Indeks TRI*M jest wystandaryzowaną miarą, odzwierciedlającą poziom ogólnej satysfakcji pracowników w danej firmie. Indeks (mogący przyjmować wartości od -65 do +135) uwzględnia także poziom ich motywacji i lojalności, co z kolei rzutuje na osiągane w pracy wyniki. Jego zastosowanie pozwala na dokonywanie porównań pomiędzy firmami różnej wielkości, z odmiennych branż czy nawet pochodzących z różnych krajów.
Najwyższą wartość Indeksu TRI*M (w przedziale od 87 do 104) uzyskały przedsiębiorstwa średniej wielkości, podczas gdy dla firm dużych i znanych na rynku Indeks ten nierzadko był niższy od 60. Z badania TNS OBOP wynika także, że liderami w budowaniu zaangażowania pracowników są firmy usługowe. Nieco gorzej na ich tle wypadły firmy z branży produkcyjnej i handlowej, a najsłabiej instytucje publiczne.
„Wśród firm usługowych wysokimi wskaźnikami zaangażowania pracowników mogą pochwalić się firmy szkoleniowe i doradcze. Co ciekawe, na przeciwległym biegunie znajdują się duże instytucje finansowe, dla których średnia wartość Indeksu TRI*M była niższa od 65, a także niższa niż dla pozostałych firm usługowych ogółem” -.mówi Jan Wykrytowicz, Market Researcher z TNS OBOP, specjalizujący się w badaniach pracowniczych.
Badanie przeprowadzone zostało w ramach programu „Inwestor w Kapitał Ludzki”, zorganizowanego już po raz czwarty przez Instytut Zarządzania. Jego celem jest wyłonienie firm, realizujących najbardziej efektywne i nowatorskie programy ukierunkowane na rozwój kapitału ludzkiego oraz budowanie pozytywnych realacji z pracownikami. Firmy – laureaci programu otrzymują prestiżowe Godło Inwestora w Kapitał Ludzki.
Średnia wartość Indeksu TRI*M wyliczonego w trakcie badania firm, biorących udział w programie była wyższa zarówno od wyniku uzyskanego z innych badań pracowniczych przeprowadzonych w Polsce, jak i tych realizowanych w całej Europie. „Świadczyć to może o tym, że do Programu Inwestor w Kapitał Ludzki przystępują firmy odznaczające się bardzo wysokim zaangażowaniem w zarządzanie zasobami ludzkimi – wyjaśnia Jan Wykrytowicz.
TRI*M – badanie służące zarządzaniu satysfakcją i motywacją pracowników. Nazwa pochodzi od idei 3 x M, czyli Measuring (pomiar), Managing (zarządzanie w oparciu o wyniki pomiaru) oraz Monitoring (śledzenie efektów podjętych działań ich korygowanie).