Nie jest prawdą, jakoby ustalona pierwotnie przez Polkomtel S.A. opłata cennikowa za przeniesienie numeru, wynosząca 120 zł brutto, „została uzależniona od subiektywnej oceny operatora”. Ustalając wysokość opłaty, Polkomtel S.A. brał pod uwagę następujące czynniki: opłata ta nie może zniechęcać klientów do korzystania z usługi, ma pokryć (po ok. 5 latach) koszty funkcjonowania procesu przenoszenia numerów (przy założeniu, że średnioroczna liczba przenoszonych numerów będzie taka sama jak w Europie Zachodniej), ponadto nie powinna być wyższa niż opłata aktywacyjna i nie powinna przekraczać opłat stosowanych w innych krajach UE w momencie wprowadzania tej usługi na rynek. Polkomtel S.A. ustalił ją na poziomie odpowiadającym ok. 30 euro, podczas gdy w innych krajach europejskich opłata pobierana przez operatorów kształtowała się następująco: Włochy – 30 euro, Niemcy – 35 euro, Wielka Brytania – 47 euro, Grecja – 30 euro, Szwecja – 35 euro.
Polkomtel S.A. nie może zgodzić się z zarzutem Prezesa UKE, jakoby po opublikowaniu w dniu 28.03.br. stanowiska regulatora w sprawie opłaty za przeniesienie numeru nie podejmował do dnia wszczęcia postępowań administracyjnych żadnych działań. Już 19.04.br., czyli na miesiąc przed wszczęciem postępowania w sprawie nałożenia kary, Polkomtel S.A. przedstawił Prezesowi UKE swoje szczegółowe stanowisko w tej sprawie, w tym odniósł się do badania TNS OBOP, jego wartości dowodowej i wyciągniętych na jego podstawie błędnych – w ocenie spółki – wniosków o rzekomo „zniechęcającej” wysokości opłaty.
Polkomtel S.A. zastosował w okresie od 1.06.br. do 31.07.br. promocyjną obniżkę opłaty za przeniesienie numeru do sugerowanej przez regulatora wysokości 50 zł brutto, co spotkało się z jego przychylną oceną, wyrażoną w komunikacie prasowym UKE z dnia 5.06.br.
”Niższa opłata za przenośność „
Polkomtel S.A. został wymieniony w nim jako jeden z pięciu operatorów podejmujących pozytywne działania w tym zakresie (w gronie tym znaleźli się wszyscy operatorzy komórkowi). W związku z powyższym Polkomtel S.A. zdecydował się na bezterminowe obowiązywanie powyższej promocji.
Polkomtel S.A. wskazywał już wcześniej, że opłata za przeniesienie numeru wynosząca 50 zł brutto nie pokrywa kosztów Polkomtel S.A. związanych ze świadczeniem tej usługi i dlatego, zgodnie z polityką taryfową spółki, może być stosowana wyłącznie w promocji. Jak wynika z decyzji Prezesa UKE, właśnie ta okoliczność ma uzasadniać wysokość kary nałożonej na spółkę. Regulator uzasadnia zatem swe rozstrzygnięcie sposobem wprowadzenia opłaty za przeniesienie numeru, nie uwzględniając faktu, że jest to najniższa na polskim rynku telefonii komórkowej opłata za tę usługę. Stanowisko takie nie znajduje podstaw prawnych i pozostaje w sprzeczności z powszechnie przyjętą praktyką ustalania opłat promocyjnych za usługi telekomunikacyjne, choćby opłat aktywacyjnych, połączeń międzynarodowych na wybranych kierunkach i wielu innych, w ramach których opłaty promocyjne są permanentnie stosowane przez kilka lat pomimo istnienia wyższych opłat cennikowych, co dotychczas nigdy nie budziło wątpliwości.
Warto zaznaczyć, że redukcja opłaty do wysokości wynikającej z sugestii regulatora nie spowodowała wzrostu zainteresowania usługą. Tak więc teza wynikająca z badania TNS OBOP, jakoby cena 120 zł brutto zniechęcała klientów i stanowiła barierę w korzystaniu z usługi, jest pozbawiona podstaw.
Nałożenie na Polkomtel S.A kary, tym bardziej najwyższej, pominięcie zaś przez regulatora innych operatorów stosujących nadal opłaty wyższe od preferowanej przez Prezesa UKE, niezależnie od wątpliwości dotyczących podstawy prawnej sugestii Prezesa UKE, budzi nasze rozgoryczenie i ogromne zdziwienie.
Polkomtel S.A. zawsze był i jest zwolennikiem rozstrzygania sporów na podstawie merytorycznych argumentów i dyskusji, jednak w obliczu powyższych zarzutów zmuszony jest złożyć odwołanie od w/w decyzji Prezesa UKE.