PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościPolskie lotniska a Euro 2012

Polskie lotniska a Euro 2012

Aktualności 09.09.2010 (20:00)

Przylecą turyści – to pewne. Cała uwaga przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej skupia się na stadionach, lecz by dotarli do nich kibice, potrzeba najpierw sprawnych lotnisk. Oto czego za dwa lata powinniśmy oczekiwać po portach lotniczych w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i we Wrocławiu.

Różne miasta, potrzeby i lotniska

Choć trudno w to uwierzyć, to historia najstarszego spośród lotnisk mających obsłużyć Euro 2012 – poznańskiej Ławicy, rozpoczęła się już w 1921 roku. Trzynaście lat później pierwszych pasażerów przyjął port lotniczy w Warszawie, wrocławskie lotnisko funkcjonuje od 1945 r., zaś najmłodsze z nich – w Gdańsku, działa od 1974 roku. Długoletnie doświadczenie nijak ma się jednak do sprawnej obsługi pasażerów.

Istotniejsze wydają się rozmiary obiektu i jego dopasowanie do zmieniających się okoliczności. Największy spośród portów to ten warszawski o kubaturze 1.080.000 m3, drugi co do wielkości jest obiekt w Poznaniu (116.631,48 m3), dalej Wrocław (64.482,88 m3) i Gdańsk (45.960 m3). Poza warszawskim, wszystkie lotniska planują powiększenie rozmiarów. Czy wystarczy w nich miejsca dla wszystkich zagranicznych fanów rozgrywanego w Polsce sportu?

Na razie wiadomo, że Stadion Narodowy w Warszawie ma pomieścić 55 tys. widzów, w Poznaniu – 46,6 tys., we Wrocławiu – 43 tys., w Gdańsku – 42 tys. Ile dokładnie odbędzie się tam wydarzeń sportowych i ilu obcokrajowców choć nie zawita na stadionach, to weźmie udział w imprezach towarzyszących – co do tego nie ma żadnej pewności. Są za to szacunki, bez których planowanie inwestycji pod kątem Mistrzostw byłoby niemożliwe. Jeśli spełnią się oczekiwania organizatorów, do Polski na czerwcowe obchody święta piłki nożnej w 2012 roku przybędzie 800 tys. zagranicznych turystów. Z pewnością spora część z nich właśnie samolotami.

W oczekiwaniu na fanów sportu

Organizacja wydarzenia sportowego tej skali to dla kraju – gospodarza wielka szansa, ale i ogromny wysiłek. Inwestycje niezbędne do obsłużenia uczestników piłkarskich wydarzeń rozpoczynają się już kilka lat wcześniej. Nie inaczej jest z lotniskami – jako swoista furtka do Euro 2012 – nie dość że będą musiały spełnić swoją podstawową rolę, to jeszcze posłużą za wizytówkę państw – organizatorów.

Te wzmożone wysiłki będą nas kosztowały miliardy złotych. Najwięcej – 400 mln zł – na inwestycje związane z przygotowaniami do Euro 2012 wyda wrocławski port lotniczy, nieco ponad 300 mln zł trzeba będzie przeznaczyć na rozbudowę lotniska w Gdańsku, o około 100 mln mniej kosztowały będą prace w poznańskim obiekcie. Okęcie czeka rozbudowa warta 167,5 mln złotych.

Co zostanie zrobione za te pieniądze? Wszystkie cztery porty lotnicze zostały przez nas poproszone o wskazanie dwóch najbardziej istotnych ich zdaniem zadań do wykonania przed Mistrzostwami. Oto inwestycje, na których skupiać się będą w ciągu najbliższych dwóch lat lotniska w Gdańsku, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.

Gdańsk
1. Budowa nowego terminalu pasażerskiego T2 wraz z przedterminalową płytą postojową dla samolotów.
2. Budowa drogi kołowania.

Warszawa
1. Dokończenie budowy pirsu centralnego.
2. Dokończenie modernizacji nawierzchni lotniskowych.

Wrocław
1. Budowa nowego terminala pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
2. Rozbudowa i modernizacja części lotniczej lotniska.

Poznań
1. Rozbudowa płaszczyzn lotniskowych: budowa równoległej drogi kołowania i rozbudowa płaszczyzn postojowych samolotów.
2. Rozbudowa terminala pasażerskiego.

Choć zapowiada się poważnie, to w kilku przypadkach brzmi dość enigmatycznie. Tymczasem turyści, którzy w czerwcu 2012 zawitają w którymkolwiek z tych lotnisk, chcieliby jedynie zapewnienia, że obsługa będzie sprawna, a podróżowanie nie bardziej uciążliwe niż dziś. Co zatem konkretnie zostanie zrobione do czerwca 2012 roku?

Lotniska A.D. 2012

Prace prowadzone w kontekście mistrzostw prowadzone są dwutorowo. Pierwsza część inwestycji odnosi się do tzw. części lotniczych lotnisk, do których wstęp dla turystów jest ograniczony. Druga – i tu już podróżujący odczują efekty na własnej skórze – polega na rozbudowie i modernizacji terminali i obszaru wokół nich.

Dość wyraźnie zmieni się sama kubatura portów lotniczych – we Wrocławiu ponad pięciokrotnie, a w Gdańsku nawet siedmiokrotnie. A co w nowych terminalach? Więcej pracowników, szybsza obsługa i mniej problemów. W jaki sposób? Przede wszystkim – poprzez zwiększenie liczby stanowisk odprawy i kontroli. Bez tego nijak nie uda się podołać większej niż zwykle liczbie pasażerów. Będzie więc więcej stanowisk odprawy biletowo-bagażowej (tzw. check-in) – zarówno tych tradycyjnych, jak i automatycznych.

Samodzielna odprawa z pewnością przyspieszy obsługę turystów, tymczasem dziś w Poznaniu czy Wrocławiu niezbędnych do tego stanowisk nie ma w ogóle. Oba miasta zdecydowały się jednak na ich uruchomienie, podobnie, jak Gdańsk, gdzie obecnie funkcjonuje zaledwie jeden taki punkt. Ich przyszła liczba będzie jednak zmienna, w zależności od bieżącego zapotrzebowania. Stołeczne lotnisko pozostaje ze swoimi trzynastoma automatycznymi punktami odprawy i nie planuje otwarcia kolejnych.

Na Okęciu nie przybędzie też tradycyjnych punktów odprawy biletowo-bagażowej. To wyjątek, bowiem trzy pozostałe porty lotnicze postawiły na zwiększenie liczby tzw. check-inów. We Wrocławiu będzie ich ponad dwa razy więcej niż obecnie (z 16 do 38), podobnie w Gdańsku (z 19 na 40) i Poznaniu (z 16 na 33). Zwiększeniu ulegnie również liczba gate`ów, a tym samym stanowisk boardingu, czyli końcowych etapów odprawy pasażerów (szczegóły w tabeli poniżej).

Wraz z napływem turystów mnożą się zagrożenia. Stąd plany zwiększenia punktów kontroli bezpieczeństwa  – z Gdańsku z obecnych 7 do 11, we Wrocławiu z 6 do 14 (w tym 1 typu VIP), w Warszawie z 12 do 16, w Poznaniu ich docelowa liczba ma być uzależniona od potrzeb.

Bardziej przyjazne ma być też poruszanie się po terenie lotniska i wokół niego. To, czego najbardziej oczekują turyści, to wystarczająca liczba miejsc parkingowych. I takie plany zostaną zrealizowane – w ciągu kolejnych dwóch lat liczba stanowisk dla samochodów przy Okęciu i porcie w Gdańsku ma być ponad dwukrotnie większa niż dziś (Warszawa – z 900 obecnie do 1995 w 2012, Gdańsk – z 600 do 1200), w Poznaniu do 800 już posiadanych miejsc parkingowych przybędzie kolejnych 200.

Nowe lotniska, nowe standardy

Nowe lotniska – powiększone i zmodernizowane, będą zdolne obsługiwać znacznie większą liczbę turystów – tak w czasie Mistrzostw, jak i po nich. Największą przepustowością może się dziś poszczycić warszawskie Okęcie – jest w stanie obsłużyć 6 tys. pasażerów/godz. Dzięki podejmowanym obecnie inwestycjom ten wskaźnik ma zostać podniesiony do poziomu 6800 pasażerów/godz. Port Lotniczy we Wrocławiu jest dziś w stanie pracować dla 2100 pasażerów/godz., za niespełna dwa lata wyniki mają się poprawić o ponad 100% i sięgnąć poziomu 4660 pasażerów/godz. Ponad dwukrotnie lepiej ma być też w Gdańsku i Poznaniu.

Źródło: Bankier.pl

Będzie i więcej turystów, i więcej lotów. Najwięcej – średnio ponad 500 w ciągu dnia – w Warszawie, co jest związane z zaplanowanym uruchomieniem lotniska w Modlinie w 2012. Średnio 300 przylotów i odlotów będzie rejestrowanych każdego dnia w Poznaniu, dziś jest ich 80. Do poziomu prawie stu lotów dziennie aspiruje Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku (dziś 79 lotów/dzień), a Wrocław ocenia, że za dwa lata obsłuży już nie 63, jak to jest dziś, ale 75 maszyn latających. Ostatecznym wskaźnikiem oddającym rozmiary lotniska będzie liczba obsłużonych pasażerów podana w skali roku. Dopiero tutaj widać rozbieżność pomiędzy Okęciem a pozostałymi portami – to aż kilka milionów turystów.

„Nie wolno zgadzać się na pełzanie, gdy czujemy potrzebę latania” (H. Keller). Cytat z amerykańskiej pisarki brany dosłownie doskonale wyraża oczekiwania wszystkich turystów korzystających z polskich lotnisk. Choć nie jest źle, wszyscy chcielibyśmy, by było lepiej. Prowadzone obecnie inwestycje są kompromisem pomiędzy wymaganiami Mistrzostw Euro 2012 a realnym zapotrzebowaniem portów lotniczych. I jak to przy kompromisie – każda ze stron co nieco straci. Byle zbyt wiele nie stracili turyści.

Źródło: Bankier.pl

Euro 2012 inwestycje nieruchomości 2010-09-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Euro 2012 inwestycje nieruchomości

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców