To rezultaty badania grup dyskusyjnych po raz pierwszy przeprowadzonego w Polsce. Sondaż objął 8 czołowych partii politycznych. Prowadzony był od 4 do 31 maja 2005 r. na 24 wybranych grupach dyskusyjnych. Do badania wykorzystany został autorski system Media Explorer umożliwiający poznanie opinii Internautów na temat osoby, firmy, instytucji, produktu czy usługi.
Najwięcej poruszanym tematem dyskusji w związku ze wszystkimi partiami w maju była „Wspaniała wypowiedź Donalda Tuska”. W przypadku SLD był to temat „Czy Oleksy pogrążył SLD?”, jeżeli chodzi o LPR to „LPR – Liga Przyjaciół Rosji; Liga Przyjaciół PRL” natomiast mówiąc na temat PiS Internauci rozmawiali głownie o „koalicji PO-PiS”.
Metodologia
System Media Explorer został zaprogramowany tak, aby monitoringiem zostały objęte tylko nowe „posty”. W rezultacie badanie jest o wiele wiarygodniejsze a wyniki znacznie bardziej precyzyjne. Autorski program Media Explorer umożliwia monitoring grup dyskusyjnych zgodnych ze standardowym protokołem news, Usenet’u oraz grup dyskusyjnych w największych portalach internetowych, takich jak onet.pl, wp.pl, interia.pl oraz gazeta.pl.
Pierwszym etapem było zdefiniowanie listy monitorowanych fraz oraz zakresu tematycznego monitorowanych grup. Frazy te nie muszą być dokładne co do znaku – umożliwia to śledzenie słów w formie odmienionej np. hasło „Samoobrona” na przykład, w dyskusji pojawia się jako „SO”. Wybór grup dyskusyjnych dokonany został na podstawie wcześniejszej analizy. Chodziło o wyselekcjonowanie tych grup, na których najczęściej pojawiają się tematy związane z polityką i samymi politykami.
System monitorujący dokonywał cyklicznego, automatycznego przeglądu wybranych grup dyskusyjnych. Po zakończeniu każdego przeglądu, generował raport w formie e-maila. W raporcie znajdowały się opinie zawierające monitorowane frazy wraz z informacjami o nich (grupa dyskusyjna, autor opinii, data i godzina nadania). Wyniki były następnie analizowane i weryfikowane przez zespół doświadczonych konsultantów. Media Explorer jest jedyną instytucją w Polsce wśród firm zajmujących się profesjonalnym monitorowaniem mediów, która posiada takie narzędzie.
Grupy dyskusyjne są kolejnym internetowym mechanizmem wymiany informacji, odmiennym jednak od poczty elektronicznej czy systemów do komunikatorów internetowych typu gadu-gadu. W dyskusjach na forum publicznym każdy może brać udział. Wysyłane komunikaty docierają do wszystkich czytelników. Zachodzi tu podobieństwo do czatów internetowych. Jednak w grupach dyskusyjnych wymieniane przez dyskutantów opinie są automatycznie gromadzone i dostępne na stałe, a każda opinia stanowi analogię listu e-mail wysłanego do wszystkich uczestników dyskusji. Coraz więcej ludzi przed podjęciem decyzji o głosowaniu na danego polityka, skorzystaniem z usług firmy lub zakupem produktu, sprawdza doświadczenia lub zdanie innych za pomocą Internetu. Opinie te nie zawsze są pozytywne, nie zawsze przemyślane, a czasem i niesłuszne, dlatego stale prowadzony monitoring jest tak ważny z punktu widzenia partii politycznej, producenta czy usługodawcy.