Wakacje sprzyjają płatnościom elektronicznym – na urlop wygodniej jest wziąć kartę niż rulon banknotów. Płatności kartą cenimy nie tylko za wygodę, ale też za szybkość transakcji i bezpieczeństwo. Eksperci First DataTM Polcard potwierdzają – płatności kartą są coraz bezpieczniejsze, warto jednak pamiętać o tym, by nie grzeszyć lekkomyślnością, kiedy z nich korzystamy.
– W te wakacje, jak co roku, spodziewamy się odnotować 5,5-procentowy wzrost transakcji kartą. To dobry moment, żeby przypomnieć użytkownikom kart i sprzedawcom o zasadach bezpiecznego korzystania z karty. Coraz chętniej zabieramy kartę na urlop i powinniśmy zachować ostrożność– przypomina Olga Małecka, Marketing Manager First Data Polska, właściciela marki Polcard.
Odkąd w latach 90. pojawiły się w Polsce karty płatnicze, co roku eksperci notują coraz większą popularność transakcji kartowych. Z ostatniego raportu NBP wynika, że w drugim półroczu 2015 r. dokonaliśmy ich 1,76 mld – to o 13% więcej niż w pierwszym. Wartość transakcji wynosiła natomiast 269,3 mld zł, co z kolei oznacza wzrost o 11,8%. W całej puli transakcji kartą coraz więcej miejsca zajmują płatności bezgotówkowe.
Czy za rosnącą popularnością płatności kartami idzie bezpieczeństwo? Eksperci NBP zapewniają, że tak, i to właśnie wyższemu poziomowi bezpieczeństwa przypisują coraz większą popularność kart płatniczych wśród Polaków. We wspomnianym raporcie czytamy, że banki w badanym okresie po raz pierwszy zanotowały spadek transakcji oszukańczych.
Za co lubimy karty?
Do transakcji bez gotówki przekonuje nas wygoda – karta zajmuje w portfelu mniej miejsca i sprawia mniej kłopotu. Jeśli zdarzy nam się zgubić kartę lub dojdzie do jej kradzieży, możemy szybko ją zastrzec i uniknąć niepotrzebnych strat. Strata gotówki najczęściej oznacza stratę bezpowrotną.
Płatności kartą pokochaliśmy również za szybkość. MasterCard podaje, że transakcje zbliżeniowe w Polsce stanowią już ponad 55% wszystkich płatności kartami z logo tej organizacji. Należymy do krajów o najwyższym użyciu kart zbliżeniowych na świecie. Tę nowoczesną formę płatności polubiliśmy bardziej niż Amerykanie i mieszkańcy Europy Zachodniej.
Uważaj na kartę w wakacje!
Polacy obdarzają płatności kartą coraz większym zaufaniem. Z badania przeprowadzonego przez Verifone wynika, że już 83% Polaków uważa płatności kartą za bezpieczne – to prawie 20% więcej niż rok wcześniej.
Jednak samo zaufanie nie wystarczy. Potrzebna jest też znajomość zasad, które uchronią nas przed kłopotami – zwłaszcza w wakacje, kiedy transakcji wykonujemy więcej niż zwykle.
