Michał Macierzyński, PR News: Jaki był rok 2005 dla Pana instytucji? Co udało się osiągnąć, a co zostało do poprawienia?
Andrzej Podsiadło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego: PKO Bank Polski jest od lat liderem na rynku bankowości detalicznej. W minionym roku na tym właśnie polu działalności biznesowej działo się najwięcej i tu bank odnosił największe sukcesy. Przede wszystkim – w zakresie bankowości elektronicznej. W ciągu roku od wprowadzenia usług PKO Inteligo, bank zdobył pozycję lidera także na tym rynku. Obecnie z PKO Inteligo korzysta już ponad 1,3 mln klientów. Znaczące sukcesy odnosimy w zakresie kart płatniczych, których wydaliśmy już 6 milionów. Szczególnie wysoką dynamiką przyrostu charakteryzują się karty kredytowe – mamy ich już pół miliona. Doskonałe wyniki sprzedażowe PKO BP odnotował w obszarze kredytów mieszkaniowych. W 2005r. bank udzielił kredytów hipotecznych o wartości 7,6 mld zł, o 40 proc. więcej niż rok wcześniej.
Nie zapomnieliśmy jednak także o innych ważnych dla banku grupach klientów: małych i średnich przedsiębiorstwach, jednostkach budżetowych czy klientach korporacyjnych. I w tych obszarach nasz bank był bardzo aktywny, a oferta ulegała stałej modyfikacji.
2005 był to też rok kończący wdrażanie Strategii Modernizacji Banku. Jej realizacja, a w tym przede wszystkim wewnętrzne przekształcenia usprawniające i unowocześniające system zarządzania w oparciu o nowoczesną strukturę organizacyjną, stworzyła trwałe podstawy do dalszego intensywnego rozwoju banku.
MM: Jakie są plany Banku na 2006 rok? Na jakich segmentach skupicie się Państwo najbardziej?
AP: Rozpoczynający się rok jest początkiem realizacji strategii banku na lata 2006-2008, nazwaną Strategią Innowacyjności. Zakłada ona kontynuację polityki rozwoju i unowocześniania banku.
Naszym celem jest umocnienie pozytywnego wizerunku banku wśród akcjonariuszy i klientów. Chcemy być postrzegani jako bank nowoczesny i aktywny, będący kompetentnym doradcą na rynku usług finansowych, sprawnie reagujący na oczekiwania klientów, a przy tym bezpieczny i przyjazny. Nowa strategia banku akcentuje cztery obszary innowacyjności: nowoczesną organizację sprzedaży, rozwój informatyczny, innowacyjność produktową oraz nowoczesne kształtowanie procesów wewnętrznych.
Już w 2006 roku w wyniku zakończenia restrukturyzacji banku i podejmowanych inwestycji zmieniać się będzie organizacja pracy na poziomie dla klientów najważniejszym – we wszystkich placówkach operacyjnych banku. Będzie to początek kilkuletniego procesu unowocześnienia wyposażenia oddziałów i podnoszenia standardów obsługi. W placówkach PKO BP pojawią się na znacznie szerszą skalę nowoczesne urządzenia techniczno-informatyczne, a także zmieni się organizacja pracy. Będzie więcej czynnych stanowisk dysponentko-doradczych, aby czas obsługi maksymalnie skrócić.
W decydującą fazę wejdą prace wdrażające najnowocześniejsze technologie informatyczne. Pierwszy oddział banku od jesieni ub. roku pracuje w sieci Zintegrowanego Systemu Informatycznego. Sprawdzenie ZSI w środowisku rzeczywistych relacji z klientami pozwoli w 2006 roku przystąpić do włączania w skali masowej w sieć ZSI placówek bankowych. Po zakończeniu w przyszłym roku wszystkich prac wdrożeniowych, bank będzie dysponował pełną i bieżącą informacją zarządczą, dzięki której można skuteczniej i szybciej reagować na zmieniające się oczekiwania poszczególnych grup klientów, a także przyspieszyć ich obsługę.
W zakresie działalności biznesowej nowa strategia banku zakłada, że celem PKO BP jest umacnianie pozycji rynkowej we wszystkich segmentach rynku. W szczególności jako lidera bankowości detalicznej (w tym na rynku depozytów osób prywatnych i kredytów konsumpcyjnych) oraz pozycji lidera na rynku finansowania nieruchomości. Bank chce także umacniać pozycję na rynku obsługi podmiotów gospodarczych, usług maklerskich i rozwijać działalność na rynkach europejskich.
Umocnienie pozycji rynkowej będzie realizowane poprzez aktywne pozyskiwanie klientów ze wszystkich segmentów rynku. Chcemy to osiągnąć dzięki dostosowaniu produktów i usług do potrzeb i oczekiwań klientów, poprawie jakości obsługi, rozwojowi wielokanałowej sieci sprzedaży i zmianie wizerunku banku na bank nowoczesny.