Mapy oraz inne geograficzne bazy danych znajdują coraz szersze zastosowanie nie tylko w marketingu, ale w różnorodnych obszarach biznesowych. Stanowią bardzo istotne narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji o kierunku rozwoju firmy dostarczając zarazem pełen obraz mikro- i makrootoczenia firmy. W ofercie Acxiom mapy znajdują się już od wielu lat, teraz jednakże firma postawiła na ich wzbogacenie i zapewnienie maksymalnych wartości użytkowych.
Blisko 500 cyfrowych map miast o unikalnej precyzji dzięki podziałowi na mikroobszary obejmujące średnio 400 gospodarstw domowych*, ze szczegółową typologią dróg i ulic oraz możliwościami wprowadzania danych istotnych dla klienta (np. banków, bankomatów, stacji benzynowych…) są teraz dostępne praktycznie „od ręki”. Dodatkowo mogą być one uzupełniane o dane z bazy Acxiom czy zewnętrznych źródeł takich jak GUS i MSWiA (Cenzus 2002, Bank Danych Regionalnych), co zapewnia szczegółowe statystyki i możliwość wykonywania analiz przestrzennych.
Firma przygotowała również narzędzie demonstracyjne, prezentujące poziom szczegółowości oraz wybrane możliwości zgromadzonych zasobów. MapSerwis, którego funkcjonalność można sprawdzać na przykładzie miasta Sopot, dostępny jest on-line, w postaci interaktywnego serwisu mapowego pod adresem: http://195.94.206.181/sopot/gmap75.html
Do czego można wykorzystać takie dane? Poniżej przykład jednego z projektów wykorzystujących dane geograficzne wraz z danymi regionalnymi oraz typu life-style pochodzącymi z bazy Acxiom Polska.
Bank detaliczny : opracowanie planu lokalizacji punktów sprzedaży – wybór miast i najlepszych, w ich obrębie, lokalizacji dla nowych placówek.
Na podstawie określonych przez bank kryteriów dotyczących nasycenia rynku lokalnego oraz penetracji grupy docelowej (mała liczba placówek bankowych w mieście i duża liczba mieszkańców w wieku 20-45 lat, o co najmniej średnim wykształceniu i dochodach powyżej średniej krajowej), w pierwszym kroku przygotowano ranking dużych miast. Następnie na terenie dwudziestu pierwszych miast w rankingu znaleziono obszary, gdzie konkurencja innych banków jest niska, a potencjał sprzedaży produktów bankowych – wysoki. Były to obszary o najniższym wskaźniku osób posiadających rachunek bankowy, najniższym wskaźniku posiadania produktów bankowych oraz najwyższym wskaźniku chęci posiadania produktów bankowych. W ten sposób zidentyfikowano obszary najbardziej atrakcyjne dla lokalizacji nowych oddziałów banku.
*CMC13 – rejon statystyczny wydzielony na podstawie kryterium zbliżonej liczby gospodarstw domowych