PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Prudential
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkBogusław PółtorakParabanki rosną na chwilówkach

Parabanki rosną na chwilówkach

Bogusław Półtorak 11.07.2012 (07:20)

Natura nie znosi próżni, co widać też na rynku kredytowym. Po ograniczeniu akcji kredytowej przez banki w ich miejsce szybko powróciły firmy pożyczkowe. Powszechnie uważa się, że przyczyną renesansu „chwilówek” jest wzrost restrykcyjności regulacji bankowych. Szok regulacyjny to jednak nie wszystko. Kontekst jest szerszy, a pojęcie chwilówki nabiera nowego znaczenia.

Parabanki mają żniwa

Rozpędzone ubiegłorocznymi bardzo dobrymi wynikami finansowymi banki nie mogą się spokojnie przyglądać, jak sprzed nosa zyski z rynku zbierają parabanki. Apetyt na ryzyko większości zarządów rośnie wraz z wielkością zatrzymanych zysków, a przecież niemal całe zyski zostały w sektorze. To siedzenie na górze kapitału zapewne ma sens ostrożnościowy, ale ma drugie dno. Ten kapitał musi przecież zarabiać na siebie. A najłatwiej zarabia się znów na krótkoterminowych pożyczkach. Z kryzysem w tle i obostrzeniami, które zamykają drogę do kredytów hipotecznych nie tylko klientom, ale i bankom.

Jak pokazał rok 2009, z jednodniowych depozytów czy krótkoterminowych swapów ciężko stworzyć dochodowy i bezpieczny biznes na kredytach długoterminowych. Konieczny jest więc powrót do źródeł. Problem leży nie tylko w samych bankach. W okoliczności na trwałe wpisała się niepewność. A w niepewnych czasach liczy się tu i teraz. Dla klienta liczy się szybki pieniądz, co daje łatwy zysk. Korzystają na tym firmy pożyczkowe. Nie orzą i nie sieją, ale zbierają plony.

Lichwa czy kredyt?

Szybki kredyt i łatwy zysk są nierozerwalnie od wieków, i tyle samo czasu biznes bankowy balansuje na granicy lichwy. Już od czasów pierwszych pożyczek w średniowieczu, a być może nawet w starożytności, etyczny i biznesowy problem godziwego zysku i oprocentowania rozpalał emocje ludzi. Niepostrzeżenie dla samych siebie staliśmy się homo pecuniosus. Nasze życie i decyzje są inspirowane ilością środków finansowych do dyspozycji w danym momencie. I nieważne, czy są to środki pożyczone, czy też własne.

Pośrednictwo finansowe stało się sposobem na zapewnienie dostępności finansów, dostosowując się do oczekiwań konsumentów. Decyzje życiowe zależą już nie od faktycznych potrzeb czy marzeń, ale podążają za dostępnym kredytem. Kredyt napędza rozwój gospodarek i gospodarstw domowych, pozwalając na wzrost majątku. Tu dochodzimy do sedna problemu celu wykorzystania środków.

Szybka pożyczka, duży zysk

Kariera szybkich, łatwych pożyczek wynika z ich ogromnej dostępności i dowolności wykorzystania. Pożyczkobiorcy traktują je po prostu jako środki do dyspozycji na dowolny cel, który wybierają w danym momencie – świadomie lub równie często nieświadomie. Długu zwykle też nie traktują jako coś nadzwyczajnego. Granica w postrzeganiu długu jest przesunięta dalej niż niektórzy sądzą. Część osób, mając limit kredytowy w karcie czy też szybką pożyczkę, decyzje zakupowe podejmuje równie łatwo lub nawet łatwiej niż mając gotówkę. Problemem dla konsumenta jest raczej płynność, a nie forma i koszty finansowania.

Taki sposób postrzegania kredytu i jego oswojenia może doprowadzać do przekredytowania. W najgorszym wypadku kończy się to pętlą długu i bankructwem. Brak hamulców spowodowany niewiedzą i uleganiu impulsom powoduje kredytowe problemy finansowe. I o ile kłopot jednego Kowalskiego jest jego problemem, o tyle miliony niespłacających kredyty zagrażają wszystkim. A więc trzeba regulować.

