PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePSD2 w transakcjach e-commerce. Jakie zmiany czekają klientów?

PSD2 w transakcjach e-commerce. Jakie zmiany czekają klientów?

Informacje 11.09.2019 (10:11) informacja prasowa
Bankowość internetowa

14 września wchodzi w życie zmieniona dyrektywa w sprawie usług płatniczych w Unii Europejskiej, znana również jako PSD2. Jednym z obowiązków nakładanych tą dyrektywą przez regulatora na banki i instytucje płatnicze, w tym pośredników w płatnościach internetowych takich jak np. PayU, jest konieczność wprowadzenia tzw. silnego (podwójnego) uwierzytelniania (z ang. Strong Customer Authentication, SCA) w trakcie dokonywania płatności elektronicznych.

fot. yay foto

Co to w praktyce oznacza dla e-konsumentów oraz jak zmieni się sposób w jaki płacą za zakupy internetowe?

Dla kupujących i płacących przez internet nowe przepisy oznaczają zmiany w procesie weryfikacji tożsamości podczas e-zakupów. Silne uwierzytelnianie wymagać będzie zastosowania co najmniej dwóch z trzech elementów: czegoś, co klient zna (np. PIN lub hasło), czegoś, co klienta ma (np. telefon) oraz czegoś, czym klient jest (np. odcisk palca, rozpoznawanie twarzy lub głosu).

Zobacz też: Bank Millennium otrzymał zgodę KNF na połączenie z Euro Bankiem

  • W przypadku płatności przelewem typu pay-by-link podwójne uwierzytelnianie będzie polegało np. na zalogowaniu do bankowości elektronicznej (coś, co klient zna – hasło) oraz, dodatkowo, np. na przepisaniu kodu otrzymanego w wiadomości SMS (coś, co klient ma – telefon). Warto zatem przy e-zakupach mieć przy sobie telefon. Dla określonych w dyrektywie wyjątków (np. transakcji niskiego ryzyka lub transakcji poniżej 30 euro) bank będzie mógł nadal zdecydować o uwierzytelnianiu transakcji na ‘starych’ zasadach (czyli np. bez konieczności wpisywania kodu SMS).
  • Z kolei użytkownicy korzystający z płatności kartą kredytową lub debetową mogą się spodziewać zmian w przechodzeniu przez procedurę 3D Secure, tak aby spełniała ona w pełni wymogi silnego uwierzytelniania. Oznaczać to może np., oprócz wpisania kodu z wiadomości SMS (coś, co klient ma), dodatkowo konieczność zalogowania się do bankowości elektronicznej banku – wydawcy karty (coś, co klient zna – hasło) lub zatwierdzenie płatności za pomocą biometrii poprzez zalogowanie się do aplikacji mobilnej banku – wydawcy karty (coś, czym klient jest – odcisk palca). Nadal jednak, na warunkach określonych w PSD2, agenci rozliczeniowi będą mogli zastosować wyjątki od silnego uwierzytelniania, umożliwiające dokonanie płatności zapisaną kartą bez konieczności stosowania procedury 3D Secure.
  • Najmniej zmian zauważą natomiast użytkownicy BLIKa, gdyż to rozwiązanie już dziś wykorzystuje podwójne uwierzytelnianie, czyli jednorazowy kod generowany w aplikacji mobilnej (coś, co klient ma) oraz logowanie do aplikacji mobilnej banku (coś, co klienta zna – hasło lub coś, czym klient jest – odcisk palca, jeśli do logowania wykorzystywana jest biometria).

– Z silnego uwierzytelniania zwolnione będą także płatności za usługi oparte na subskrypcji, czyli powtarzające się płatności o tej samej lub różnej wartości na rzecz wskazanego akceptanta. Jedynie moment wyrażenia zgody na cykliczne obciążenie i zapisanie karty będzie wymagał silnego uwierzytelniania. Nadal będzie można tworzyć także listy zaufanych odbiorców czy składać zlecenia stale i tutaj silne uwierzytelnianie będzie wymagane jednorazowo, podczas inicjowania takiej operacji – mówi Jakub Seifert, Kierownik ds. Produktów i usług płatniczych w PayU.

Wygoda konsumenta będzie uzależniona od tego, jak dobrze wybrana instytucja płatnicza i bank radzą sobie z potencjalnymi nadużyciami

Wprowadzane przez PSD2 zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa transakcji dokonywanych online. Szczególnie w ostatnim czasie, gdy mamy do czynienia z coraz częstszymi próbami wyłudzenia przez oszustów czy to danych kartowych, czy danych do logowania do bankowości elektronicznej, kwestia ta jest absolutnie priorytetowa.

Zobacz też: Bank nie może kserować dowodu, żeby założyć klientowi konto

Jednocześnie jest to pewnego rodzaju wyzwanie zarówno dla banków, jak i instytucji płatniczych, gdyż w obszarze płatności internetowych należy równie mocno dbać także o to, aby całościowe doświadczenie kupującego i płacącego było jak najlepsze, czyli aby płatność była maksymalnie łatwa w wykonaniu, szybka i nie angażująca. Natomiast z myślą o akceptantach, którzy sprzedają usługi i towary przez internet, chcemy także zapewnić jak najwyższą konwersję. Rozwiązaniem, które pozwala pogodzić te elementy są płatności wykonywane jednym kliknięciem.

– W tym kontekście nowe przepisy będą nieco ograniczające, jednak wspólnie ze współpracującymi z nami bankami dokładamy starań, aby zaproponować jak najlepsze możliwe rozwiązanie. Regulator zapewnił bankom i instytucjom płatniczym dość szeroki zakres swobody w zakresie stosowania wyjątków dla transakcji nisko kwotowych oraz transakcji o niskim ryzyku, co oznacza, że w wielu przypadkach to instytucja płatnicza, np. PayU, oraz bank będa oceniały ryzyko transakcji i definiowały parametry wskazujące na konieczność dodatkowego uwierzytelniania płacącego – mówi Jakub Seifert.

Źródło: PayU

2019-09-11
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców