PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościRecenzja płatności mobilnych IKO

Recenzja płatności mobilnych IKO

Wiadomości 17.07.2013 (07:52)
Płatności mobilne

W marcu PKO Bank Polski uruchomił płatności mobilne IKO. Mają one służyć jako podwaliny lokalnego systemu płatności mobilnych w Polsce. Sprawdziliśmy, jak płatności za pomocą telefonu działają w praktyce.

Z płatności mobilnych IKO na razie mogą korzystać klienci PKO Banku Polskiego. W planach jest rozszerzenie systemu o klientów kolejnych pięciu banków: BZ WBK, Alior Banku, ING Banku Śląskiego, mBanku i Banku Millennium. Proces płatności opiera się na kodach jednorazowych, a do transakcji wystarczy telefon komórkowy. System umożliwia opłacanie transakcji w wybranych sklepach tradycyjnych i internetowych, wypłacanie gotówki z bankomatów PKO BP bez karty, wysyłanie przelewów na numer telefonu oraz generowanie czeków elektronicznych, które można przekazać dowolnej osobie.

W założeniu system dostępny jest nie tylko dla nowoczesnych smartfonów, ale także dla starszych modeli telefonów. Aby skorzystać z aplikacji, trzeba mieć konto osobiste w PKO PB. Obecnie bank udostępnia – w ramach promocji Superkonto IKO – bezpłatny rachunek, na którym można przetestować rozwiązanie. Telefon musi mieć stałe połączenie z internetem. Nasz test aplikacji IKO został przeprowadzony na telefonie HTC Desire Z wyposażonym w system Android 2.2.3.

Prosta aktywacja, czytelna aplikacja

Aktywacja aplikacja na smartfonie nie stwarza problemu, a proces jest szczegółowo opisany na stronach banku. Po pobraniu jej ze sklepu Google Play należy się zalogować do bankowości internetowej iPKO, powiązać aplikację z ROR-em i nadać PIN. Powiązanie aplikacji opiera się na kodzie jednorazowym, który należy wpisać do programu.

Do aplikacji logujemy się za pomocą nadanego kodu PIN. Po wejściu do programu w centralnej części pulpitu wyświetla się duży, sześciocyfrowy kod IKO. Kodu możemy użyć do płatności w sklepie (także internetowym) oraz do wypłaty z bankomatu. Jest ważny dwie minuty, a po jego wygaśnięciu automatycznie generowany jest następny kod.

Pod kodem znajduje się tzw. karuzela, czyli menu dające dostęp do pozostałych opcji. W menu są trzy zakładki: Przelewy, Rachunki i Czeki. Przelewy służą do wysyłania pieniędzy na numer telefonu. Rachunki to przegląd kont osobistych, blokad na rachunkach i historii operacji. Opcja Czeki pozwala na wysyłanie kodów jednorazowych, które może wykorzystać inna osoba.

Trzeba uruchomić wcześniej

Na testowanym telefonie aplikacja uruchamiała się około 20-25 sekund. Czas ten był liczony od momentu kliknięcia ikony, przez wpisanie PIN-u, aż po wyświetlenie kodu jednorazowego. Żeby nie przedłużać procesu płatności, warto więc uruchomić aplikację, stojąc jeszcze w kolejce do kasy. To kwestia dyskusyjna, czy taka procedura jest wygodna. Podczas testów zdarzyło się kilka razy, że aplikacja nie wygenerowała kodu, mimo że telefon miał połączenie z internetem. Wówczas konieczne było zamknięcie programu i jego ponowne uruchomienie. To wydłużało proces płatności.

Wbrew zapewnieniom banku aplikacji nie dało się uruchomić na starszych, ale dość popularnych modelach telefonów: Samsungu Avili i Nokii C3-00. W pierwszym przypadku w ogóle nie udało się pobrać aplikacji, w drugim aplikacja została zainstalowana, ale nie dało się jej włączyć.

Płatność w praktyce

Sam proces płatności przebiegał sprawnie i bez zarzutu. Po podejściu do kasy informujemy kasjera, że płatność będzie dokonywana za pomocą telefonu (IKO). Kasjer prosi o wpisanie na terminalu sześciocyfrowego kodu wygenerowanego przez aplikację. Po kilku sekundach na ekranie telefonu pojawia się informacja o płatności, którą wystarczy zaakceptować, klikając OK. Transakcja zostaje zaakceptowana, a kasjer drukuje pokwitowanie. Proces trwa mniej więcej tyle samo, co standardowa (nie zbliżeniowa) płatność kartą płatniczą.

Na podobnej zasadzie opiera się płatność w sklepie internetowym. Po zamówieniu towaru wymieramy opcję płatności IKO. Dostajemy gotowy formularz, w którym wpisujemy sześciocyfrowy kod z aplikacji i akceptujemy płatność. W telefonie wyświetlą nam się szczegóły transakcji, które zatwierdzamy, klikając OK.

Z bankomatów PKO BP można wypłacać gotówkę bez karty. Z głównego menu na bankomacie wybieramy opcję Wypłata IKO. Podajemy kwotę, którą chcemy wypłacić, i wpisujemy kod IKO. Szczegóły transakcji wyświetlą się na telefonie. Proces jest prosty i intuicyjny.

Elektroniczne czeki

Dwie pozostałe opcje aplikacji to obsługa czeków i przelewów. Na uwagę zasługują przede wszystkim Czeki. Służą one do generowania kodu, który możemy przekazać komuś innemu. Odbiorca nie musi korzystać z aplikacji IKO ani być klientem banku, musi jednak znać hasło do czeku. Kod można wysłać za pomocą SMS-a lub maila. Nadawca ustala, jak długo taki czek będzie ważny (od 15 minut do 72 godzin). Za pomocą czeku można dokonać płatności w sklepie lub wypłacić gotówkę z bankomatu. Transakcja pójdzie w ciężar posiadacza ROR-u w PKO BP.

Opcja Przelewy to szybkie przelewy na telefon innego odbiorcy. Funkcja działa tylko między klientami PKO BP korzystającymi z aplikacji IKO. By wykonać przelew, wybieramy z książki telefonicznej numer telefonu i wpisujemy kwotę, którą chcemy przekazać. Pieniądze po kilku chwilach trafiają na konto odbiorcy w PKO BP.

Innowacja, ale nie bez wad

Wadą systemu jest natomiast brak możliwości realizacji standardowych przelewów. W praktyce klient PKO BP musi używać dwóch rozwiązań mobilnych: strony lite do realizacji przelewów i zarządzania kartami czy kredytami oraz aplikacji IKO do płatności mobilnych. Gdyby te opcje były dostępne w aplikacji IKO, stanowiłaby ona kompletny, mobilny panel zarządzania rachunkiem osobistym z integrowanym modułem płatności. Z punktu widzenia klienta takie rozwiązanie byłoby chyba wygodniejsze.

Sama technologia działa bez większych zarzutów, ale na tę chwilę telefon nie może jeszcze zastąpić portfela i karty. Płatności IKO są akceptowane tylko w terminalach spółki eService należącej do PKO Banku Polskiego – obecnie jest to około 50 tys. POS-ów (docelowo 70 tys.). Sklepy, które akceptują płatności IKO, nie informują o tym klientów – brakuje naklejek przy kasie i na terminalach czy chociażby ulotek. Osoba, która chce dokonać płatności telefonem, musi wyszukać sobie odpowiedni punkt za pomocą aplikacji (geolokalizacja). Sama aplikacja też nie podaje aktualnych danych. Przykładowo, 11 lipca nie wyświetlała restauracji McDonalds, które już od połowy czerwca akceptują płatności IKO.

Zalety płatności IKO:

  • prosta i czytelna szata graficzna aplikacji

  • łatwe wykonywanie operacji

  • bogaty zestaw materiałów informacyjnych i poradników wideo

  • czas trwania transakcji nie jest dłuższy niż standardowa płatność kartą

  • ponad 3 tys. bankomatów do wypłaty bez karty
  • możliwość przekazywania czeków odbiorcom niezarejestrowanym w systemie

Wady:

  • nieco ospałe działanie

  • brak aktualizacji punktów akceptujących płatności

  • podczas testów aplikacja kilka razy nie wygenerowała kodu

  • brak oznaczeń na punktach akceptujących płatności IKO

  • aplikacja nie działa na wszystkich telefonach

Napisz do autora: [email protected]

2013-07-17
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców