W ramach projektu Doświadczyć NFC realizowanego podczas Światowego Kongresu Technologii Mobilnych stowarzyszenia GSMA, cztery podmioty połączyły siły w celu zapewnienia uczestnikom możliwości dokonywania płatności zbliżeniowych z użyciem smartfonu.
CaixaBank, firmy Gemalto i Telefónica oraz organizacja Visa Europe dostarczą aplikację płatniczą na użytek 3,5 tys. uczestników Światowego Kongresu Technologii Mobilnych, który odbędzie w dn. 25-28 lutego br. w Barcelonie. Dzięki aplikacji, opracowanej przez Telefónica Digital, uczestnicy będą mogli dokonywać mobilnych płatności zbliżeniowych z wykorzystaniem przedpłaconej karty zaprojektowanej specjalnie dla płatności mobilnych i działającej zgodnie z wymogami technologii płatności zbliżeniowych Visa. Wydawcą karty jest MoneyToPay – utworzona niedawno jednostka banku CaixaBank, specjalizująca się w produktach przedpłaconych.
Korzystając z usługi, uczestnicy Kongresu posługiwać się będą smartfonem Xperia – dostarczonym przez Sony Mobile Communications – i korzystać z technologii portfela elektronicznego utworzoną przez Telefónica Digital.
Aplikacja na karcie zostanie zasilona kwotą 15 euro, dzięki czemu uczestnicy będą mogli płacić w terminalach zbliżeniowych rozmieszczonych w centrum konferencyjnym Fira Gran Via. Płatności takie możliwe będą również w dowolnym z terminali zbliżeniowych, jakie CaixaBank zainstalował w całej Barcelonie, w tym w ponad 16 tys. terminali w sklepach, centrach handlowych, targowiskach miejskich, a także w tysiącu taksówek.
„W stowarzyszeniu GSMA bardzo cieszy nas wdrożenie przedsięwzięcia Doświadczyć NFC w ramach Światowego Kongresu Technologii Mobilnych 2013. Dzięki niemu uczestnicy uzyskają możliwość poznania „z pierwszej ręki” – na terenach kongresowych i w całej Barcelonie – potencjału, jaki oferuje technologia łączności bliskiego zasiągu (ang. NFC)” – powiedział Michael OHara, dyrektor ds. marketingu Stowarzyszenia GSMA. „Mamy nadzieję, że uczestnicy Kongresu w pełni skorzystają z tej okazji, doświadczając licznych korzyści, jakie przynosi technologia NFC, które dotyczą m.in. dostępu do pomieszczeń, płatności w handlu detalicznym, kupna biletu, itp.” – dodał Michael OHara.
Sandra Alzetta, wiceprezes Visa Europe, powiedziała: „Liczba transakcji zbliżeniowych Visa w całej Europie zwiększyła się czterokrotnie w ciągu 2012 r. i równie szybkiego, czterokrotnego wzrostu oczekujemy w roku bieżącym. W Wielkiej Brytanii każdego miesiąca dokonuje się prawie 4 mln płatności zbliżeniowych Visa. Mamy do czynienia z naturalną ewolucją od płatności zbliżeniowych w kierunku urządzeń mobilnych i jesteśmy świadkami wspaniałego odzewu ze strony rynków tam, gdzie ten rodzaj usług jest już dostępny na skalę komercyjną”.
Miguel Ángel Pozuelo, szef działu rozwoju nowych produktów i usług w CaixaBank, powiedział: „Dla CaixaBank, innowacyjność oraz rozwój nowych produktów i usług płatniczych zaspokajających potrzeby naszych 13 mln klientów to sprawy o kluczowym znaczeniu. Nasz bank był promotorem utworzenia MoneyToPay, pierwszego hiszpańskiego operatora pieniądza elektronicznego specjalizującego się wyłącznie w produktach przedpłaconych i mającego na celu rozwój metod płatniczych, które bazują na nowych technologiach, z wykorzystaniem urządzeń mobilnych NFC oraz portfeli elektronicznych”.
„Światowy Kongres Technologii Mobilnych, kipiący aktywnością uczestników pędzących z jednego spotkania na drugie, to doskonałe miejsce by doświadczyć szybkości i wygody płatności zbliżeniowych” – powiedział Jean-Claude Deturche, wiceprezes Gemalto ds. mobilnych usług finansowych. „Firma Gemalto zaangażowana jest w 50 projektów wykorzystujących technologię NFC, realizowanych wspólnie z wieloma operatorami telefonii komórkowej, bankami, sieciami handlu detalicznego, firmami transportowymi i dostawcami usług ze ścisłej czołówki światowej. Jesteśmy coraz bliżej wprowadzenia ogólnoświatowego ekosystemu NFC, gdzie płatności stanowią jeden z podstawowych filarów” – dodał Jean-Claude Deturche.
Fernando Abella, prezes Telefónica Digital Spain, powiedział: „Dzięki technologii portfela elektronicznego, dostarczonej przez Telefónica Digital, nasi klienci będą mogli płacić z użyciem smartfonu w sposób łatwy i bezpieczny. Działania firmy Telefónica mają na celu umożliwienie naszym klientom dokonywania płatności mobilnych w całej Europie. Częścią tych działań jest wprowadzanie usług NFC na skalę masową na głównych rynkach, takich jak Hiszpania” – dodał Fernando Abella.
Potencjał rynkowy dla rozwiązań technologii NFC jest ogromny i stale rośnie – w latach 2010-2016 na całym świecie sprzedanych zostanie prawie 1,5 mld aparatów komórkowych z kartą SIM, umożliwiających dokonanie w tym czasie transakcji o łącznej wartości przekraczającej 50 mld dolarów*/. W gwałtownym tempie rośnie też liczba terminali płatniczych zgodnych z wymaganiami technologii NFC – z poziomu 3,9 mln w 2011 r. do 43,4 mln w 2017 r., co stanowić będzie 53% ogólnej liczby zainstalowanych wówczas terminali płatniczych**/.
*/ Żródło: Strategy Analytics
**/ Żródło: Berg Insight
Visa Europe
Visa Europe, organizacja zajmująca się technologiami płatniczymi, stanowi własność instytucji członkowskich – banków oraz innych firm świadczących usługi płatnicze z 36 krajów Europy – i jest przez nie zarządzana.
Visa Europe znajduje się w czołówce rozwoju technologicznego, tworząc usługi oraz infrastrukturę, które umożliwiają dokonywanie płatności elektronicznych przez miliony konsumentów, firm i instytucji sektora publicznego w Europie. Instytucje członkowskie Visa Europe zajmują się wydawnictwem kart płatniczych i świadczeniem usług akceptacji kart na rzecz detalistów, a także ustalają poziom opłat pobieranych od użytkowników kart i punktów usługowo-handlowych.
Model biznesowy Visa Europe funkcjonuje na bazie świadczenia usług instytucjom członkowskim w oparciu o wysokie obroty i niskie koszty. Organizacja reinwestuje uzyskaną nadwyżkę w dalszy rozwój działalności oraz zwiększenie pozycji „kapitał i rezerwy”. W ciągu ostatnich sześciu lat, Visa Europe zainwestowała ponad miliard euro w rozwój nowych technologii i infrastruktury płatniczej.
W Europie zostało wydanych 466 mln kart Visa, którymi jest już opłacane jedno na każde 6,75 euro wydawane w Europie na konsumpcję. Niemal 80% całkowitej wartości transakcji Visa dokonywane jest z użyciem kart debetowych, W roku finansowym kończącym się we wrześniu 2012 r. płatności z użyciem debetowych kart Visa w całej Europie po raz pierwszy przekroczyły poziom biliona euro rocznie (dokładnie: 1,02 biliona). W handlu elektronicznym wydatki użytkowników kart Visa w całej Europie przekroczyły w tym okresie poziom 200 miliardów euro (dokładnie: 202 miliardy euro), co stanowiło ponad 20% wartości wszystkich płatności przetworzonych przez Visa Europe.
Od 2004 r., organizacja Visa Europe jest zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii podmiotem niezależnym od ogólnoświatowej spółki Visa Inc. – zachowując jej wyłączną, nieodwołalną i nieograniczoną w czasie licencję na obszarze Europy, oraz współpracując na rzecz wzajemnej globalnej akceptacji. Jako system płatniczy zorientowany na Europę, Visa Europe jest w stanie szybko reagować na potrzeby europejskich banków i ich klientów – użytkowników kart oraz detalistów – a także działać na rzecz prawdziwie jednolitego rynku płatności w Europie zgodnie z celem wyznaczonym przez Komisję Europejską.