Santander Consumer Bank podał dane dotyczące produktów najczęściej kupowanych w 2019 roku na popularne raty. Na czele zestawienia znalazły się smartfony, w ubiegłym roku skredytowano aż 160 tys. z nich. Popularnym wyborem był również sprzęt AGD czy RTV. Średnia wartość kredytu ratalnego na zakup różnych towarów w 2019 roku wyniosła ponad 2,6 tys. zł.
Poza smartfonami, w całym 2019 roku, Polacy chętnie zaciągali kredyty ratalne na sprzęt AGD, najczęściej finansując w ten sposób zakup pralki (60 tys. sztuk) czy lodówki (50 tys. sztuk). Popularnym wyborem były również telewizory (50 tys. sztuk) i odkurzacze (25 tys. sztuk). Co ciekawe, na czele listy produktów cieszących się największym zainteresowaniem podczas zakupów na raty, zabrakło sprzętu komputerowego, w tym laptopów i tabletów.
– Smartfony oferują klientom coraz więcej funkcji, ich jakość idzie w górę, co wiąże się ze wzrostem cen. Równocześnie są to najbardziej osobiste urządzenia elektroniczne i klienci nie chcą na nich oszczędzać, stąd tak duże zainteresowanie kredytem ratalnym przy ich zakupie – mówi Agnieszka Kociemska, zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich Santander Consumer Banku. – Możliwe też, że za tak wysoką pozycją smartfonów stoi zainteresowanie nimi najmłodszej grupy konsumentów. Jak wykazał najnowszy raport Santander Consumer Banku, ,,Polaków portfel własny – kochamy okazje”, ponad 1/5 ankietowanych urodzonych po 1990 roku planuje zakup smartfonu w okresie wyprzedaży, a zasobność ich portfeli często nie jest wystarczająca nawet na okazyjny zakup.
Mimo wyraźnego zainteresowania mobilnością, przeważająca liczba Polaków, według danych Santander Consumer Banku, kupuje towary na raty w sklepach tradycyjnych (niemal 90 proc.). Z rat online korzysta w tym celu ok. 12 proc. osób. Kanał offline wygrywa niemal w każdej kategorii produktów finansowanych na raty. Jest jednak parę wyjątków od tej reguły. Z danych zebranych przez Santander Consumer Bank wynika, że z rat online częściej korzystamy np. przy zakupie sprzętu komputerowego (ponad 18 proc. w porównaniu do ok. 9 proc. sprzedaży ratalnej w kanale offline). Przeważają one również w przypadku zakupu instrumentów muzycznych, sprzętu fotograficznego czy artykułów motoryzacyjnych.
Bez względu na kanał sprzedaży, najczęstszy okres spłaty kredytów ratalnych to 10 miesięcy. Ta forma finansowania zakupu była najbardziej popularna wśród mieszkańców województwa mazowieckiego (ponad 17 proc.), śląskiego (prawie 11. proc) i wielkopolskiego (10,2 proc.). Na dole zestawienia znalazła się Opolszczyzna (ok. 2 proc.), województwo podlaskie (2,2 proc.) i lubuskie (ok. 3 proc.).
Źródło: Santander Consumer Bank