PKO Bank Polski utrzymuje największy, sięgający obecnie 53,9 mld zł, wolumen kredytów dla klientów instytucjonalnych w Polsce. Aktywność PKO Banku Polskiego w zakresie finansowania polskich przedsiębiorstw na przestrzeni 2010 r. oraz pierwszego kwartału 2011 r. sprawiła, iż bank stale zwiększał udziały na kurczącym się rynku i w efekcie utrzymał czołową pozycję.
Pierwszy kwartał tego roku był kolejnym, w którym bankowa dynamika sprzedaży kredytów dla przedsiębiorstw była wyższa niż rynku. Nowa sprzedaż kredytów korporacyjnych wzrosła w tym czasie o 26 proc. w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku, przy konserwatywnym podejściu do ryzyka. Przyspieszenie akcji kredytowej banku dotyczy także inwestycyjnych kredytów korporacyjnych.
Wartość wszystkich kredytów PKO Banku Polskiego dla klientów instytucjonalnych wzrasta systematycznie od 2008 r. Na koniec I kwartału 2011 r. przekroczyła 53,9 mld zł, co dało 14,2 proc. udziału w rynku. Portfel depozytów klientów instytucjonalnych przekroczył w tym czasie 37,2 mld zł, co stanowi 10,9 proc. udziałów rynkowych. Bank wykorzystał trudny dla sektora okres 2009 r. do rozwoju współpracy z podmiotami gospodarczymi, bez aktywności banku finansowanie podmiotów gospodarczych w Polsce uległoby ograniczeniu.
– Rozwój bankowości korporacyjnej jest jednym z trzech filarów strategii biznesowej banku, zakładającej wzmocnienie pozycji rynkowej we wszystkich segmentach. W 2009 r. PKO Bank Polski został pierwszym bankiem polskiej przedsiębiorczości, a w kolejnych latach istotnie wzmocnił pozycję. Udało nam się osiągnąć wzrost udziałów w rynku korporacyjnym założony w Strategii. Ponadto bank charakteryzują stabilne źródła finansowania działalności kredytowej, oparte o stabilne depozyty klientów – podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego.
Bankowość korporacyjna jest istotną częścią biznesu PKO Banku Polskiego. Rosną udziały bankowości korporacyjnej w portfelu kredytowym i depozytowym banku. Na koniec I kwartału 2011 r. stanowiły odpowiednio 22 proc. oraz 19 proc. Znacznie wzrósł także wynik segmentu, w 2010 r. zwiększył się on aż o 70 proc. w stosunku do 2009 r. Głównymi źródłami wyniku korporacji była bankowość transakcyjna, która od 2008 r. znacznie się rozwinęła oraz działalność kredytowa. Wynik segmentu korporacyjnego stanowił na koniec I kwartału tego roku 11 proc. wyniku brutto banku. W I kwartale tego roku sprzedaż kredytów korporacyjnych wyniosła 4,8 mld i była o 26 proc. wyższa od zanotowanej w I kwartale 2010 r. Ponadto wzrosła sprzedaż kredytów inwestycyjnych aż o 34 proc. r/r, co potwierdza zmianę trendu.
– W ubiegłym roku ograniczenie inwestycji było przyczyną wolniejszego wzrostu kredytów dla przedsiębiorstw. W pierwszym kwartale tego roku zaczęły pojawiać się oznaki rosnącej aktywności inwestycyjnej firm, które znów zaczęły coraz śmielej sięgać po kredyty. Naszym celem jest zatem, aby jak największa część tego finansowania była udzielana przez PKO Bank Polski – podkreśla Jarosław Myjak, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego odpowiedzialny za Obszar Rynku Korporacyjnego.
PKO Bank Polski kredytuje wszystkie branże polskiej gospodarki. Jest wiodącym kredytodawcą na rynku JST. Podstawą rozwoju biznesu korporacyjnego w PKO Banku Polskim jest oferta produktowa na najwyższym poziomie w obszarze produktów kredytowych i transakcyjnych. W ostatnim czasie Bank zanotował systematyczny wzrost znaczenia bankowości transakcyjnej, wzrost liczby operacji w 2010 r. o ponad 30 proc., w efekcie cross-sellu i rozwoju bazy klientowskiej. Ponadto PKO Bank Polski posiada największą korporacyjną sieć dystrybucji na rynku opartą o 13 Regionalnych Oddziałów Korporacyjnych, w ramach których działają 54 Centra Korporacyjne. Ponad 11,5 tys. klientów obsługuje 154 doradców, 33 specjalistów produktowych z zakresu Bankowości Transakcyjnej, Trade Finance oraz Produktów Skarbowych.
Źródło: PKO Bank Polski