Statystyczny klient podwyższonego ryzyka to trzydziestokilkuletni mężczyzna mieszkający w województwie śląskim lub mazowieckim w mieście poniżej 500 tysięcy mieszkańców. Biorąc pod uwagę grupę największych miast, najwięcej nierzetelnych klientów mieszka w Warszawie oraz Katowicach. Średnie zadłużenie Polaka to 5 615 złotych.
Na całościową kwotę zaległych płatności klientów podwyższonego ryzyka w Polsce, wynoszącą w maju 2008 roku 6,73 miliarda złotych, składają się zobowiązania wynikające zarówno z niespłacanych kredytów hipotecznych i konsumpcyjnych oraz opłat leasingowych, ale także opłat za energię elektryczną, usługi telekomunikacyjne lub czynsz za mieszkanie. W porównaniu z pierwszą edycją raportu z sierpnia 2007 roku, łączna suma zaległych płatności wzrosła o ponad 1,8 miliarda złotych.
Blisko 90% uczestników obrotu gospodarczego spłaca zobowiązania terminowo, budując swoją pozytywną historię kredytową i biznesową. Jest też jednak grupa klientów podwyższonego ryzyka, która czasowo nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań.
„Istotnym elementem, który trzeba podkreślić jest fakt, iż grupa podwyższonego ryzyka dzieli się na dwie kategorie tzn. te osoby które z rozmysłem nie regulują swoich zobowiązań oraz takie, które z przyczyn losowych nie są stanie kontynuować budowania obrazu rzetelnego klienta na rynku.” – mówi Mariusz Hildebrand, Prezes InfoMonitora Biura Informacji Gospodarczej S.A. – „Wykorzystanie tej wiedzy na temat trudnych klientów prowadzi do ograniczenia ryzyka biznesowego i kredytowego, a także obniża koszty funkcjonowania.”
Od początku 2007 zauważalny jest znaczny wzrost liczby raportów na temat konsumentów i przedsiębiorców udostępnianych przez InfoMonitor.
W 2007 roku udostępniliśmy naszym klientom blisko 1,5 miliona takich raportów” – mówi Elżbieta Koszelow, Wiceprezes InfoMonitora Biura Informacji Gospodarczej S.A. – „jeszcze większy wzrost zainteresowania informacją gospodarczą widzimy w roku 2008, do końca maja udostępniliśmy 1,8 miliona raportów. Świadczy to o rosnącym znaczeniu informacji gospodarczej w działalności przedsiębiorców. Weryfikacja partnerów biznesowych staje się szczególnie istotna w czasach niepewności na rynku finansowym”.
Firmy współpracujące z biurem otrzymują informację o swoich dotychczasowych lub potencjalnych klientach oraz kontrahentach. Dzięki temu mogą niejednokrotnie uniknąć zawarcia umowy lub podpisania kontraktu z klientem podwyższonego ryzyka w obrocie gospodarczym, który może nieterminowo wywiązywać się ze swoich zobowiązań.
Każdy ma możliwość sprawdzenia czy znalazł się w InfoMonitorze Biurze Informacji Gospodarczej S.A., a także kto i z jaką informacją umieścił tam wpis na jego temat. Jeśli okaże się, że dane w Ewidencji Dłużników biura są niedokładne, należy zgłosić się do firmy, która taką informację wysłała z żądaniem weryfikacji danych. Każdy podmiot zgłaszający dłużników do InfoMonitora ma obowiązek uaktualnienia informacji na jego temat pod groźbą kary. InfoMonitor nie może bez zlecenia od podmiotu zgłaszającego dane samodzielnie lub na wniosek dłużnika dokonywać tego rodzaju korekty.