko jedna trzecia zapożyczyła się u rodziny lub znajomych. Polscy internauci zapożyczają się także w zakładach pracy (23%), sklepach (23%) lub pozabankowych instytucjach udzielających pożyczek (21%).
Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet CAWI (kwestionariusz internetowy). Ankiety emitowane były losowo od marca do kwietnia 2012 roku. Zebrano 4,2 tys. kwestionariuszy wypełnionych przez użytkowników internetu, w wieku co najmniej 18 lat.
Źródło: Gemius