PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyNowa oferta Providenta – w zgodzie z przepisami ale nadal drogo

Nowa oferta Providenta – w zgodzie z przepisami ale nadal drogo

Przegląd prasy 09.02.2006 (07:10)

Provident pożycza w sposób dość unikalny – pieniądze przynosi do domu pracownik firmy, póżniej ta sama osoba co tydzień odbiera raty w domu klienta. Taki system oczywiście generuje wysokie koszty. W efekcie kredyty Providenta były zawsze horrendalnie drogie – oprocentowanie rzeczywiste przekraczało 300 proc. skali roku.

Tymczasem już wkrótce, z uwagi na wejście w życie zmian w kodeksie cywilnym i ustawie o kredycie konsumenckim, nominalne oprocentowanie kredytu nie będzie mogło przekraczać 4-krotności stopy lombardowej NBP (obecnie daje to 23 proc.), a suma opłat związanych z zawarciem umowy o kredyt nie będzie mogła być wyższa niż 5 proc. pożyczanej kwoty.

Bankom te zmiany nieszczególnie zaszkodzą – większość kredytów gotówkowych zmieści się w ustawowym gorsecie. Konieczne będzie oczywiście obniżenie oprocentowania niektórych kart kredytowych ale ten proces trwa już od pewnego czasu. Wszyscy zastanawiali się natomiast jak poradzi sobie Provident.

Poradził sobie. W ostatnich dniach w ofercie pojawiły się dwie nowości. Pierwszą jest ubezpieczenie. Drugą jest możliwość rezygnacji z „obsługi domowej”. Co ważne, składka ubezpieczenia i koszt obsługi w domu nie muszą mieścić w 5-proc. limicie wprowadzanym przez ustawę. Ten limit dotyczy natomiast opłaty przygotowawczej, która jest oczywiście niższa niż 5 proc.

Ponieważ obsługa domowa jest opcjonalna to, według interpretacji Providenta, nie trzeba jej także wliczać do całkowitego kosztu kredytu i uwzględniać przy obliczeniu rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. W efekcie, rzeczywiste oprocentowanie kredytu w Providencie spadło z poziomów 200-300 proc. do 71 proc. (dla kwoty 1000 zł pożyczanej na rok). Przy kalkulacji rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania musi być uwzględniane ubezpieczenie spłaty kredytu.

Kredyt w Providencie bez obsługi domowej jest znacznie tańszy niż w opcji „pełnej”. Jeśli pożyczymy 1000 zł na rok (52 tygodnie) wówczas w pierwszym przypadku rata tygodniowa wyniesie 24,99 zł, a w drugim 34 zł. Za odwiedziny pracownika firmy płacimy więc łącznie prawie 470 zł.

Rezygnując z wizyt pracownika musimy sami spłacać raty przelewem bankowym. Przy czym rata musi oczywiście w terminie dotrzeć na konto firmy. Za każde opóżnienie może być pobrana kara w wysokości 25 zł. Co ciekawe, osoby które wybiorą tę tańszą opcję muszą znacznie dłużej czekać na pieniądze – przynajmniej kilka dni od momentu dostarczenia kompletnych dokumentów. Tymczasem wybierając obsługę domowę dostaniemy gotówkę do ręki w ciągu 48 godzin.

Przy okazji modyfikacji standardowej oferty Provident uruchomił w Polsce zupełnie nową markę – Rapida. Jak mówi Tomasz Trabuć z Providenta jest to na razie projekt pilotażowy – oferta jest dostępna w kilku największych miastach. Rapida to propozycja dla osób nieco bardziej zamożnych, a także młodszych (klient nie może mieć więcej niż 62 lata). Pożyczyć można więcej (do 15 tys. zł) i spłacać dłużej (maksymalnie 3 lata) niż w przypadku standardowej oferty. Pożyczki spłaca się co miesiąc a nie co tydzień. Poza tym jest podobnie: można wybrać obsługę w domu lub spłacać raty przelewem. Ta druga opcja jest znacznie tańsza ale dłużej poczekamy na pieniądze.

Komentarz:

Provident korzysta z faktu, że ponad połowa dorosłych Polaków nie ma konta w banku. Naturalnym zapleczem firmy są osoby starsze, które mają niskie dochody, nie posiadają często rachunku bankowego i – co bardzo istotne – nie lubią wychodzić z domu. Dla nich cotygodniowa wizyta agenta może być także atrakcją towarzyską. Wszystko to sprawia, że Provident czuje się w Polsce jak ryba w wodzie. Bez problemu dostosował się do przepisów antylichwiarskich i będzie kontynuował swoją działalność argumentując, że wychodzi naprzeciw potrzebom społecznym. I rzeczywiście tak jest. Jednak zaspokojanie tych potrzeb to jednocześnie wykorzystywanie niskiego poziomu świadomości finansowej Polaków i pielęgnacja stanu słabego nasycenia usługami bankowymi. W obecnej formie Provident będzie mógł w Polsce prosperować jeszcze tylko jakiś czas. Firma musi ewoluować wraz z rynkiem lub szukać nowych miejsc ekspansji (w ub.r. rozpoczęła np. działalność w Meksyku). Pierwszym sygnałem ewolucji jest wprowadzenie w Polsce marki Rapida skierowanej do bardziej świadomych i wymagających klientów z większych miast. Na razie jednak Polska jest dla Providenta kluczowym żródłem przychodów. Na macierzystym rynku brytyjskim Provident stopniowo traci klientów chętnych do skorzystania z „domowego kredytu”. Od czerwca 2004 roku do czerwca 2005 roku miał miejsce spadek ich liczby o 4 proc. do 1,46 miliona osób. Tymczasem w Europie Centralnej (Polska, Węgry, Czechy i Słowacja) firma w tym samym okresie zwiększyła liczbę pożyczkobiorców o 14 proc. do 1,56 mln z czego prawie 2/3 to Polacy.

lichwa provident 2006-02-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: lichwa provident

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Martyna Kubiak

Martyna Kubiak

Martyna Kubiak – Marketing & Relationship Manager…

Magdalena Urbańska

Magdalena Urbańska

PR Manager, Comperia.pl Na stanowisku PR Manager…

Wojciech Sury

Wojciech Sury

Dyrektor PR i Rzecznik Prasowy, Grupa Getin…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców