W 2010 r. przestaje obowiązywać Rozporządzenie GVO (WE) 1400/2002 gwarantujące obecnie swobodny dostęp do informacji technicznych dotyczących aut. Pozwala ono produkować części do samochodów niezależnym firmom, zezwalając równocześnie warsztatom samochodowym używania ich podczas napraw. Warsztaty nie funkcjonujące jako stacje autoryzowane mają możliwość wykonywania okresowych przeglądów pojazdów. Wszystko dzięki wolnemu dostępowi do myśli technicznej.
Przedłużenie przez Komisję Europejską Rozporządzenia w 2010 r. nie jest pewne. Jego ewentualne wygaśnięcie, skutkujące brakiem szczegółowych przepisów zezwalających na wgląd w informacje techniczne dotknie producentów, warsztaty samochodowe, oraz każdego, kto korzysta z ich usług. Dla użytkowników dóbr motoryzacyjnych oznacza to wzrost kosztów.
„Kampania ma na celu chronić podstawowe prawa kierowców, czyli naszych Klientów – mówi Grzegorz Dąbkowski, dyrektor serwisów ogłoszeniowych Grupy Allegro. To m.in. możliwość wyboru warsztatu samochodowego, czy części używanych podczas naprawy. Chcemy by Klienci mieli nieskrępowany dostęp do wiedzy i narzędzi. Jeśli rozporządzenie komisji Europejskiej przestanie obowiązywać, będzie to skutkowało znaczną podwyżką cen dla użytkowników aut. Nie chcemy do tego dopuścić, dlatego przyłączamy się to tej akcji – dodaje.
Pod petycją o przedłużenie Rozporządzenia GVO (WE) 1400/2002 przez Komisję Europejską może podpisać się każda osoba, chcąca wesprzeć wolną konkurencję rynku motoryzacyjnego.
Formularz petycji dostępny jest na stronie http://r2rc.pl/
Jak podaje Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych – polski organizator Kampanii, problem dotyczy ok. 665 000 europejskich niezależnych firm motoryzacyjnych, zatrudniających 3,5 miliona osób. W Polsce jest obecnie ok. 15 milionów kierowców.