PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPaweł Tomczuk: PR branży finansowej w kryzysie

Paweł Tomczuk: PR branży finansowej w kryzysie

Nasz gość 09.03.2010 (09:07) artykuł nadesłany

Ponieważ powoli żegnamy kryzys finansowy, przychodzi czas na podsumowania. Jeśli chodzi o public relations instytucji finansowych, to mijający okres można najkrócej opisać jako ciekawy, intensywny i wymagający szybkich reakcji. Jeśli przyjrzymy się komunikacji branży finansowej bliżej, można wskazać kilka spektakularnych sytuacji, które były największym wyzwaniem dla polskich PR-owców. Choć nie było mi łatwo wybrać, zdecydowałem się przybliżyć trzy z nich.

Problemy banków na Świecie a problemy rzeczników w Polsce


Jako pierwsze przed poważnym wyzwaniem stanęły banki, których zagraniczni właściciele popadli w problemy. Rzecznicy prasowi Citi Handlowego, BZ WBK, czy Kredyt Banku już od 2008 roku zmagali się z dziennikarzami, którzy co chwila donosili o sprzedaży tych instytucji. Temat ten wywoływał oczywiście spore napięcie i media chętnie do niego wracały, nie przepuszczając żadnej okazji. A tych było niemało, bo ze względu na atrakcyjność i nośność tego zjawiska, nawiązywało do niego wiele firm doradczych (jak choćby Wielka Czwórka), jak i inwestorów zainteresowanych przejęciem, wśród których przodował Leszek Czarnecki – właściciel Getin Banku, wymieniany kolejno jako potencjalny nabywca Citi Handlowego, czy BZ WBK. Rzecznicy prasowi tych instytucji musieli wykazać się nie lada wysiłkiem. W czasie konferencji PR Forum, w panelu poświęconemu public relations w branży finansowej, gośćmi byli m.in. Paweł Zegarłowicz z Citi Handlowego oraz Piotr Gajdziński z BZ WBK, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach i działaniach, jakie podejmowali. Kluczową kwestią, jaką obydwaj podkreślali, była możliwość szybkiego działania i reagowania, o którą w dużych korporacjach w sytuacjach kryzysowych wcale nie jest łatwo. Obydwu udało się to osiągnąć, dzięki czemu nie pozostawali bierni wobec jakiejkolwiek spekulacji, czy zapytania dziennikarza. Paweł Zegarłowicz podkreślał konieczność aktywnego komunikowania się w takich sytuacjach – Citi Handlowy znacznie zwiększyło swoją aktywność, co może ilustrować chociażby 10 wywiadów z Prezesem w opiniotwórczych mediach w ciągu miesiąca tuż po upadku Lehmann Brothers. Piotr Gajdziński wspominał z kolei, że nie pamięta tygodnia, w którym nie przyszłoby do niego co najmniej jedno zapytanie z mediów dotyczące sprzedaży BZ WBK. Ostatecznie obydwa banki nie zostały sprzedane, a ich Prezesi wybili się na najbardziej opiniotwórcze postacie polskiego sektora bankowego.

Opcje


Nie tylko globalny kryzys sprawiał problemy polskim PR-owcom w instytucjach finansowych. Nietypowa sytuacja na rynkach finansowych, objawiająca się m.in. rekordową zmiennością, spowodowała bardzo wysokie wahania kursów walut, a w szczególności EUR i USD wobec polskiego złotego. W tych okolicznościach, nagle, ni stąd ni z owąd, pojawił się wielki kryzys! Okazało się, że wiele polskich firm zamiast wykorzystywać opcje do zabezpieczenia się przed kursami walut – zwyczajnie spekulowało. Efektem stały się wielomilionowe straty licznych polskich przedsiębiorstw. Jak zwykle w takich sytuacjach, rozpoczęto poszukiwania kozła ofiarnego – i w tej sytuacji stały się nim banki. Na pierwszy ogień poszły zachodnie banki inwestycyjne, które to „diabelstwo” zwane opcjami wymyśliły, a zaraz po nich dostało się polskim bankom, które dały je swoim Klientom. Nikt nie zwracał uwagi na to, że dla banków był to również problem – zagrożone bankructwem firmy miały kredyty i były długofalowymi Klientami. Słaba kondycja finansowa tych firm owocowała bezpośrednio stratami dla bankowców.

W całe zamieszanie postanowił się dodatkowo wmieszać Wicepremier Waldemar Pawlak, który publicznie zadeklarował, że anuluje straty firm poniesione z tytułu opcji. To wystarczyło, aby pokrzywdzone firmy dogadały się i założyły Stowarzyszenie na rzecz Obrony Polskich Przedsiębiorstw, którego działania w mediach koordynowała jedna z wiodących agencji PR. Choć początkom inicjatywy towarzyszył duży zapał (m.in. ogłoszenie płatne w „Pulsie Biznesu”), po kilku wywiadach amunicja się skończyła i groźnie zapowiadająca się inicjatywa właściwie przestała być widoczna.

Prosumenci w akcji


Znacznie dłużej trwała inna oddolna inicjatywa powstała w ramach protestu, a mianowicie mstop.pl i nabiciwmbank.pl. Można ją śmiało nazwać przełomową, jeżeli chodzi o uświadomienie instytucji finansowych w zakresie tego, jaką siłę w rękach Klientów stanowią Internet oraz media. Analizując tą trwającą niemal rok akcję, która rozpoczęła się w styczniu, a zakończyła na kilka dni przed Wigilią 2009, warto pamiętać o specyficznych uwarunkowaniach, na które trafiła w mBanku. Po pierwsze: nowego Prezesa, któremu od razu przyszło mierzyć się z zastanymi problemami i to w niesprzyjających warunkach globalnego kryzysu. Po drugie: Klientami mBanku są osoby najlepiej umiejące korzystać z Internetu i najbardziej świadome w zakresie funkcjonowania mediów – było to doskonale widać w czasie całej akcji. Po trzecie: do akcji dołączały się osoby „pokrzywdzone” przez inne banki – przede wszystkim należący również do Grupy BRE Multibank, ale także Raiffeisen Bank, czy Santander, które przyciągnął prawdopodobnie sukces medialny akcji i duża siła przebicia. Efekty akcji w miarach PR-owych były imponujące. W pierwszym miesiącu kilkanaście razy w telewizji, w tym w czołówce „Wiadomości” na TVP1; jeżeli chodzi o wejścia na stronę internetową, to w pierwszym miesiącu ponad 20 000 unikalnych użytkowników przy średnim czasie pobytu na stronie ok. 3 minut – to tylko wybrane statystki. W kolejnych miesiącach autorzy inicjatywy nie tracili impetu i regularnie pojawiali się w mediach. Zwieńczeniem ich działań były 3 wyróżnienia w najbardziej prestiżowym polskim konkursie na kampanie PR „Złote Spinacze” (moim zdaniem niezwykle dyskusyjne – zapomniano przy tych nagrodach o wątpliwych etycznie elementach działań mstop.pl i nabaciwmbank.pl). Warte podkreślenia są również działania antykryzysowe mBanku – choć na początku akcji nie potrafili reagować odpowiednio szybko (patrząc z perspektywy czasu w okolicznościach, jakie panowały na rynkach finansowych w grudniu 2008 i styczniu 2009, było to niezwykle trudne) – zakończyli cały proces znakomicie. Moje uznanie zdobyli w momencie, gdy wygrali spór w SOKiK i zamiast pójść po najmniejszej linii oporu, czyli próbować egzekwować werdykt, kontynuowali dialog, kończąc go współpracą i zakopaniem topora wojennego.

Wnioski


To, czego mogliśmy się nauczyć w czasie kryzysu, to przede wszystkim konieczność szybkiego reagowania w trudnych sytuacjach, co jest właściwie powrotem do pierwszej zasady z każdego podręcznika zarządzania sytuacją kryzysową. W każdym z przywołanych tu przypadków, a także wielu innych, rezultat działań zależał w głównej mierze od tego, jak szybka i jak dobra była pierwsza reakcja. Wygrały te instytucje, w których rzecznicy i działy komunikacji umiały tak przekształcić strukturę, by kluczowe decyzje w kwestiach dotyczących komunikacji były podejmowane w trybie pilnym.

Druga nauka, która płynie z kryzysu, jest zupełnie nowa. To stwierdzona empirycznie siła prosumenta – konsumenta zaangażowanego w dialog z marką, który nie tylko odbiera przekaz, ale też go krytycznie analizuje i na niego odpowiada (niezwykle często w mało przyjemny dla marki sposób). W czasie mijającego kryzysu obserwowaliśmy, jak ta nowa wśród Klientów instytucji finansowych grupa wykorzystuje metody stosowane do tej pory przez te instytucje – media relations, reklamę, czy guerilla marketing – a także zupełnie nowe narzędzia komunikacji, których nie opanowały jeszcze niektóre firmy – np. blogi, mikroblogi i social media. Biorąc pod uwagę możliwości, jakie ukazała konsumentom akcja mstop.pl, można się spodziewać, że komunikacja po kryzysie już nigdy nie będzie taka sama. A gdy podobna akcja trafi na bank gorzej przygotowany do tego typu komunikacji (a mBank był i jest na pewno najlepiej przygotowany do wszelkich kryzysów w sieci), wówczas sprawy mogą przybrać dużo groźniejszy obrót niż to miało miejsce w przypadku „nabitych”.

Paweł Tomczuk

Dyrektor Generalny

Ciszewski Financial Communications

Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl

ciszewski kryzys public relations wizerunek 2010-03-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: ciszewski kryzys public relations wizerunek

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Katarzyna Siwek

Katarzyna Siwek

Katarzyna Siwek W przeszłości Dyrektor Biura Analiz…

Wojciech Sury

Wojciech Sury

Dyrektor PR i Rzecznik Prasowy, Grupa Getin…

Katarzyna Ewert-Gandzel

Katarzyna Ewert-Gandzel

Starszy specjalista ds. PR, PKO Bank Polski…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców