– Oznacza to, że pod względem poziomu tego wskaźnika efektywności, Bank BPH może być banchmarkiem na polskim rynku, a nawet plasuje się w grupie najbardziej konkurencyjnych banków w Unii Europejskiej – powiedział Józef Wancer, Prezes Zarządu Banku BPH. – O spektakularnym sukcesie zrealizowanej strategii Banku BPH świadczy również prawie 10-krotny wzrost zysku netto na 1 akcję osiągnięty w okresie ostatnich czterech lat – dodał.
Zysk netto na 1 akcję wzrósł z 4,65 zł w 2002 roku do 44,15 zł w 2006 roku.
W 2006 roku Bank BPH osiągnął najlepsze w swojej historii wyniki finansowe. W stosunku do 2002 roku, skonsolidowany zysk brutto wzrósł prawie 4-krotnie do kwoty 1 633 586 tys. zł, a zysk netto aż 5-krotnie – do 1 267 769 tys. zł. Największy, bo 62 proc. udział w wypracowanym zysku brutto miał Pion Bankowości Detalicznej. Udział Pionu Bankowości Korporacyjnej i Finansowania Nieruchomości wyniósł 25 proc., a Pionu Rynków Międzynarodowych – 9 proc.
Bank po raz kolejny udowodnił, że potrafi wykorzystać pozytywne trendy koniunktury makroekonomicznej dla rozwoju biznesu i poprawy efektywności wykorzystania kapitału. Zwiększona skala działania, przełożyła się na 14 proc. wzrost w stosunku do 2005 roku wyników na działalności bankowej do kwoty 3 518 mln zł. Mimo spadku marży odsetkowej do o 0,12 pp do 3,44 proc., Bank osiągnął przyrost dochodów odsetkowych netto o 194 mln zł. Wypracowany został spektakularny, 32 proc. wzrost dochodów z opłat i prowizji, które powiększyły się w ciągu roku o 326 mln zł. W związku z fluktuacją wyceny instrumentów rynku kapitałowego, wynik handlowy był o 86 mln zł niższy niż w roku ubiegłym.
Bank BPH nie zaniechał usprawniania procesów i procedur. Unowocześniony, scentralizowany system zarządzania ryzykiem kredytowym z wykorzystaniem narzędzi scoringowych – Aurum obejmuje już 12 produktów kredytowych dla Klientów detalicznych oraz MSP. Dalsza poprawa jakości aktywów jest widoczna. Wolumen kredytów nieregularnych spadł o 671 mln zł r/r do poziomu 2 113 mln zł, a ich udział w całym portfelu kredytów na koniec ub. r. wyniósł 6 proc. Zmianom tym towarzyszył wzrost wolumenu kredytów o 12 proc. Zakończony też został projekt sekurytyzacji kredytów niepracujących na kwotę ponad 1 mld zł.
W 2006 roku miał miejsce wzrost dostępności Klientów do oferty Banku BPH. Uruchomionych zostało 5 nowych własnych placówek (485), a o 52 zwiększyła się liczba jednostek partnerskich (do 427). Do 615 tysięcy wzrosła liczba Klientów indywidualnych i MSP, korzystających z Internetu oraz do 747 tysięcy powiększyła się liczba Klientów call center.
DZIAŁALNOŚĆ BIZNESOWA BANKU BPH
Pion Bankowości Detalicznej
W 2006 roku Bank BPH sprzedał 88 tysięcy nowych rachunków osobistych dla Klientów indywidualnych oraz 29 tysięcy nowych pakietów Harmonium dla MSP. Bank BPH kolejny rok z rzędu zajął I miejsce w sektorze pod względem liczby sfinansowanych projektów, realizowanych przez ten segment z wykorzystaniem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, obejmując ponad 15 proc. udział rynkowy. Mimo wycofania się Banku z walutowych kredytów hipotecznych dla Klientów indywidualnych, osiągnięty został 25 proc. przyrost ich wolumenu do kwoty 12,1 mld zł. Wysoką dynamikę wzrostu osiągnięto zwłaszcza w rynku kredytów hipotecznych w walucie krajowej, której sprzedaż w IV kwartale 2006 była o 473 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2005 roku. Jednak słabsza w porównaniu z rynkiem dynamika całego wolumenu tych kredytów, obniżyła udział rynkowy Banku BPH z 19,2 proc. w 2005 roku do 15,6 proc. na koniec 2006 roku.
Pion Bankowości Korporacyjnej
Średni stan zadłużenia przedsiębiorstw wyniósł na koniec 2006 roku 14,3 mld zł i był niższy rok wcześniej o 7,2 proc., głównie z powodu spadku średniego portfela kredytów niepracujących o ponad 530 mln zł (tj. 30 proc.). Średni wolumen depozytów korporacyjnych sięgnął 15,6 mld zł, wzrastając w ciągu roku o 19 proc. Odnotowano dynamiczny wzrost obrotów nowoczesnej bankowości transakcyjnej. W ciągu roku podwoiła się liczba Klientów korzystających ze zintegrowanego pakietu internetowego BusinessNet do ponad 5 000 użytkowników. Bank BPH został uhonorowany przez Magazyn Global Finance tytułem „The Best Trade Finance Bank in Poland”. Systematycznie umacnia się pozycja Banku w zakresie finansowania strukturalnego i bankowości hipotecznej dla przedsiębiorstw. W 2006 roku zawartych zostało 29 umów konsorcjalnych na kwotę 3,2 mld zł, a także 34 umowy na rynku finansowania nieruchomości.
Pion Rynków Międzynarodowych
W 2006 roku Bank BPH umocnił pozycję lidera na rynku aktywów powierniczych. Dzięki pozyskaniu do obsługi zdalnych uczestników GPW w Warszawie nastąpił 220 proc. (r/r) wzrost liczby rozliczanych transakcji Klientów (50 proc. udział rynkowy). Rosła również działalność w zakresie aranżacji emisji średnio- i długoterminowych dłużnych papierów korporacyjnych (wzrost wartości do 2 991 mln zł, o 33 proc. w stosunku do końca 2005 roku), która przyniosła Bankowi w 2006 r. pierwsze miejsce na rynku. Marża na produktach skarbowych wzrosła o 36 proc.
Wybrane skonsolidowane dane finansowe według MSSF:
Wyszczególnienie |
4 kwy 06 |
4 kwy 05 |
Zmiana |
Rachunek zysków i strat (w tys. zł) |
|
|
|
– wynik z tytułu odsetek |
2 175 466 |
1 981 421 |
+9,8% |
– wynik z tytułu prowizji |
1 349 485 |
1 022 959 |
+31,9% |
– wynik handlowy |
-6 829 |
79 346 |
-108,6% |
– wynik na działalności bankowej* |
3 518 122 |
3 083 726 |
+14,1% |
– odpisy na utratę wartości |
-220 226 |
-255 469 |
-13,8% |
– koszty działania i ogólnego zarządu |
-1 619 112 |
-1 534 516 |
+5,5% |
– zysk brutto |
1 633 586 |
1 294 445 |
+26,2% |
– zysk netto |
1 267 769 |
1 027 436 |
+23,4% |
Bilans (w tys. zł) |
|
|
|
– suma bilansowa |
64 757 089 |
57 922 199 |
+11,8% |
– należności od Klientów netto** |
35 594 340 |
31 858 225 |
+11,7% |
– aktywa ważone ryzykiem |
39 650 463 |
35 566 366 |
+11,48% |
– zobowiązania wobec Klientów |
41 438 811 |
37 304 509 |
+11,1% |
– kapitał własny |
6 860 855 |
6 360 856 |
+7,9% |
Wskaźniki (%) |
|
|
|
– rentowność kapitału brutto (ROE brutto) |
25,01% |
21,04% |
+3,97pp. |
– rentowność kapitału netto (ROE netto) |
19,41% |
16,70% |
+2,71pp. |
– rentowność aktywów (ROA) |
2,01% |
1,85% |
+0,16pp. |
– marża odsetkowa na aktywach ogółem |
3,44% |
3,56% |
-0,12pp. |
– wskaźnik Koszty/Dochody (K/D) |
46,74% |
49,51% |
-2,77pp. |
– współczynnik wypłacalności |
12,09 |
12,76 |
-0,67pp. |
*/ wynik z tytułu odsetek + wynik z tytułu prowizji + wynik handlowy
**/ po odjęciu odpisów na utratę wartości
POBIERZ PREZENTACJE: