Marketing bezpośredni stał się faktem w polskiej rzeczywistości rynkowej. Stosuje się go w różny sposób, w różnych celach, w różnym zakresie i z różną intensywnością. Jedne przedsiębiorstwa korzystają z wybranych narzędzi, np. przesyłek pocztowych, telemarketingu, interaktywnych narzędzi internetowych, a inne stosują bogaty wachlarz różnych narzędzi jednocześnie.
Celem książki Mariusza Trojanowskiego Marketing bezpośredni. Koncepcja — zarządzanie — instrumenty, wydanej nakładem PWE, jest usystematyzowanie wiedzy na temat marketingu bezpośredniego oraz pokazanie znaczenia baz danych i ich wykorzystania w marketingu bezpośrednim. Zagadnienia omówione w książce są przedstawione w trzech wymiarach: koncepcyjnym, strategicznym i narzędziowo-operacyjnym. Książka składa się z 11 rozdziałów.
Rozdział pierwszy ma charakter koncepcyjny i jest prezentacją różnych ujęć pojęcia marketingu bezpośredniego w literaturze przedmiotu, skonfrontowanych z praktyką rynkową. Na ich tle zaproponowano nowoczesne rozumienie marketingu bezpośredniego opartego na rozszerzonym użyciu baz danych.
Ze względu na szczególne w tym ujęciu marketingu bezpośredniego znaczenie baz danych został im poświęcony cały drugi rozdział. Zawiera on opis baz danych oraz tego, jak należy je budować, jakie informacje o nabywcach zbierać i z jakich źródeł oraz jak tymi informacjami zarządzać.
Drugi wymiar książki ma charakter strategiczny. Treść rozdziałów od trzeciego do szóstego dotyczy procesu zarządzania marketingiem bezpośrednim — od analizy do pomiaru efektywności jego działania.
Trzeci wymiar książki — narzędziowo-operacyjny — znajduje odzwierciedlenie w rozdziałach od siódmego do jedenastego. Zawierają one opis narzędzi marketingu bezpośredniego, w tym: reklamy zwrotnego odzewu, przesyłek pocztowych, sprzedaży katalogowej, telemarketingu i narzędzi internetowych.
Treść książki urozmaicają przykłady z praktyki pokazujące zastosowanie marketingu bezpośredniego (elementów strategicznych i narzędziowych) w polskich warunkach. Dodatkowym elementem książki są aneksy, w których m.in. przedstawiono wyniki badań własnych autora na temat postaw nabywców indywidualnych wobec marketingu bezpośredniego.
Książkę warto polecić studentom uczelni ekonomicznych i innych uczelni wyższych kształcących się na kierunkach zarządzanie, marketing i komunikacja; a także menedżerom i praktykom gospodarczym odpowiadającym za działania marketingowe w organizacji.
Źródło: PR News