Zarówno sprzedawcom, jak i urlopowiczom zdarza się przy transakcjach kartą popełniać błędy wynikające z pośpiechu, niewiedzy lub też uśpionej w czasie wypoczynku czujności. Oto najważniejsze z nich:
7 GRZECHÓW GŁÓWNYCH URLOPOWICZA | 7 GRZECHÓW GŁÓWNYCH SPRZEDAWCY |
1. Nadmiar gotówki w portfelu | 1. Przyjmowanie płatności niepodpisaną kartą |
Upewnij się, że w miejscu, do którego udajesz się na wypoczynek, jest bankomat. Jeśli okaże się, że tak – nie przesadzaj z zapasem gotówki Zawsze możesz też skorzystać z usługi cash back w sklepie. | Nie przyjmuj płatności, jeśli karta jest niepodpisana. Karta bez podpisu właściciela jest nieważna – masz prawo ją nawet zatrzymać. |
2. Nadmiar kart w portfelu | 2. Niesprawdzanie podpisu klienta |
Trzymaj się zasady jednej karty. Jeśli stracisz portfel, tę jedną kartę szybko zastrzeżesz, dzwoniąc pod odpowiedni numer. | Za granicą wciąż jest sporo kart, których transakcje wymagają autoryzacji podpisem właściciela. Uważnie porównaj podpis klienta z podpisem na karcie. Masz również prawo do sprawdzenia dowodu tożsamości klienta. |
3. Nieobecność podczas transakcji | 3. Nieuwaga podczas pracy |
Nie oddawaj swojej karty sprzedawcy nawet na chwilę. Jeśli sprzedawca chce oddalić się z Twoją kartą np. na zaplecze, zaprotestuj – masz prawo być przy całej transakcji. | Nerwowość i pośpiech, duże zakupy, podejrzany wygląd klienta – to powinno obudzić Twoją czujność i zmobilizować Cię do uważnej weryfikacji transakcji. |
4. Powierzanie karty innym osobom | 4. Lekceważenie niepokojących sygnałów |
Nie powierzaj swojej karty nawet bliskim. Pamiętaj, że w przypadku zagubienia to Ty zostaniesz obciążony za nieuprawnione transakcje. W banku możesz wskazać pełnomocnika rachunku, który otrzyma osobną kartę. | Jeśli ten sam klient w krótkich odstępach czasu robi małe zakupy, płacąc za nie zbliżeniowo bez potwierdzania PIN-em, sprawdź jego tożsamość. |
5. Zapisywanie PIN-u | 5. Ignorowanie komunikatów terminalu |
PIN do Twojej karty powinieneś znać tylko Ty. Nigdzie go nie zapisuj, a jeśli musisz to zrobić, nie przechowuj notatki razem z kartą. Zdecydowanie złym pomysłem jest zapisywanie PIN-u na karcie! Nikomu nie udostępniaj PIN-u – podobnie jak trzycyfrowego kodu z rewersu karty CVV2/CVC2, służącego do transakcji internetowych. | Jeśli na wyświetlaczu urządzenia pojawi się informacja, że karta jest zablokowana, natychmiast powiadom policję. |
6. Wypłacanie pieniędzy w podejrzanym bankomacie | 6. Brak przenośnego terminala |
Przed wypłatą pieniędzy zawsze przyjrzyj się bankomatowi. Sprawdź, czy nie ma zainstalowanej kamery, nakładki na klawiaturze lub skanera w czytniku kart. | Twoi klienci chcą być obecni przy całej transakcji. Zainwestuj w przenośny terminal, by zapewnić im ten komfort. |
7. Wysokie limity transakcji na karcie | 7. Wyrzucanie wydruków potwierdzenia transakcji |
Ustal w banku limity, które pozwolą Ci na swobodne korzystanie z karty na co dzień, a jednocześnie utrudnią kradzież pieniędzy z konta. | Wydruki potwierdzenia transakcji mogą Ci się przydać podczas ewentualnych reklamacji klienta. Przy płatnościach zbliżeniowych zatrzymaj te z komunikatem błędu. Jeśli przyjmujesz płatność kartą z chipem i paskiem magnetycznym, zbieraj wszystkie – również te potwierdzające uznania karty po zwrocie towaru przez klienta. |
ZAPAMIĘTAJ TEN NUMER!
Straciłeś kartę? Zastrzeż ją natychmiast pod całodobowym numerem 828 828 828. Zapisz go w telefonie, by zawsze był pod ręką. Jeśli jesteś za granicą, poprzedź numer prefiksem +48. Więcej informacji znajdziesz na www.zastrzegam.pl.
First Data