Zadbać o kredytobiorcę

Po czasach wielkiej deregulacji w finansach, która stała się jedną z przyczyn ostatnich kryzysów finansowych, nadzory bankowe odzyskały siłę. Skupiają się jednak mocno na bankach, a zapominają o firmach z pogranicza. Pogranicza nie tylko kredytowego. Wymieńmy firmy przyjmujące środki w celu dokonywania lokat w złoto lub inne artefakty, biznesy oparte na cudownych systemach inwestycyjnych, pożyczki o oprocentowaniu 15 000 %. To tylko niektóre przykłady widoczne na polskim rynku finansowym. Reakcja na ich działalność jest trudna, bo ich istotą jest naciąganie prawa i naciąganie konsumentów efektem ich działalności.

Czy można z nimi walczyć? Na pewno trzeba próbować. Kłopot w tym, że naiwnych nie sieją i jest tu duża praca do wykonania w zakresie uświadamiania i budowania zaufania przez banki. A do tego konieczne jest szersze otwarcie przez banki na każdego klienta. Odsyłanie z kwitkiem nie jest najlepszym sposobem. Wykluczenie finansowe szybko rosnącej grupy konsumentów jest zagrożeniem samym w sobie, co gorsza – dziś słabo identyfikowanym systemowo. Trzeba to wykluczenie instytucjonalnie zmniejszać.

Mikrofinanse na salonach

Złożoność problemu polega na tym, że dynamika zmian jest bardziej nieprzewidywalna niż nam się jeszcze niedawno wydawało. Dotyczy to zarówno sfery makro, ale także – a może: przede wszystkim – budżetów domowych, w tym kredytowania. Chwilówki trzeba oswoić. Dużą szansę stwarza tu kredyt czy zakupy na raty w sieci, gdzie łatwo dotrzeć do informacji o wiarygodności lub braku wiarygodności oferenta. Kłopot w tym, że dzisiejsi klienci chwilówek nie są jeszcze w sieci, ale przecież mogą być! Udawać w ogóle, że takiej grupy klientów nie ma, po prostu się nie da.

Chwilówka stała się synonimem dzisiejszych czasów. „Tu i teraz” jako motyw wyborów finansowych wcale nie przeminęło z kryzysem subprime czy fiskalnym. Kolejne odsłony kryzysu to już nie tylko kwestie finansowe czy gospodarcze. To kryzys tożsamości, w którą stronę zmierza świat finansów, i sposób jego postrzegania przez kredytobiorców, bankierów i urzędników. Hasłem na dziś jest, niestety,  „chwilówka”. Można by powiedzieć: chwilo, trwaj, gdyby nie to, że nadszedł czas na zmiany. Muszą to być zmiany w optyce postrzegania biznesu bankowego, a więc symboliczny powrót do korzeni. Do korzeni zaufania i wiarygodności dla wszystkich, w tym także dla amatorów chwilówek.

Źródło: PR News

Bogusław Półtorak hydepark parabanki 2012-07-11
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Bogusław Półtorak hydepark parabanki

Sprawdź także:

a 0 Nowe karty przedpłacone od goodie
28.11.2023 (14:50) – informacja prasowa

Nowe karty przedpłacone od goodie

Platforma goodie od Banku Millennium udostępnia nowy produkt – eKartę goodie z opcją wielokrotnego zasilenia. …

a 0 Jedynie 6% polskich firm wprowadza AI w obszarze compliance
28.11.2023 (10:58) – informacja prasowa

Jedynie 6% polskich firm wprowadza AI w obszarze compliance

Sztuczna inteligencja jest coraz powszechniej stosowana w działaniach biznesowych, jednak tempo zmian różni się w …

a Kariera w finansach 0 Ten błąd pracodawców wywołuje falę odejść z firmy 
28.11.2023 (10:56) – informacja prasowa

Ten błąd pracodawców wywołuje falę odejść z firmy 

Zatrzymanie pracowników w firmie to jedno z największych wyzwań HR na 2024 rok. Świadomi pracodawcy i liderzy HR …

a 0 Oszustwa związane z kryptowalutami na X i YouTube są powszechne
28.11.2023 (10:54) – informacja prasowa

Oszustwa związane z kryptowalutami na X i YouTube są powszechne

YouTube i X (dawniej Twitter) powoli stają się preferowanymi platformami oszustw związanych z kryptowalutami, …

a 0 Blik dostępny dla klientów biznesowych Alior Banku
28.11.2023 (10:50) – informacja prasowa

Blik dostępny dla klientów biznesowych Alior Banku

Alior Bank udostępnił BLIKA przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobowe działalności gospodarcze, którzy korzystają z …

a 0 Co trzeci Polak chciałby zrobić zakupy w metaverse
28.11.2023 (10:48) – informacja prasowa

Co trzeci Polak chciałby zrobić zakupy w metaverse

Już 31 proc. Polaków, którzy kupują w sieci słyszało o możliwości robienia zakupów w wirtualnym świecie tzw. …

PRNews.pl

Zobacz również

NBP znowu to zrobił. Na siedzibie banku centralnego zawisł nowy banner. Czy to pomoże prezesowi Glapińskiemu?

NBP znowu to zrobił. Na siedzibie banku centralnego zawisł nowy banner. Czy to pomoże prezesowi Glapińskiemu?

Na budynku Narodowego Banku Polskiego od kilku…

„Mamy hipotekę na działkę. Czy bank da nam »Bezpieczny kredyt 2 proc.« na dom?”

„Mamy hipotekę na działkę. Czy bank da nam »Bezpieczny kredyt 2 proc.« na dom?”

„Bezpieczny kredyt 2 proc” mógł pokrzyżować plany…

Zastrzeżenie numeru PESEL ochroni nas przed złodziejami, ale nie tylko. Korzyści będzie znacznie więcej

Zastrzeżenie numeru PESEL ochroni nas przed złodziejami, ale nie tylko. Korzyści będzie znacznie więcej

Ochrona przed zaciągnięciem pożyczki na nasze dane…

„Bezpieczny kredyt”. Czy można zarejestrować firmę w mieszkaniu, nie prowadząc tam działalności? Tak, ale…

„Bezpieczny kredyt”. Czy można zarejestrować firmę w mieszkaniu, nie prowadząc tam działalności? Tak, ale…

Jedną z kwestii budzących wątpliwości w przypadku…

NBP przeznacza miliony na „tajnych doradców” prezesa Glapińskiego?

NBP przeznacza miliony na „tajnych doradców” prezesa Glapińskiego?

Ponad 4,6 mln zł zarobili w 2022…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

rafcio:

Może warto by było umieścić w artykule informacje, że zastępują visy z korzystnym …

wt, 24 paź 2023 (15:23) • Klienci VeloBanku mogą zyskać do 200 zł, aktywując nową kartę płatniczą

Votum:

PRZEŚWIETLAMY OBIETNICE WYBORCZE ! Co czeka FRANKOWICZÓW po wyborach 2023 ! https://www.youtube.com/watch?v=tArMXjaF-L4 …

czw, 19 paź 2023 (10:29) • Frankowicze chcą rozmawiać z nowym rządem. Wyczuli okazję wyborczą i szybko jej nie odpuszczą

Łukasz:

Zwróćcie uwagę aby spełnić wszystkie konieczne warunki między innymi w każdym z trzech …

śr, 18 paź 2023 (10:19) • „Doceniam Velo – polecam Velo” – VeloBank nagradza za polecenie konta

Mike Gasowski:

Bardzo ciekawy artykuł, tylko w jednej sekcji brakuje końcówki. 'Udział pokolenia Z w …

pon, 2 paź 2023 (12:17) • AI zmienia sposób rekrutacji – upadek zatrudnienia opartego na stanowiskach i dyplomach

wiczkax:

na pewno, w końcu to dość popularny temat …

czw, 28 wrz 2023 (14:04) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2023 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców