Codziennie jesteśmy zasypywani nowymi informacjami z dynamicznie zmieniających się rynków: zmniejszające się budżety, restrykcyjne regulacje i wymagający rynek konkurencyjny prowadzi do nieustannej potrzeby szybkiego i dokładnego reagowania na zmiany. Dlatego też business intelligence (BI) jest ważny jak nigdy wcześniej.
Analitycy Gartnera szacują, że w roku 2012 dynamika wzrostu rynku BI w porównaniu do roku 2011 spadła niemalże trzykrotnie. Praktyka pokazuje natomiast, że tylko jedna czwarta z potencjalnych użytkowników BI faktycznie go używa.
Palący problem Big Data
Gwałtowny wzrost liczby informacji jest gorącym tematem. IDC przewiduje, że ilość treści cyfrowych na świecie w roku 2013 zwiększy się do 4,3 miliardów terabajtów. Dane te istnieją w różnych formatach począwszy od danych sprzedażowych, przez automatycznie generowane rejestry zdarzeń, po nieustrukturyzowany tekst i wideo. Do zwiększenia ilości danych przyczyniają się również inwestycje w automatyzacje procesów biznesowych przy pomocy aplikacji, które generują pokaźne ilości danych. Wniosek jest taki, że bez odpowiednich narzędzi, przy pomocy których użytkownik biznesowy otrzymuje dane, inwestowanie w Big Data jest stratą pieniędzy.
Przejrzystość w działaniu
Marcin Mazur, Dyrektor Regionalny na obszar Europy Wschodniej, Grecji i Izraela w QlikTech, producenta QlikView, mówi: – Banki i firmy ubezpieczeniowe muszą mierzyć się z wieloma ważnymi problemami. W takich sytuacjach właściwy wgląd w dane jest kluczowy. Najpierw należy uzyskać zgodność z obowiązującymi przepisami, poprzez efektywne zarządzanie ryzykiem i przejrzystość w działaniu. Trzeba spełnić takie regulacje jak unijna Basel III dla bankowości i Solvency II dla ubezpieczycieli. Istnieje również potrzeba równowagi operacyjnej, gdzie redukcja kosztów i zarządzanie wydatkami pozostaje najważniejszym wyzwaniem w każdej instytucji finansowej.
– Równie ważne jest zapotrzebowanie na wiedzę i zrozumienie tego, o czym myśli klient i czego potrzebuje, zwane inaczej customer intelligence. Takie zapotrzebowanie na analizę zachowań klienta nie ogranicza się tylko do głównej siedziby, ale sprowadza się również do najmniejszych oddziałów. Efektywna analityka skutkuje uzyskaniem lepszego wglądu, dzięki czemu firmy odczuwają pozytywne efekty trafnego podejmowania decyzji. Dzięki QlikView można również poznać cechy demograficzne klientów, ich wcześniejsze nawyki zakupowe czy relacje z innymi firmami, dzięki czemu łatwo dostrzec kształtujące się trendy. Tego typu odkrycia są dokonywane przez użytkowników biznesowych, a nie dostarczane jako odpowiedzi na predefiniowane pytania z działu IT – kontynuuje Mazur.
Business Discovery? Masz to jak w banku!
BRE Bank wdrożył nowoczesne rozwiązanie BI, w oparciu o platformę QlikView, w departamencie controllingu. Ze względu na rozległą strukturę bank korzysta z wielu narzędzi i technologii, które zostały wypracowane w trakcie 25-letniej działalności na rynku. BRE Bank poszukiwał narzędzia, które umożliwiłoby łatwą i szybką wizualizację danych pochodzących z różnych źródeł. Ważnym kryterium była też efektywność kosztowa.
Badając rynek rozwiązań Business Intelligence oraz możliwości oprogramowania oferowanego przez największych dostawców, przedstawiciele BRE Banku doszli do wniosku, że platforma QlikView najlepiej odpowiada ich potrzebom. Jako pierwszy obszar wdrożenia wybrano alokację kosztów – najbardziej skomplikowany, wielopoziomowy proces podziału i przypisywania kosztów do poszczególnych jednostek organizacyjnych. Sukces był możliwy nie tylko ze względu na wydajność i elastyczność QlikView, ale też dzięki odpowiedniemu opisowi procesu oraz bezpośredniemu zaangażowaniu działu controllingu BRE Banku. Projektant QlikView wraz z analitykami BRE Banku na bieżąco dostosowywali działający prototyp do odkrywanych wyjątków i przypadków szczególnych. To pozwoliło osiągnąć lepszy rezultat w krótszym czasie i mniejszym nakładem pracy.
Źródło: QlikTech
