PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćKarty – wygodnie, ale czy bezproblemowo?

Karty – wygodnie, ale czy bezproblemowo?

Nasz gość 05.10.2009 (07:32) artykuł nadesłany
Karty

Polski rynek zdobywa bankowość elektroniczna i karty. Wygoda, jaką  obiecują, jest dla większości podstawowym motywem decyzji o korzystaniu z tego typu udogodnień. Na naszym rynku kary płatnicze są obecne od 18 lat i przez ten okres zarówno wiedza o nich, jak i technika, poszły znacznie do przodu. Oferta usług oferowanych przez instytucje finansowe z użyciem kart płatniczych także zdaje się nieustannie powiększać. Używanie kart ma jednak zarówno plusy jak i minusy. O oba aspekty zapytaliśmy Michała Moskalika, menedżera produktów kartowych w Raiffeisen Bank Polska.

Czy ryzyko związane z zadłużeniem Polaków na kartach kredytowych jest powodem do zmartwienia w bankach?  

Michał Moskalik: Kwota zadłużenia rośnie, tymczasem sytuacja gospodarcza jest trudna, zwiększa się bezrobocie i więcej klientów może mieć kłopoty ze spłatą zobowiązań.  

W ostatnich latach banki rywalizowały ze sobą przede wszystkim liczbą  wydawanych kart. Media wzmacniały tę rywalizację publikując rankingi największych emitentów. Większość kart wydawana były na oświadczenie o dochodach. Praktycznie każdy nowy klient odwiedzając oddział banku czy robiąc zakupy wychodził z podpisanym wnioskiem o kartę. Stała się ona towarem dostępnym dla każdego, a jeszcze kilka lat wcześniej należała do produktów przeznaczonych dla osób zamożniejszych. Sytuacja gospodarcza i nastroje konsumentów pozwalały wierzyć, że zaciągnięty kredyt na karcie uda się spłacić. Jednak nadejście kryzysu spowodowało, że wielu klientów wpadło w pętlę zadłużenia. Czy zatem ta sytuacja jest u nas tak samo groźna, jak w Stanach Zjednoczonych, gdzie – według niektórych opinii – rynek kart może doprowadzić do kryzysu podobnego jak kredyty typu subprime? Sądzę, że nie jest tak źle. Oczywiście, zadłużenie na kartach rośnie, ale nie wynika to z problemów finansowych ich posiadaczy, a jest odzwierciedleniem trendu. Ostatnio nałożył się też na to czynnik sezonowy – w okresie wakacyjnym zawsze częściej korzystamy z kart. Polacy przyzwyczaili się już do płacenia kartami – stąd liczba transakcji, ich wartość, a co za tym idzie także zadłużenie w kolejnych latach będzie rosło. Niebagatelny wpływ na zadłużenie na kartach mają programy ratalne, bardzo chętnie oferowane przez banki. Dzięki nim na nisko oprocentowane raty możemy rozłożyć pojedynczą transakcję, czy nawet całe zadłużenie na karcie. Oczywiście ryzyko związane z niespłacaniem zadłużenia przez klientów zawsze istnieje, ale wiele zależy tutaj od niego samego. Jeżeli zauważy, że jego sytuacja finansowa pogarsza się, niezwłocznie powinien zadzwonić do swojego banku i poprosić o pomoc. Banki coraz większą uwagę przywiązują do edukacji, propagowania wiedzy na temat kart oraz rozsądnego i bezpiecznego ich użytkowania. Polecam np. stronę internetową: www.kartybeztajemnic.pl, na której każdy może pogłębić swoją wiedzę na temat kart kredytowych.

Jakie nowe trendy można zauważyć  na rynku kart?  

M.M.: Statystyki pokazują, że część programów partnerskich nie do końca dobrze sobie radzi. Jeszcze kilka lat temu karty „partnerskie”  były bardzo popularne. Wydaje się jednak, że teraz klienci oczekują czegoś więcej. Zamiast otrzymywać korzyści tylko u jednego partnera, można otrzymywać je u kilku i to w jednej chwili. „Multipartnerskość” to nowa rzecz na naszym rynku, która będzie zyskiwać na popularności. Chcąc to wykorzystać, Raiffeisen Bank zaoferował nowatorską kartę multibrandową MasterCard World Class&Club. Obok atrakcyjnych parametrów typu oprocentowanie, dodatkowe ubezpieczenia, karta daje dostęp do programu partnerskiego, w którym uczestniczy pięć firm z różnych branż. Ich lista będzie się powiększać. Konkurencją dla tego typu rozwiązań staną się zapewne inne programy lojalnościowe. Ale na tak dużym, jak polski, rynku znajdzie się miejsce na kilka dużych programów. Warto zaznaczyć, że w ciągu zaledwie sześciu tygodni wydaliśmy sześć tysięcy kart Class&Club, a nie jest to produkt dla masowego klienta.

Stosunkowo nowym produktem są też  karty bezstykowe. Czy szybko się  upowszechnią?

M.M.:
Jestem wielkim zwolennikiem tego sposobu dokonywania płatności. Daje on bowiem możliwość błyskawicznego dokonywania transakcji na niskie kwoty tam, gdzie czas realizacji transakcji ma ogromne znaczenie. Pewnie każdy z nas spotkał się z sytuacją, w której odmówiono mu zapłaty kartą za rachunek na niską kwotę. Jedyną możliwością było poszukiwanie bankomatu lub rezygnacja z transakcji. Sądzę, że w ciągu kilku lat każda wydawana karta będzie miała tę funkcjonalność w standardzie. Wprowadzenie tej metody daje także ogromne pole do wprowadzenia kolejnych innowacji. Skoro wystarczy zbliżyć kartę, by dokonać transakcji, to czy nie można zrobić tego samego używając telefonu?  

Czy z kolei niezbyt długo czekamy na zamianę  kart z paskiem magnetycznym na chip?

M.M.:
Wprowadzenie technologii EMV na wszystkich kartach jest rzeczywiście najdłużej wyczekiwaną zmianą. Niepodważalne jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji poprzez wymuszenie PIN-u przy każdej transakcji, zamiast dotychczasowego podpisu. Tyle że każdy posiadacz karty kredytowej musi się po prostu nauczyć nowego sposobu dokonywania transakcji. Korzystający z kart debetowych są już do tego przyzwyczajeni. Ale większość posiadaczy kredytówek nie pamięta numeru PIN do swojej karty, niektórzy obawiają się go podawać w miejscu publicznym np. restauracji czy sklepie. Czy te obawy są uzasadnione? Oczywiście tak, o ile nie będziemy ostrożni. Bardzo duże znaczenie będzie miała tutaj sama możliwość nadania czy też łatwej zmiany numeru PIN przez klienta. Wprowadzenie tej technologii nie oznacza, że we wszystkich sklepach będziemy od razu dokonywać transakcji tylko przy użyciu PIN-u. Nadal przez jakiś czas funkcjonować będą terminale nie przygotowane do odczytu chipa, tak więc podpis nie zniknie tak szybko, jakby to się mogło wydawać.  

Na co posiadacze kart najbardziej zwracają  uwagę – na jej parametry, promocje, loterie, oferty specjalne?

M.M.: Konkursy i loterie, które banki chętnie organizują dla własnych klientów, cieszą się dużą popularnością. Dają one klientom szanse na wygranie nagród pieniężnych lub rzeczowych, a pomysłów na nagrody jest tyle, ile banków. Obecnie samochód jako nagroda główna już chyba nikogo nie dziwi. Promocje z nagrodami często łączą się ze specjalnymi ofertami cenowymi np. z obniżonym oprocentowaniem lub całkowitym zniesieniem opłaty za wydanie i korzystanie z karty w pierwszym roku jej posiadania. W ten sposób zarówno dotychczasowi, jak i nowi posiadacze kart mogą zyskać dodatkową korzyść związaną z byciem klientem banku. Samo przekazanie nagrody należy do najprzyjemniejszych momentów w relacjach pomiędzy bankiem a klientem.  

Czy karty to produkt dla młodych ludzi?

M.M.:
Kilka lat temu uczestniczyłem w programie edukacji finansowej uczniów szkół  średnich. Z przeprowadzonej wśród nich ankiety wynikało, że aż  95% chciałoby mieć kartę kredytową i to jak najszybciej, czyli np. na pierwszym roku studiów. Obecnie banki coraz częściej decydują się na wydawanie kart kredytowych studentom, widząc w nich duży potencjał. Studenci przywiązują się do banków, które ich doceniły przygotowując dla nich specjalne produkty. Wczesne nawiązanie relacji z bankiem daje młodym ludziom dodatkową korzyść – pozwala stworzyć historię kredytową, a co za tym idzie, ułatwić zaciąganie kredytów w przyszłości. Ma to istotne znaczenie przy zakupie pierwszego mieszkania czy samochodu. Z kolei dla banku łatwiej jest nawiązać pierwsze relacje z młodym klientem niż później starać się go odebrać konkurencji.  

Rozmawiała Barbara Koziar.

Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl

karty kredytowe karty płatnicze nasz gość 2009-10-05
Redakcja PRNews.pl
Tagi: karty kredytowe karty płatnicze nasz gość

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców