PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Prudential
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkPrzeniósłbyś konto, gdybyś mógł zachować numer?

Przeniósłbyś konto, gdybyś mógł zachować numer?

Hydepark Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 14.09.2012 (09:04)
Konta

 

Z początkiem 2010 roku weszła w życie rekomendacja Związku Banków Polskich, która upraszcza proces przenoszenia rachunków między bankami. W praktyce dokument nie wpłynął w większym stopniu na migrację klientów. Wiąże się z tym bowiem jeden problem: trzeba zmienić numer rachunku. A gdyby dało się go zostawić?

Bankowcy przyznają, że wprowadzenie rekomendacji* nie doprowadziło do wędrówki ludów między bankami. Klienci korzystają z nowych możliwości w umiarkowanym stopniu. Wiąże się z tym bowiem jedna zasadnicza niedogodność: nie można zachować dotychczasowego numeru rachunku. Przenoszeniu podlega jedynie saldo, zlecenia stałe i polecenia zapłaty. Cała operacja polega bowiem na uruchomieniu nowego konta i importowaniu tam starych „ustawień”.

Zmienia się numer rachunku, trzeba więc poinformować o tym ZUS, Urząd Skarbowy czy pracodawcę. Teoretycznie w imieniu klienta może zrobić to bank. W praktyce jednak nie obędzie się bez aktywności klienta. Na przykład w sytuacji, gdy stary numer rachunku został wskazany do przelania odsetek z trwającej jeszcze lokaty, jest powiązany z elektronicznymi portmonetkami lub serwisami aukcyjnymi czy pożyczkowymi, klient musi we własnym zakresie zaktualizować swoje profile i uzupełnić nowy numer rachunku.

Przenoszenie konta bankowego nie jest zatem tak kompleksowe, jak w przypadku zmiany operatora telekomunikacyjnego, gdzie klient zachowuje dotychczasowy numer. Jakiś czas temu korzystałem z tej możliwości i muszę przyznać, że byłem zaskoczony. Cała operacja przebiegła szybko i sprawnie, bez większych niedogodności (choć wiem, że czasami zdarzają się problemy). Cała procedura została załatwiona bodajże w ciągu jednego dnia. Dzięki możliwości zachowania numeru, telekomy prześcigają się w promocjach dla klientów innych operatorów. Klienci, którzy przeniosą numer mogą liczyć na lepsze warunki, preferencyjne ceny telefonów, rabaty i bonusy. Uwolnienie rynku doprowadziło do prawdziwej rewolucji na rynku telekomunikacyjnym, a dla niektórych operatorów, np. Play’a, stało się jednym ze strategicznych kierunków pozyskiwania nowych klientów. W bankowości proces ten sprawdza się głównie przy przenoszeniu kart kredytowych – tu też oferowane są rabaty. ROR to jednak bardziej skomplikowana sprawa.

Brytyjska pro-konsumencka organizacja Which? przeprowadziła ankietę wśród 2057 osób pytając je o to, czy chętniej zmieniłyby bank, gdyby mogły zachować dotychczasowy numer rachunku. Wyniki nie zaskoczyły badaczy: sześć na dziesięć ankietowanych osób (59 proc.) przyznało, że byłoby skłonnych zmienić bank, gdyby mogło zachować numer. Ponad 63 proc. respondentów poparło inicjatywę wprowadzenia możliwości zachowania numerów kont, a 76 proc.  przyznało, że ułatwiłoby to procesy migracji. Ponad połowa ankietowanych (55%) zadeklarowała, że do tej pory nie zmieniła swojego obecnego konta. Przedstawiciele Which? argumentują, że gdyby pojawiła się możliwość zachowania swoich numerów, pozytywnie wpłynęłoby to na rynek. Banki musiałyby bardziej konkurować o klientów, wdrażać lepsze produkty i poprawić obsługę klienta. Pojawił się jeszcze jeden ciekawy argument. Podatnicy nie musieliby ze swoich kieszeni ratować upadających banków. Regulator mógłby po prostu wydać decyzję o upadłości banku, a numery automatycznie przenieść do innej instytucji. Which? zamierza lobbować na rzecz wprowadzenia odpowiednich zmian w prawie. Doszło już do pierwszego spotkania w Izbie Gmin z przedstawicielami największych banków, specjalnej komisji skarbu i brytyjskiego odpowiednika ZBP.

Inicjatywa Which? wydaje się bardzo ciekawa. Gdyby została wdrożona, oznaczałoby to prawdziwą rewolucję na brytyjskim rynku zdominowanym przez cztery duże banki. Klienci mogliby przenosić bez trudu numery kont bankowych i wybierać inne instytucje. Jak niedawno pisałem, coraz większą popularnością cieszą się tam banki spółdzielcze i kasy, do których klienci uciekają z banków, rozgoryczeni jakością obsługi i kolejnymi awariami. Warto oczywiście teoretyczne rozważania przenieść też na nasz rodzimy rynek. Tu sytuacja mogłaby wyglądać podobnie. Dziś zmiana rachunku wygląda najczęściej tak, że klient otwiera drugie konto i przez jakiś czas przenosi własnoręcznie swoje ustawienia. Gdyby pojawiła się możliwość uwolnienia rachunku, między bankami doszłoby niewątpliwie do prawdziwej wędrówki ludów. Poprawiłaby się jakość obsługi, a banki w większym stopniu przywiązywałyby uwagę do lojalnych klientów. Taka operacja byłaby jednak ogromnym logistycznym wyzwaniem, a można oczekiwać, że bankowcy zablokowaliby ją już na etapie dyskusji. O ile taka operacja byłaby bowiem na rękę mniejszym bankom dopiero zdobywającym rynek, to ospali giganci nie chcieliby dopuścić do exodusu klientów. Jak pokazuje przykład telekomów, niewątpliwie skorzystaliby na tym klienci.

* „Rekomendacja Związku Banków Polskich dotycząca dobrych praktyk w zakresie przenoszenia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych dla klientów indywidualnych na polskim rynku bankowym”

Źródło: PR News

konta konta bankowe ror wojciech boczoń 2012-09-14
Wojciech Boczoń
Tagi: konta konta bankowe ror wojciech boczoń

Sprawdź także:

a 0 Ruszyła nowa edycja programu „Polecam Przekorzystnie” w Banku Pekao
22.09.2023 (17:34) – informacja prasowa

Ruszyła nowa edycja programu „Polecam Przekorzystnie” w Banku Pekao

Konto Przekorzystne Banku Pekao S.A. zostało uznane za najlepsze na rynku przez jury konkursu „Złoty Bankier” w …

a 0 Upadłość konsumencką ogłosi w tym roku 20 tysięcy Polaków
22.09.2023 (14:44) – informacja prasowa

Upadłość konsumencką ogłosi w tym roku 20 tysięcy Polaków

W pierwszym półroczu 2023 bankructwo ogłosiło w Polsce ponad 10 tysięcy osób fizycznych. Chociaż do końca roku mamy …

a 0 Credit Agricole udostępnia osobistego asystenta finansowego
22.09.2023 (14:42) – informacja prasowa

Credit Agricole udostępnia osobistego asystenta finansowego

Bank Credit Agricole wdrożył dla użytkowników aplikacji CA24 Mobile możliwość analizowania wydatków i wpływów. Nowa …

a 0 Rynek kredytów hipotecznych odżywa. W III kwartale wyniki o kilkaset procent podbija rządowy program
22.09.2023 (14:40) – informacja prasowa

Rynek kredytów hipotecznych odżywa. W III kwartale wyniki o kilkaset procent podbija rządowy program

Branża finansowa obserwuje wyraźne odbicie na rynku kredytów hipotecznych. W II kwartale Polacy zaciągnęli je na 11 …

a 0 Odwrotne przejęcie Honey Payment stało się faktem
22.09.2023 (11:33) – informacja prasowa

Odwrotne przejęcie Honey Payment stało się faktem

Polski fintech, twórca multiaplikacji do zarządzania finansami DotBee sfinalizował mariaż z notowaną na NewConnect …

a 0 mBank. Technologia do usług – nowe pozycjonowanie marki
22.09.2023 (11:30) – informacja prasowa

mBank. Technologia do usług – nowe pozycjonowanie marki

Właśnie wystartowała kampania wizerunkowa mBanku pod hasłem „mBank. Technologia do usług”, w której bank wprowadza …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
Klienci coraz chętniej płacą mobilnie

Klienci coraz chętniej płacą mobilnie

Nest Bank we współpracy z Fiserv rozszerzył…

Proponują „leasing z tarczą”. Chcą przekonać branżę do nowego rozwiązania

Proponują „leasing z tarczą”. Chcą przekonać branżę do nowego rozwiązania

W ostatnim czasie koszty obsługi kredytów i…

Tak wygląda nowa aplikacja Santander Banku Polska

Tak wygląda nowa aplikacja Santander Banku Polska

Santander Bank Polska testuje nową aplikację mobilną.…

Zobacz również

„Bezpieczny kredyt 2 procent” w niebezpiecznym dla banków momencie. Czas na obniżki?

„Bezpieczny kredyt 2 procent” w niebezpiecznym dla banków momencie. Czas na obniżki?

Do programu preferencyjnych kredytów hipotecznych dołączyły kolejne…

Zatrudnienie w branży bankowej rośnie. Dane po II kwartale 2023 r.

Zatrudnienie w branży bankowej rośnie. Dane po II kwartale 2023 r.

Zatrudnienie w branży bankowej rośnie – wynika…

Redaktor naczelna Bankier.pl Malwina Wrotniak laureatką Nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka

Redaktor naczelna Bankier.pl Malwina Wrotniak laureatką Nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka

Dziennikarka i redaktor naczelna Bankier.pl Malwina Wrotniak…

Liderzy bankowości elektronicznej. Dane za II kwartał 2023 r.

Liderzy bankowości elektronicznej. Dane za II kwartał 2023 r.

Na koniec czerwca 2023 roku banki miały…

Znamy największych wydawców kart debetowych w Polsce. Nowe dane „Pulsu Biznesu”

Znamy największych wydawców kart debetowych w Polsce. Nowe dane „Pulsu Biznesu”

Liczba kart debetowych dla klientów indywidualnych przekroczyła…

Who is who

Stefan Bogucki

Stefan Bogucki

Stefan Bogucki – PR & Community Manager…

Wojciech Sury

Wojciech Sury

Dyrektor PR i Rzecznik Prasowy, Grupa Getin…

Artur Newecki

Artur Newecki

PR Manager, Getin Noble Bank Artur Newecki…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Milena:

Samochód albo irobot by mi się przydały, trzeba będzie wziąć udział ;) …

pt, 22 wrz 2023 (09:49) • Samochód i ponad 1000 nagród do wygrania w loterii banków spółdzielczych Grupy BPS i Banku BPS

tymek:

racja a taka wiedza może się przydać …

czw, 21 wrz 2023 (10:55) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

tymek:

to tak jak zakładanie rachunku bankowego zdalnie …

czw, 21 wrz 2023 (10:54) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

tymek:

trzeba coś działać po prostu …

czw, 21 wrz 2023 (10:54) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

tymek:

no tak po co tracić na zyskach :D …

czw, 21 wrz 2023 (10:54) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

  • SMART Bankier
  • Kalkulator brutto netto
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • zgarnijpremie.pl
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2023 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców