– Stworzenie dla podatników kolejnej możliwości zapłaty podatków należy uznać za działanie pozytywne. Możliwość płacenia kartą płatniczą nie będzie wymagała od podatników posiadania przy sobie gotówki, tak jak dzieje się w przypadku uiszczania podatku w kasie organu. Nie widzę przeciwwskazań, aby stworzyć taką możliwość w stosunku do pozostałych podatków, choć może być to trudniejsze w implementacji – uważa Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe.
Dodaje, że większość podatników dokonuje zapłaty w drodze przelewu bankowego, gdyż jest to najmniej czasochłonna forma. Tym samym praktyczne zastosowanie tego rozwiązania ograniczone będzie do tych podatników, którzy dotychczas dokonywali zapłaty podatku w kasie organu podatkowego.
– Proponowany przepis wskazuje na kompetencję, a nie obowiązek dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego do wprowadzenia możliwości zapłaty podatku kartą płatniczą. Czy poszczególne rady gmin, powiatów oraz sejmiki województw będą skłonne dopuścić tę dodatkową formę zapłaty podatku – pyta Wojciech Pietrasiewicz.
Również Michał Grzybowski, starszy menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young twierdzi, że każda forma ułatwiająca podatnikom zapłatę podatków zasługuje na poparcie. Może być to szczególnie przydatny sposób uregulowania zobowiązań podatkowych dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoby te nie są zobowiązane do dokonywania rozliczeń przy użyciu przelewów bankowych, a karty zarówno debetowe, jak i kredytowe stają się coraz popularniejszym instrumentem płatniczym.
Oczekiwania samorządów
Przepis o płaceniu podatków kartą wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowisk samorządowych.
– Wydaje się, że główną przeszkodą dla wprowadzenia możliwości płacenia wszystkich podatków za pomocą karty płatniczej byłaby konieczność poniesienia dużych nakładów na przygotowanie odpowiedniej infrastruktury technicznej w urzędach skarbowych – podkreśla Tomasz Rysiak, prawnik z Kancelarii Magnusson.
Według niego, jednostki samorządu terytorialnego mogą łatwiej dostosować sposoby płatności podatków do możliwości technicznych danej jednostki oraz potrzeb i oczekiwań podatników w tym zakresie.
Czy projektodawca miał na myśli płacenie kartą podatków stanowiących m.in. dochody gmin, czy raczej podatków faktycznie pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego (podatki lokalne, podatek rolny i leśny) ? Kiedy i na jakiej podstawie podatnicy będą mogli płacić za pomocą karty ? Który moment należy uznać za „dokonanie zapłaty podatku” przy użyciu karty płatniczej – z punktu widzenia podatnika oraz Skarbu Państwa lub gminy?
Więcej: Gazeta Prawna 23.05.2008 (100) – str. 10