PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRWspółpraca P&G z siecią Wal-Mart: koncepcja „Odwróconej kokardki”

Współpraca P&G z siecią Wal-Mart: koncepcja „Odwróconej kokardki”

Marketing i PR 08.12.2010 (08:19)

Jak zwiększyć efektywność współpracy między producentem a siecią handlową? Oto najbardziej znana i najbardziej przełomowa koncepcja, rozwijana od ćwierć wieku przez wielki koncern Procter & Gamble oraz największą amerykańską sieć handlową – Wal-Mart.

Od spływu kajakowego do współpracy

W 1985 roku Sam Walton (założyciel sieci Wal-Mart) oraz Lou Pritchet (szef sprzedaży P&G) wybrali się na spływ kajakowy. Dokładniej rzecz biorąc, Pritchet niemal wepchnął się do kajaka Waltona, po wielu wcześniejszych bezskutecznych próbach doprowadzenia do nieformalnego spotkania. Efektem wspólnej wyprawy była decyzja o zacieśnionej współpracy pomiędzy siecią a największym producentem dóbr szybko zbywalnych. Ustalono pełną wymianę danych elektronicznych. P&G wysłało jednego z kluczowych dyrektorów sprzedaży do Bentonville (siedziba Wal-Martu) na trzy miesiące, aby ten dokładnie zobaczył, w jaki sposób Wal-Mart prowadzi swój biznes. Z kolei Walton oraz jego zastępcy uczestniczyli w kursie totalnego zarządzania jakością (TQM) w handlu, wraz z członkami zarządu P&G.

Dwie współpracujące drużyny

Dwa lata później w P&G powstał multifunkcyjny team managerów, odpowiedzialny za sprzedaż, marketing, operacje, IT, dostawy i finanse. Każdy z menedżerów przeszedł cykl szkoleń nie tylko organizowanych przez P&G, ale również przez Wal-Mart. Wal-Mart stworzył „lustrzany” team. W założeniu oba zespoły miały ze sobą ściśle współpracować nad stworzeniem zupełnie nowego modelu współpracy pomiędzy dostawcą i siecią handlową oraz nowych rozwiązań. W praktyce początki były bardzo trudne; spotkaniom towarzyszyło „przeciąganie liny” i brak zaufania. Sprawy ruszyły do przodu, gdy oba zespoły zostały zdyscyplinowane przez Waltona i Pritcheta, oraz gdy ustalono trzy proste zasady:

1. Mamy wspólnego klienta (konsumenta).
2. Naszą wspólną obsesją powinno być znajdowanie rozwiązań.
3. Wszystkie wydatki, które ponosimy z tytułu funkcjonowania zespołów i rozwijania nowej koncepcji, dzielimy po równo.

Model odwróconej kokardki

Były to narodziny szczególnego modelu relacji między dostawcą a siecią handlową. Z czasem ta koncepcja uzyskała nazwę „odwróconej kokardki”. Otóż w tradycyjnym modelu zazwyczaj występuje jeden punkt „styku” między siecią handlową a przedstawicielem producenta. Tym punktem jest kupiec (po stronie sieci) oraz KAM (Key Account Manager) po stronie producenta. Za kupcem stoi cały sztab specjalistów (od logistyki, promocji itd.). Podobnie KAM jest w bieżącym kontakcie z informatykami, specjalistami od dostaw i trade marketingu w swojej firmie. Nowy model, wykreowany przez P&G i Walmart, oznaczał odwrócenie obu „połówek” kokardki w ten sposób, że linia stylu przebiega bezpośrednio pomiędzy specjalistami (a więc szef promocji Wal-Mart kontaktuje się ze specjalistą od promocji z P&G, informatycy obu firm stale współpracują ze sobą itd.). Osoba „spinająca” działania specjalistów ma raczej rolę koordynującą i pracuje „na zapleczu”, a nie jako frontman całego zespołu. Kwintesencją tej koncepcji stała się przeprowadzka teamu do Bentonville – firma Procter & Gamble wynajęła powierzchnię w centrali Wal-Mart i od tamtego czasu kilkadziesiąt osób z P&G pracuje właśnie tam – w siedzibie klienta!

Model „odwróconej kokardki” z archiwalnych materiałów P&G – na podstawie książki „Rising Tide”

Niektóre elementy tej koncepcji musiały ulec modyfikacji (chociażby ze względu na zapisy ustawy o ochronie konkurencji). Jednak model „odwróconej kokardki” stał się kanonem nowoczesnej koncepcji długofalowej współpracy dostawcy z kluczowym klientem i powoli zastępuje tradycyjny, mało efektywny model KAM-kupiec.

Źródło: Wymiatacze.pl

firma wymiatacze.pl 2010-12-08
Redakcja PRNews.pl
Tagi: firma wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Polacy planują wydać na wakacje nieco więcej niż w ubiegłym roku. Raport ZBP
23.06.2025 (09:59)

Polacy planują wydać na wakacje nieco więcej niż w ubiegłym roku. Raport ZBP

W obliczu rosnących kosztów życia i niepewności gospodarczej Polacy wciąż muszą zachować rozwagę w planowaniu …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - maj 2025 r. Średnia wartość pożyczki wzrosła o 1,2 proc. w ujęciu miesięcznym
23.06.2025 (09:33)

Rynek pożyczkowy w Polsce - maj 2025 r. Średnia wartość pożyczki wzrosła o 1,2 proc. w ujęciu miesięcznym

393,6 tys. pożyczek udzieliły instytucje pożyczkowe w maju 2025 r. Udział nowych klientów pozostaje w trendzie …

a 0 Santander Bank Polska liderem „Rankingu ESG. Odpowiedzialne zarządzanie 2025”
23.06.2025 (09:28)

Santander Bank Polska liderem „Rankingu ESG. Odpowiedzialne zarządzanie 2025”

W „Rankingu ESG. Odpowiedzialne zarządzanie” bank zdobył 100% punktów we wszystkich kategoriach, które wskazał jako …

a 0 Porównywarka cenowa w goodie cashback
23.06.2025 (09:24)

Porównywarka cenowa w goodie cashback

Millennium Goodie uruchamia porównywarkę cenową. Nowe narzędzie na platformie goodie nie tylko podpowie, gdzie …

a 0 Klarna i AliExpress oferują klientom nowe formy płatności za zakupy
23.06.2025 (09:22)

Klarna i AliExpress oferują klientom nowe formy płatności za zakupy

Klarna, globalna sieć płatności, zaoferowała klientom AliExpress w Polsce nowe formy finansowania zakupów. Debiut …

a 0 Komunikat ZBP w sprawie wyroku TSUE w sprawie C-396/24 z dnia 19 czerwca 2025 r.
23.06.2025 (09:09)

Komunikat ZBP w sprawie wyroku TSUE w sprawie C-396/24 z dnia 19 czerwca 2025 r.

Rozliczenie stron tylko według teorii salda – teoria dwóch kondykcji niezgodna z unijnym prawem Dnia 19 czerwca …

PRNews.pl

Zobacz również

Strona knf.pl prowadzi do giełdy kryptowalut. W dodatku widniejącej na liście ostrzeżeń KNF

Strona knf.pl prowadzi do giełdy kryptowalut. W dodatku widniejącej na liście ostrzeżeń KNF

Instytucje rządowe korzystają z domeny gov.pl, co…

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Jaka przyszłość czeka Alior Bank? Trzy scenariusze

Dopiero po wakacjach dowiemy się, jaka przyszłość…

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Bank pyta klienta, czy będzie handlował krypto. Klient: to moja sprawa

Jeden z klientów Citi Handlowego przesłał nam…

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców