Obecnie weryfikacja tożsamości online nadal zależy od fizycznego lub cyfrowego dowodu, zarządzanego przez zewnętrzną instytucję – może to być m.in. paszport, dowód zamieszkania (np. opłacone rachunki), prawo jazdy czy dane użytkownika.
Sprawia to, że musimy pamiętać setki haseł, potrzebnych przy różnych logowaniach. Coraz częściej jesteśmy poddawani również bardziej złożonemu procesowi potwierdzania swojej tożsamości i zarządzania danymi. Mastercard i Microsoft współpracują, by każdej osobie zapewnić bezpieczny, natychmiastowy sposób weryfikowania tożsamości cyfrowej, niezależnie od tego, kto i kiedy prosi o jej potwierdzenie.
Odpowiedzią na te wyzwania jest usługa, dzięki której każdy mógłby wprowadzać, kontrolować i udostępniać swoje dane tożsamości w wygodny dla siebie sposób – na urządzeniach, z których korzysta na co dzień. Taki właśnie jest cel Mastercard, który ściśle współpracuje z takimi graczami jak Microsoft.
„Dzisiejszy krajobraz cyfrowej tożsamości jest skomplikowany i niespójny, a to, co działa w jednym kraju, często nie sprawdza się w innym. Mamy możliwość stworzenia systemu, który stawia ludzi na pierwszym miejscu, dając im kontrolę nad ich danymi i miejscem ich użycia” – mówi Ajay Bhalla, prezes ds. bezpieczeństwa w Mastercard. „Współpraca z Microsoft przybliża nas o krok do stworzenia interoperacyjnej usługi tożsamości cyfrowej. Już wkrótce będziemy mogli powiedzieć więcej na ten temat.”
Dostęp do powszechnie uznawanej tożsamości cyfrowej mógłby poprawić doświadczenie użytkownika w kontakcie z firmami, dostawcami usług i ich społecznością online, uwzględniając takie sektory jak:
- Usługi finansowe: usprawnienie i przyspieszenie procesu identyfikacji klienta w celu utworzenia nowego konta bankowego, przyznania kredytu lub realizacji usług płatniczych.
- Handel: bardziej spersonalizowane i efektywniejsze zakupy online i w sklepach stacjonarnych, bez względu na rodzaj płatności, urządzenie lub usługodawcę.
- Usługi urzędowe: uproszczenie kontaktu z urzędami – np. przy składaniu deklaracji podatkowych, ubieganiu się o paszport lub ubieganiu się o wsparcie finansowe (np. z ubezpieczenia społecznego).
- Usługi cyfrowe: łatwiejsze korzystanie z poczty elektronicznej, mediów społecznościowych, usług streamingu filmów i muzyki czy platform do wspólnych przejazdów.
„Cyfrowa tożsamość to podstawa determinująca, jak ludzie żyją, pracują i bawią się na co dzień” – mówi Joy Chik, wiceprezes ds. korporacyjnych, Microsoft. „Wierzymy, że ludzie powinni mieć kontrolę nad swoją cyfrową tożsamością i danymi. Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem współpracy z Mastercard, dzięki której wdrożymy zdecentralizowane innowacje w zakresie tożsamości cyfrowej.”
Inicjatywa może również pomóc w rozwiązaniu często pojawiających się problemów:
- Walka z wykluczeniem: Ponad miliard osób na świecie, w większości kobiet, dzieci i uchodźców, nie jest oficjalnie uznanych przez prawo, np. nie ma dokumentów potwierdzających, kim są. Tożsamość cyfrowa może poprawić ich dostęp do usług zdrowotnych, finansowych i socjalnych.
- Weryfikacja tożsamości: Pojedyncza cyfrowa tożsamość do wielokrotnego użytku może pomóc użytkownikom w kontakcie ze sklepami, bankami, urzędami i wieloma innymi dostawcami usług cyfrowych. W efekcie interakcja z tymi instytucjami będzie bardziej uniwersalna, bezproblemowa i niedroga.
- Zapobieganie oszustwom: Pojedyncza tożsamość cyfrowa może pomóc w ograniczeniu oszustw w zakresie płatności i kradzieży tożsamości.
Inicjatywa posłuży jako podstawa dla nowych usług Mastercard opartych na Microsoft Azure, stworzonych we współpracy z liderami bankowości, operatorami sieci komórkowych i rządami. Firmy łączą swoje mocne strony – doświadczenie Microsoft w zakresie technologii tożsamości i wiedzę Mastercard w zakresie bezpiecznych interakcji cyfrowych w złożonym ekosystemie wielopodmiotowym.
Dodatkowe szczegóły dotyczące tych rozwiązań zostaną udostępnione w najbliższych miesiącach.
Źródło: Mastercard