Oferta kart kredytowych na rodzimym rynku jest wyjątkowo bogata. W czasie wakacji warto ją prześledzić pod kątem usług dodatkowych, przydatnych podczas letnich wyjazdów.
Główną zaletą korzystania z karty kredytowej podczas urlopu spędzanego poza miejscem zamieszkania jest uwolnienie turystów od konieczności posiadania gotówki, co jest nie tylko wygodne, ale i bezpieczne. Popularny „plastik” daje gwarancję stałego dostępu do środków finansowych, czy to poprzez płatność kartą, czy poprzez możliwość wypłacania pieniędzy w bankomacie, bez konieczności wymiany walut w kantorze. Dobrze skrojone karty to także dodatkowe bonusy: ubezpieczenie w podróży, ubezpieczenie od kradzieży karty, czy dostęp do szerokiej oferty zniżek. Warto dokładnie przyjrzeć się oferowanym przez banki produktom, aby dobrać je precyzyjnie do indywidualnych oczekiwań.
Bezpieczne finanse
Zakres ubezpieczeń oferowanych z kartami kredytowymi jest naprawdę szeroki. Począwszy od standardowego pakietu „bezpieczna karta”, aż do wieloelementowych ubezpieczeń turystycznych. Najpopularniejszy jest pakiet ubezpieczenia od nieupoważnionych transakcji, zagubienia lub kradzieży karty oraz ubezpieczenie zakupionego bezgotówkowo towaru. Pakiet ten w większości banków jest bezpłatny. Są jednak banki, które naliczają za tę usługę opłaty miesięczne (np. Dominet Bank) – ok. 5 zł. Nawet kradzież karty nie spowoduje takich następstw jak kradzież gotówki. W bankach oferujących całodobowy serwis telefoniczny, klient może zastrzec kartę natychmiast po zauważeniu jej zniknięcia, a dokonane przez złodzieja transakcje są ubezpieczone. Niektóre banki oferują dostawę karty zastępczej (np. Millennium Bank), ale aby uniknąć oczekiwania, warto przed wyjazdem rozważyć zabranie dwóch „plastików”.
Ważnym elementem w zbiorze ubezpieczeń dostępnych wraz z kartą jest asekuracja samego podróżującego i członków jego rodziny. W pakiecie „bezpieczna podróż” znajdziemy ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia, utraty lub opóźnienia w dostarczeniu bagażu, czy opóźnienia lotu. Zakres wypłaty ubezpieczenia zwiększa się wraz z limitem i kosztami karty – im bardziej prestiżowa karta, tym szerszy zakres polisy. Warto przejrzeć warunki ubezpieczenia, rzadko bowiem obejmuje ono wypadki podczas uprawiania sportów ekstremalnych. Dla studentów i miłośników takiej rozrywki ciekawą ofertę przygotował mBank – do karty kredytowej Euro
Spłaty coraz wygodniejsze
Kredyt zaciągany na karcie jest jednym z najdroższych produktów kredytowych, jakie dostępne są na rynku. Oprocentowanie odsetek od niespłaconych w terminie zaległości wynosi około 21 proc.. Pamiętać jednak należy, że dotyczy to zaległości, których nie uregulujemy po upływie określonego przez bank okresu bezodsetkowego, tzw. grace period. A ten jest coraz dłuższy – standardem jest 50-dniowe zwolnienie od kosztów odsetkowych związanych z płatnościami kartą, w niektórych bankach liczyć można na jeszcze dłuższy czas ulgi (w Deutsche Bank nawet do 86 dni). Spłacenie całości zadłużenia zaciągniętego na karcie w umówionym terminie, zwalnia klientów z jakichkolwiek odsetek z tytułu kredytowania. Tym samym klienci otrzymują około dwumiesięczny kredyt za darmo. Nie należy się też bać, że data spłacenia zaległości nam umknie – wystarczy uruchomić w banku system automatycznego powiadamiania sms i kontroli zadłużenia przez internet. Dodatkowo banki oferują swoim klientom rozłożenie zadłużenia na raty. Usługa dostępna jest na przykład w Deutsche Banku (pakiet „Wygodna spłata”, w ramach którego można rozłożyć dokonane transakcje, np. zakup wycieczki w biurze podróży, na niskooprocentowane raty).
Dokonywanie transakcji kartą kredytową może wiązać się z rabatami. Warto przede wszystkim pobrać z banku dokładne informacje o punktach i sklepach partnerskich. Często banki oferują swoim klientom rabaty sięgające nawet 50 proc. na zakupy usług i towarów w wyznaczonych sklepach, hotelach, biurach podróży czy punktach wypożyczania samochodów. Istnieją również karty z systemem zwrotu części wartości transakcji. Karty „zakupowe” otrzymać możemy m.in. w Lukas Banku (możliwość wstąpienia do klubu rabatowego – Maxima), w BZ WBK, Dominet Banku (np. karta Visa Glamour), GE Money Banku (karty z systemem zwrotu części wartości transakcji), mBanku, Millennium Banku oraz Deutsche Banku.
– Przez cały rok na posiadaczy naszych kart kredytowych czekają atrakcyjne rabaty. Na sezon letni przygotowaliśmy wakacyjną promocję, która pozwoli na zniżki m. in. na rejs promem do Skandynawii czy kurs windsurfingu i kitesurfingu na Helu. Rabaty czekają na Klientów Banku także w wypożyczalniach samochodów, sieci sklepów rowerowych i biurach podróży – mówi Małgorzata Grochowska, odpowiedzialna za program rabatowy w Deutsche Bank PBC. – „Strefa Rabatów” funkcjonująca w ramach naszej oferty kart kredytowych obejmuje obecnie ponad 1700 sklepów i punktów usługowych w Polsce i za granicą. Są to między innymi sklepy odzieżowe, luksusowe butiki, salony z wyposażeniem wnętrz, gabinety SPA czy studia stylistyczne, w których z pomocą profesjonalisty można wykreować swój nowy image – dodaje.
Programy partnerskie banków dotyczą często luksusowych towarów: galanterii skórzanej, sprzętu sportowego, sklepów jubilerskich i z odzieżą oraz biur podróży, a rabaty nierzadko przekraczają próg dziesięciu procent. Dla przykładu zakup weekendowego rejsu do Szwecji z kartą Deutsche Banku gwarantuje rabat do 50 proc. ceny.
Karta ze wsparciem
Wielu klientów banków liczy na dodatkową ofertę ubezpieczeń i linii doradczych. Żądanie to staje się o wiele bardziej zrozumiałe podczas dobierania karty przeznaczonej na zagraniczne podróże. Wraz z nią klient może nabyć ubezpieczenie gwarantujące bezpłatny transport do kraju wraz z osobą towarzyszącą w razie wypadku, pomoc medyczną, prawną i serwisowanie na terenie kraju i zagranicą. Takie zestawy assistance oferuje m.in. Lukas Bank, Deutsche Bank i Fortis Bank. Ci, którzy zdecydują się na jedną z kart American Express, oferowanych przez Millennium Bank, automatycznie otrzymają dostęp do rozsianych po świecie biur doradztwa i pomocy American Express Travel Service (w których można np. otrzymać informacje o możliwości wypożyczenia samochodu, korzystnego wynajęcia pokoju hotelowego lub uzyskać doraźną pomoc assistance). Dla klientów o wyższych dochodach, banki mają propozycję prestiżowego „Programu Concierge”, który polega na pomocy eksperckiej w dziedzinie turystyki i podróży za pośrednictwem serwisu telefonicznego. Można tam zasięgnąć informacji o pogodzie panującej w dowolnym zakątku świata, dostępnych tam środkach transportu, hotelach i atrakcjach turystycznych oraz planowanych imprezach kulturalnych. „Program Concierge” dostępny jest z kartami Gold lub Platinum, w BZ WBK, Millennium Banku, Deutsche Banku… Klientom zainteresowanym kartami platynowymi i biznesowymi, banki (np. PKO BP, Fortis Bank, Deutsche Bank. Millennium) zaoferować mogą prestiżową usługę „Priority Pass”, czyli przepustkę (często wraz z rabatem) do luksusowych poczekalni lotniskowych na całym świecie. Propozycja jest szczególnie cenna w sezonie letnim, kiedy wzmaga się ruch turystyczny.
Podręczny kantor
Transakcje kartą kredytową można przeprowadzać w różnych walutach. Ważne, aby klient znał walutę rozliczeniową swojej karty. Banki rozliczają transakcje m.in. w dolarach lub w euro – wybór uzależnić należy od celu wakacyjnej wyprawy, aby uniknąć podwójnego przeliczania należności. W Banku Pekao dostępna jest karta Visa Silver rozliczana bezpośrednio z waluty kraju, w którym dokonano zakupów, a BZ WBK oferuje karty płatnicze do kont walutowych. W Fortis Banku zaś karta Visa Bussines Gold gwarantuje bezpłatne wypłaty w bankomatach zagranicą.
Rozwój oferty kart kredytowych na Polskim rynku, pozwala klientom na precyzyjny dobór produktu w zależności od indywidualnych możliwości i potrzeb. Koszty tych usług również spadają, a wzrost zamożności i świadomości instrumentów finansowych wśród Polaków powoduje, że karta kredytowa zaczyna skutecznie konkurować z tradycyjnym kredytem konsumpcyjnym. Wybór odpowiedniego produktu na czas urlopu może zająć trochę czasu, ale jeżeli będzie on dobrze przemyślany, klienci nie powinni być zawiedzeni.
Źródło: Deutsche Bank PBC