Biometria Finger Vein w smartfonach jest dużo bezpieczniejsza od biometrii odcisku palca, twarzy czy też tęczówki oka. Przygotowujemy się do wydania jej na rynek – mówi w rozmowie z PRNews.pl Tadeusz Woszczyński, Country Manager w Hitachi.
Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Z czego to wynika, że biometria w Polsce nie rozwija się w takim tempie jak na przykład w Japonii? Pierwsze czytniki biometryczne pojawiły się już 7 lat temu, a nadal jest to usługa niszowa. Co więcej, kilka banków z niej zrezygnowało.
Tadeusz Woszczyński (Country Manager, Hitachi): Przewagą biometrii w Japonii był fakt, że weszły w nią wszystkie banki japońskie w tym samym czasie (2005 rok). Co więcej projekt był w pełni wspierany przez rząd oraz Związek Banków Japońskich. W samej Japonii z technologii Finger Vein korzysta ponad 200 banków i jest ona umieszczona w kilkudziesięciu tysiącach bankomatów. W Polsce korzysta z niej ponad 28 banków. Na samym Podkarpaciu 35 tysięcy klientów banku PBS korzysta z niej na co dzień.
Jednakże w Polsce nie było centralnej inicjatywy ze strony rządu w zakresie biometrii, jak również rozwiązania ogólnosektorowego. Pojedyncze banki realizowały projekty biometryczne na bazie różnych technologii i ponosiły pełne koszty tego rozwiązania. Mimo wszystko wśród niektórych banków występowała niepewność związana z brakiem konkretnych regulacji dotyczących biometrii. Na ten moment banki wdrażające biometrię bazowały na artykule 7 prawa bankowego. Ma się jednak to zmienić w najbliższym czasie. Ministerstwo Cyfryzacji uwzględniło biometrię w pracach nad nową ustawą o ochronie danych osobowych.
Trzeba sobie również stanowczo powiedzieć, że nie ma możliwości wdrożenia biometrii „na serio” i z sukcesem w mikroskali, gdyż nie przyniesie to korzyści. Jeden z banków, który teraz wycofał się z biometrii stosował biometrię w kilku oddziałach mając sieć kilkuset oddziałów. Bardzo ciężko też jest utrzymywać proces tradycyjny – „papierowy” równolegle z biometrycznym. To proces biometryczny powinien być głównym, jak nie jedynym procesem. Stosowanie biometrii w kilku placówkach i jako drugi proces obok papierowego nie ma sensu.
Podsumowując wycofanie się niektórych banków z biometrii nie wynikało to z problemów z technologią, a wynikało wprost ze zmiany strategii banku lub aspektów stricte biznesowych. Dobrym przykładem jest tutaj Bank Zachodni WBK, który pilotował z sukcesem biometrię Finger Vein w oddziałach. 95% uczestników pilotażu oceniło pozytywnie wykorzystanie biometrii (wygodę, wzrost bezpieczeństwa). Mimo to bank nie wdrożył jej we wszystkich placówkach, bo przestał inwestować w oddziały a skupił się na kanałach zdalnych, przede wszystkim na bankowości mobilnej. W tym obszarze jest również liderem, jeżeli chodzi o biometrię.
Polski sektor bankowy dokonał pierwszych wdrożeń biometrii na skalę europejską i zebrał ogromną ilość doświadczeń. Dzięki temu kolejne projekty biometryczne są już wdrażane z odpowiednimi procesami, modelem biznesowym i zastosowaniem. W najbliższym czasie zostaną oficjalnie opublikowane informacje o kolejnych projektach biometrycznych o znaczącej skali w Polsce.
Zaprezentowali Państwo biometrię Finger Vein dla smartfonów. Na czym polega to rozwiązanie?
Technologię Finger Vein na smartfony opracowaliśmy już w 2016, co ogłosiliśmy w oficjalnym komunikacie prasowym. Teraz przygotowujemy się do wydania jej na rynek, w tym skupiamy się na testach jakościowych i opracowaniu modelu biznesowego.
Jest to nasza odpowiedź na potrzeby rynku. TouchID zastosowany przez Apple spopularyzował globalnie zastosowanie biometrii. Jak widać jednak zostaje on wycofywany z najnowszej wersji smartfona. Nasze rozwiązanie ma być uniwersalne i niezależne od producenta telefonu, jak również dużo bezpieczniejsze od innych rozwiązań biometrycznych w telefonach, takich jak biometria odcisku palca, twarzy czy też tęczówki oka.
Rozwiązanie wykorzystuje kamerę wbudowaną w smartfonie. Nie ma potrzeby korzystania z dedykowanego czytnika. W celu zapewniania odpowiedniego poziomu dokładności i bezpieczeństwa odczytywane są dane biometryczne z 4 palców na raz.
Rozwiązanie wzbudza ogromne zapotrzebowanie na całym świecie. W Polsce mamy już klientów, którzy zadeklarowali natychmiastowe wdrożenie tej technologii, jak tylko będzie dostępna.
Jakich jeszcze innych zastosowań biometrii Finger Vein w bankowości możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości?
Przez wiele lat kluczowym zastosowaniem Finger Vein były bankomaty, VTM oraz placówki bankowe. Oczywiście będziemy dalej wspierać ten obszar, jednakże skupiamy się na nowych zastosowaniach zgodnym z trendami rynku. W odpowiedzi na zapotrzebowanie banków wprowadziliśmy mobilne rozwiązanie B2 dla klientów bankowości korporacyjnej. Rozwiązanie stosowane jest do logowania do portalu bankowości, uwierzytelniania transakcji oraz podpisywaniu dokumentów. Dzięki połączeniu biometrii z PKI oraz technologią SWYS oraz dodatkowym ekranem na urządzeniu jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczeństwo transakcji korporacyjnych. Idziemy też w kierunku identyfikacji biometrycznej. To co kiedyś było niemożliwe z perspektywy technicznej i prawnej jest już dostępne. Zapewniamy system, który identyfikuje na podstawie układu żył 1 do kilku milionów bez konieczności dodatkowego faktora (np. nr PESEL). Dzięki temu Finger Vein może być stosowany w systemach płatności (jak FingoPay) czy systemach „paperless” (mobilny doradca, on-boarding, placówki bankowe).
Kluczowy jest dla nas też sektor retail. Poza wspieraniem i popularyzacją systemu płatności FingoPay wprowadzamy na rynek rozwiązanie dla dużych sieci handlowych, które będzie przeciwdziałać kradzieży towarów przez pracowników. Ubytki towaru w UE wyniosły 24 mld EUR.
Oczywiście patrzymy też w najbliższą przyszłość. Planujemy wprowadzić Finger Vein do urządzeń mobilnych, aby odpowiedzieć na potrzeby bankowości mobilnej (bankowość detaliczna) oraz płatności mobilnych.
Poza tym Finger Vein wykorzystywany jest do zabezpieczenia dostępu do systemów IT jak również kontroli dostępu do pomieszczeń. Wspólnie z Instytutem Maszyn Matematycznych zostało opracowane rozwiązanie VeinGuard służące właśnie do kontroli dostępu do pomieszczeń.
Dziękuję za rozmowę.