Już 8 milionów osób zarejestrowało swój numer telefonu, aby odbierać natychmiastowe przelewy na telefon BLIK. W ten sposób można odbierać i wysyłać pieniądze w czasie rzeczywistym bez względu na to, w jakim banku konto ma nadawca i odbiorca płatności.
W pierwszym półroczu br. popularność szybkich przelewów na telefon BLIK znacznie wzrosła. Użytkownicy bankowych aplikacji mobilnych zrealizowali ich blisko 18 mln, z czego 10,6 mln w drugim kwartale (o 47 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku). Przekazywanie pieniędzy bez znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy staje się coraz popularniejszym sposobem na rozliczenia. Jego zaletą jest nie tylko bezgotówkowa forma, ale też szybkość i łatwość tego typu transakcji.
Natychmiastowe przelewy na telefon może wysłać każdy użytkownik banku oferującego przelew na telefon BLIK. Natomiast aby móc je odbierać, należy zarejestrować swój numer telefonu w usłudze przelew na telefon BLIK w aplikacji mobilnej banku. Na początku października baza numerów powiązanych w ten sposób z aplikacjami banków udostępniających przelew na telefon BLIK osiągnęła 8 milionów. Oznacza to, że przelew na telefon BLIK odebrać może dwie trzecie wszystkich osób, korzystających z bankowych aplikacji mobilnych w Polsce (według danych ZBP na koniec czerwca br. banki miały 12,9 mln aktywnych aplikacji).
– Przelew na telefon bardzo zyskuje na popularności jako forma bezgotówkowych rozliczeń między użytkownikami BLIKA. Nie trzeba znać numeru konta odbiorcy, wystarczy, że mamy jego numer telefonu, który jest zarejestrowany w usłudze Przelew na telefon BLIK w aplikacji banku. Odbiorca otrzyma pieniądze już po kilku sekundach. Aż 8 milionów osób może przyjmować pieniądze i wygodnie rozliczać się w ten sposób – mówi Marcin Waldowski, dyrektor departamentu rozwoju produktów Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.
Tę coraz popularniejszą funkcję BLIK oferuje obecnie swoim klientom 10 banków. Usługa możliwa jest między posiadaczami aplikacji Alior Banku (oraz T-Mobile Usługi Bankowe), Banku Millennium, Santander Bank Polska, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego (oraz Inteligo), Banku Pekao, Credit Agricole, Getin Banku, Noble Banku.
Odbieranie przelewu na numer telefonu wymaga zarejestrowania numeru telefonu w usłudze przelew na telefon BLIK w aplikacji bankowej użytkownika. Jeden numer telefonu może być w ten sposób zarejestrowany wyłącznie w jednej aplikacji danego użytkownika. Rejestracja jest bardzo prosta – w aplikacji należy wybrać opcję przelew na telefon, przypisać do niej numer telefonu, który wcześniej podaliśmy do kontaktu z bankiem i zatwierdzić operację PINEM. Od tej pory można odbierać takie przelewy. W większości banków po połączeniu aplikacji z książką teleadresową telefonu, przy numerze osoby, której chcemy przekazać pieniądze, pojawia się logo BLIKA. Oznacza to, że dostanie ona przelew natychmiast.
BLIK najszybciej rosnącą innowacją płatniczą w Polsce
W ciągu roku liczba osób, które deklarują korzystanie z BLIKA wzrosła o 9 p.p. do poziomu 28 proc. – wynika z badania KANTAR, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie 2400 Polaków. To najwyższy wynik wśród bezgotówkowych systemów płatności. Wyższy nawet niż płatności zbliżeniowe telefonem. BLIK jest także bardzo chętnie polecanym sposobem płatności. Skłonność do polecania usługi przez jej użytkowników (wskaźnik NPS) dla BLIKA kształtuje się na poziomie 57 punktów. Dla porównania – średnia dla rynku bankowego w Polsce w drugim kwartale to zaledwie 18 punktów. BLIK jest chętnie polecany z uwagi na szybkość i wygodę płacenia. BLIK dystansuje także inne marki w kategorii płatności – wskaźnik Brand Power, który pokazuje siłę marki wśród użytkowników aplikacji bankowych opracowany przez Kantar dla BLIKA wyniósł w drugim kwartale aż 37 proc. BLIK osiągnął wynik lepszy niż istniejące na rynku od wielu lat marki organizacji płatniczych oraz był wielokrotnie lepszy niż jakakolwiek inna marka płatności mobilnych.
BLIK to ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników. Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao S.A, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Bankowe i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS oraz Nest Banku.
Źródło: PSP