Przepisy Kodeksu Pracy w niektórych okolicznościach umożliwiają odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego. Eksperci inFakt wyjaśniają, kiedy pracodawca może to zrobić i jakie konsekwencje niesie to dla obu stron.
Odwołanie pracownika z urlopu jest możliwe tylko gdy nagłe okoliczności wymagają jego obecności w firmie, a bez niego wystąpią poważne zakłócenia w pracy. Nie można jednak wezwać pracownika z urlopu jeśli pracodawca wiedział, że nastąpią takie okoliczności lub wcześniej je zaplanował.
– Pracownik musi potraktować decyzję o odwołaniu z urlopu wypoczynkowego jako polecenie służbowe. Jeśli się z niego nie wywiąże, naruszy obowiązki pracownicze. Może to skutkować karą dyscyplinarną, a nawet rozwiązaniem umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. Jest to uregulowane przez artykuł 52 § 1 pkt. 1 Kodeksu Pracy – wyjaśnia Mateusz Boguszewski, główny księgowy w firmie inFakt.
Obowiązki pracodawcy
Przerwanie urlopu niesie konsekwencje także dla pracodawcy: ma on obowiązek pokrycia wszelkich kosztów, jakie poniósł pracownik w związku z powrotem do firmy. Są to m.in. opłaty za pobyt w hotelu czy w ośrodku wypoczynkowym, opłata za niewykorzystane dni urlopu czy koszty podróży. Jeśli wypoczynek przerwała też rodzina pracownika, pracodawca musi dodatkowo uregulować koszty niewykorzystania urlopu przez nią. Nie ma za to obowiązku ponoszenia dodatkowych opłat związanych z rozpoczęciem urlopu, np. wydatków na zakup akcesoriów sportowych.
Jaka jest procedura odwołania pracownika z urlopu?
Na początek należy telefonicznie lub mailowo powiadomić pracownika o konieczności powrotu do firmy. Pracodawca musi się przy tym upewnić, że pracownik zapoznał się z treścią odwołania. Decyzję trzeba przedstawić z odpowiednim wyprzedzeniem i uwzględnić czas potrzebny na powrót z wyjazdu. Niewykorzystany urlop może zostać wykorzystany w innym terminie.
Przerwanie urlopu a odwołanie z urlopu
Odwołanie urlopu nie jest jednoznaczne z jego przerwaniem. Te kwestie są regulowane przez zupełnie inne przepisy prawne. – Przerwanie urlopu następuje gdy pracownik jest czasowo niezdolny do pracy, np. w wyniku zachorowania podczas wypoczynku – tłumaczy Mateusz Boguszewski. Pracownik musi wtedy dostarczyć zwolnienie lekarskie. Po jego zakończeniu nie może już kontynuować urlopu. Powinien wrócić do firmy, a pozostałe dni wolne wykorzystać w innym okresie.
Źródło: inFakt