Doświadczenie zgromadzone przez firmę doradczą zeb/rolfes.schierenbeck.associates pokazuje, iż istnieje możliwość zaobserwowania wspólnej ścieżki wzrostu dla rynków bankowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Z tego też względu grupy bankowe obecne w tym regionie powinny zacząć wykorzystywać doświadczenie zebrane na różnych rynkach regionu, w różnych fazach ich rozwoju w celu efektywniejszego zarządzania poszczególnymi bankami-córkami w obrębie grupy. W ten sposób banki-córki działające na rynkach, które znajdują się na wyższym poziomie rozwoju, mogą stanowić źródło doświadczenia dla tych banków-córek, które są aktywne na rynkach znajdujących się na niższym lub porównywalnym etapie ścieżki wzrostu. Zakres transferu wiedzy może być bardzo szeroki i obejmować zarówno propozycje nowych, sprawdzonych produktów, jak i modele rozwoju sieci placówek czy też zarządzania bankiem. zeb/ wyróżnia trzy modele opisujące transfer powstającej w ten sposób wiedzy:
Pierwszy model jest charakterystyczny dla sytuacji, w której spółki z grupy nie wymieniają pomiędzy sobą doświadczenia i wiedzy lub robią to w tylko małym stopniu, operują lokalnie, ich decyzje nie są w pełni samodzielne, a zarządzanie wiedzą spoczywa na banku-matce. Doskonałym przykładem tego modelu wdrożonego w skali globalnej może być Citibank.
W drugim modelu za zarządzanie wiedzą w poszczególnych spółkach grupy odpowiedzialny jest wybrany bank-córka, który dysponuje największym doświadczeniem i działa na najbardziej rozwiniętym rynku. Taką formę zarządzania wiedzą można zaobserwować w RZB Group.
W trzecim, najtrudniejszym do uzyskania, ale jednocześnie przynoszącym najlepsze efekty modelu, spółki z grupy wymieniają pomiędzy sobą doświadczenia. Przy czym nie chodzi tu o sytuację, w której wiedzą wymienia się każdy (bank) z każdym, a o taką, w której banki z wybranych krajów dokonują transferu wiedzy jedynie w wybranych obszarach merytorycznych. W ten sposób tworzy się sieć eksperckich powiązań, w ramach której banki z grupy dzielą się miedzy sobą najlepszymi praktykami i doświadczeniami. Elementy w tej sposób utworzonej sieci powiązań możemy zaobserwować w Erste Bank Group.
Podobnie jak w przypadku wszystkich modeli teoretycznych, tak i tym razem trudno jest je odnaleźć w rzeczywistości w czystej postaci. Działające na rynku Europy Środkowo – Wschodniej grupy bankowe mogą i zazwyczaj stosują wybrane elementy każdego z nich.
Dobrze przeprowadzony proces zarządzania i transferu wiedzy przynosi wymierne korzyści. Z doświadczenia zeb/ wynika, iż, przykładowo, wdrożenie kompleksowych oraz już wypróbowanych rozwiązań z zakresu intensyfikacji sprzedaży danego banku-córki w obszarze bankowości korporacyjnej może skutkować wzrostem dochodu na klienta nawet o 75 procent, zaś w przypadku wdrożenia sprawdzonych, skutecznych mechanizmów reorganizacji oraz uproszczenia procesu kredytowego w bankowości detalicznej, jego koszty mogą zmaleć nawet o 20 procent. To jednak tylko część z potencjalnych korzyści, jakie można uzyskać przy świadomym zarządzaniu wiedzą w ramach sieci banków działających na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej.