Niczym bumerang wraca pytanie, jak radzić sobie z galopującą inflacją, drenującą nasze portfele. Jednym ze sposobów na rosnące ceny mogą być porównywarki cenowe. Umiejętne korzystanie z nich pozwala znacząco obniżyć koszty zakupów.
Porównywarki cen to e-platformy, które porównują ceny produktów dostępnych w sklepach internetowych. Swoją działalność rozpoczynały od zestawień ofert sprzętu elektronicznego. Dziś analizują oferty z różnych branż. Obok cen aparatów, komputerów, gier i telewizorów możemy porównać również ceny wędlin, nabiału, zabawek, chemii czy ubrań. Wyjątek stanowią artykuły tytoniowe (np. papierosy i cygara) oraz leki na receptę, których zgodnie z prawem nie można sprzedawać drogą on-line. Różnice w cenie tych samych produktów nierzadko są bardzo duże i sięgają od kilkudziesięciu do kilkuset procent.
Szukamy produktu
Aby porównać ceny interesującego nas produktu, należy wpisać jego nazwę w – umieszczonej zazwyczaj w górnej części strony – wyszukiwarce. Im bardziej szczegółowy opis towaru (np. Panasonic TX-P42G30E), tym lepiej będą dopasowane wyniki wyszukiwania. Wygenerowane oferty można następnie poddać głębszej analizie ze względu na kryteria. Odbywa się to za pośrednictwem specjalnych filtrów. Po wyszukaniu interesującego nas towaru, możemy przejść do części transakcyjnej. W tym celu należy kliknąć w zdjęcie lub link – zazwyczaj nazwę produktu.
Następnie przenosi użytkownika do strony produktu w danym e-sklepie. Internauta może kontynuować zakupy pod warunkiem, że wyszukany przez porównywarkę towar jest dostępny.
Dostępność produktu
Zdarza się, że atrakcyjna oferta jest aktualna, ale sklep ma chwilowe braki towaru. Aby uniknąć niezadowolenia klientów i komunikatów w stylu „produkt do kupienia za dwa miesiące”, porównywarki wprowadziły statusy dostępności towaru. Informują one kupującego czy dany produkt jest na stanie sklepu a jeśli nie, to kiedy będzie. Dla przykładu, w porównywarce Ceneo.pl statusy dzielą się na: dostępny, dostępny do 3 dni, dostępny do tygodnia, dostępny powyżej tygodnia i sprawdź w sklepie. Jeśli oferta jest aktualna, a towar dostępny, klient może kliknąć umieszczony po prawej stronie przycisk „Idź do sklepu”. Zanim jednak dodamy produkt do koszyka warto sprawdzić kilka najważniejszych informacji o sklepie.
Prześwietlamy e-sklep
Sprzedaż produktów w internecie to działalność gospodarcza. Właściciel e-sklepu powinien zamieścić na stronie wszystkie informacje na temat prowadzonej przez siebie firmy. Najważniejsze z nich to nazwa, adres siedziby, numer NIP i wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Posiadanie takich informacji ułatwi postępowanie w przypadku ewentualnych komplikacji i sporów.
Właściciel sklepu powinien wyraźnie opisać dostępne formy płatności oraz zasady reklamacji i zwrotów. Kupującemu należy się również wiedza o prawie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, poprzez złożenie stosownego oświadczenia na piśmie w terminie 10 dni od daty wydania mu towaru. Takie informacje powinny się znajdować w regulaminie – dostępnym najczęściej w stopce strony. Praktykowane przez niektóre sklepy zapisy o tym, że rezygnacja z kupna wiąże się z potrąceniem części wpłaconej sumy (tzw. opłaty odstępnej) są niedopuszczalne. Brak takich danych dyskwalifikuje sklep w oczach kupującego. Szkoda czasu i nerwów na transakcje z takimi firmami, mimo że ich oferty mogą kusić wysokimi wynikami w porównywarce.
– Przeglądając oferty, warto przyjrzeć się liście sklepów, która znajduje się pod każdym produktem. Każdy z tych sklepów posiada opinie użytkowników, którzy zechcieli się wypowiedzieć na jego temat – mówi Jakub Walczak z Ceneo.pl. Zaufanie do sklepu to podstawa dokonania zakupu. Ankieta przeprowadzona przez największą w Polsce porównywarkę wskazała, że aż 73% badanych jako największą barierę w polskim e-commerce wskazuje strach przed byciem oszukanym. Dlatego tak ważne są opinie klientów, które niewątpliwie najwięcej mówią o tym, czego możemy się po danym sprzedawcy spodziewać. Warto się im bacznie przyglądać, podobnie jak informacjom o cenie produktu (powinna być podana w brutto), nazwie producenta, znakach bezpieczeństwa, specjalnych oznaczeniach i normach, które produkt powinien spełniać. Wszystkie wątpliwości należy wyjaśnić telefonicznie z przedstawicielem sklepu. Jeśli wszystko się zgadza, można przystąpić do zakupu towaru.
Złożenie zamówienia
Towar znaleziony i dostępny, sklep sprawdzony, opinie pozytywne – czas na zakupy. Aby nabyć wybrany produkt, należy wypełnić formularz zamówienia na stronie sklepu. Wystarczy kliknąć umieszczony po prawej stronie oferty przycisk „Idź do sklepu”, a następnie dodać produkt do koszyka. Z zasady finalizacja zakupu nie jest jednak możliwa bez założenia konta w danym sklepie. Podczas rejestracji klient podaje swoje podstawowe dane: imię i nazwisko, adres zamieszkania, e-mail. Dzięki rejestracji kolejne transakcje w danym sklepie nie będą już wymagały podawania wszystkich danych. Klient sklepu zyskuje również wgląd do poprzednich transakcji, statusu zamówienia i kilku innych funkcjonalności. Po przebrnięciu przez krótki proces rejestracji kupujący może kontynuować transakcję. Po dodaniu towaru do koszyka, musi określić wygodną dla siebie formę płatności oraz dostawy. Zakończenie tego etapu skutkuje wysłaniem przez sklep e-mail dotyczącego szczegółów zamówienia.
Zapłata i odbiór towaru
Jest kilka modeli płatności, które różnią się momentem dokonania zapłaty oraz kosztem. Jeśli klient woli zapłacić za produkt dopiero przy odbiorze wówczas powinien wybrać płatność za pobraniem. Ten rodzaj regulowania zobowiązania jest droższy od innych, ale odpowiada potrzebom tych klientów, którzy nie mają rachunku internetowego lub z różnych powodów obawiają się dokonania płatności przed otrzymaniem towaru. W przypadku płatności za pobraniem kupujący przekazuje gotówkę kurierowi, który dostarczył przesyłkę. Pozostałe formy płatności wymagają przedpłaty – najpierw klient płaci, a później następuje wysyłka towaru.
Tabela: Porównaj i oszczędzaj
Produkt |
Cena min. |
Cena maks. |
Oszczędność |
Link do zestawienia |
Preparat na grypę Theraflu Extra Grip |
11 zł |
17 zł |
56% |
|
Podgrzewacz do butelek Philips Avent |
168 zł |
355 zł |
111% |
|
Kawa Lavazza Crema e Aroma |
51 zł |
57 zł |
12% |
|
Laptop Samsung R540 |
1 690 zł |
2 147 zł |
27% |
|
Szampon dla niemowląt Mustela Bebe |
15 zł |
40 zł |
169% |
|
Zestaw męskich kosmetyków Biotherm Homme Age |
159 zł |
185 zł |
16% |
|
Kodeks spółek handlowych, Mateusz Rodzynkiewicz |
172 zł |
217 zł |
26% |
|
Tabletki przeciwbólowe Apap Extra |
14 zł |
21 zł |
46% |
|
Płyta DVD (Kabaret Starszych Panów) |
80 zł |
95 zł |
19% |
|
Opony letnie Uniroyal RainExpert |
169 zł |
232 zł |
37% |
Źródło: Ceneo.pl
Tak jest w przypadku dokonania zapłaty tradycyjnym przelewem w oddziale banku, na poczcie lub płatności przez internet. Zapłacić za towar klient może także kartą płatniczą lub kredytową. Po wyborze tej formy płatności klient zostaje przekierowany do krótkiego formularza, w którym podaje kod autoryzacji oraz wymagane dane. Kodem autoryzacji są zazwyczaj cyfry znajdujące się na odwrocie karty. Stosunkowo najnowszą możliwością płatniczą są tzw. karty przedpłacone, które znamy z doładowań telefonów komórkowych. Kartę należy najpierw zasilić dowolną kwotą, z której następnie odliczane są środki przeznaczone na dokonywane zakupy.
Aby dokonać płatności za towar klienci mogą także skorzystać z internetowych przekazów pieniężnych, jak np. system Płatności.pl. Osoba, która płaci przy użyciu takiego systemu, zostaje przekierowana na stronę banku (w przypadku szybkiego przelewu) lub stronę autoryzacji kart płatniczych (w przypadku płatności kartą), gdzie po podaniu wymaganych przez system danych, takich jak imię, nazwisko czy numer karty płatniczej, płatność jest realizowana i niemal natychmiast dociera do odbiorcy. Specjalne zabezpieczenia powodują, że ta forma płatności jest bezpieczna. Zapłata za produkt w tej formie jest możliwa tylko w sklepach, które wdrożyły usługę internetowych przekazów pieniężnych. Dokonanie płatności kończy obowiązki kupującego. Teraz wystarczy czekać na kuriera lub pracownika poczty, który dostarczy zakupiony produkt.
Na zakupach w internecie przeciętny polski konsument oszczędza średnio 15 proc. ceny, tak wynika z raportu „Polska internetowa” przygotowanego przez Boston Consulting Group. Porównywarki cen mogą jeszcze zwiększyć te oszczędności. Kupowanie z pomocą tych serwisów jest bardzo proste i bezpieczne pod warunkiem, że przestrzegamy kilku podstawowych reguł. Należy unikać „super ofert”, które trudno zweryfikować. Gwarantami udanych zakupów są opinie innych klientów oraz zdrowy rozsądek.
Grzegorz Marynowicz
Źródło: Bankier.pl