Podział zmniejszył skalę działania Banku BPH, jednak nie wpłynął negatywnie na poziom jego bezpieczeństwa. Współczynnik wypłacalności na koniec 2007 r. wyniósł 15,95%, wobec 12,09% na koniec 2006 r. Wprawdzie w wyniku podziału spadły fundusze własne ogółem do 1 560,5 mln zł, to jednak ich obecny poziom jest adekwatny do skali i struktury działania Banku BPH.
Suma bilansowa na koniec grudnia 2007 r. dla Banku BPH po podziale (działalność kontynuowana) wyniosła 12,7 mld zł i była o 80% niższa wobec stanu z końca 2006 r. (obejmującego zarówno działalność zaniechaną tj. przeniesioną do Pekao SA jak i działalność kontynuowaną). Kredyty dla klientów wyniosły 6,4 mld zł (niższe o 82%), natomiast depozyty od klientów wyniosły 5,6 mld zł (spadek o 86%).
W 2007 r. Bank BPH na działalności zaniechanej i kontynuowanej łącznie wygenerował 2,03 mld zł zysku brutto, czyli o 24% więcej niż w 2006 r. Dobre wyniki finansowe zostały osiągnięte głównie dzięki wysokiej dynamice rozwoju biznesu, co jest odzwierciedlone w dochodach na działalności bankowej.
Rachunek zysków i strat po 4 kwartałach 2007 r. wyłącznie w odniesieniu do działalności kontynuowanej Banku BPH zawiera następujące wyniki finansowe:
– skonsolidowany zysk brutto w 2007 r. wyniósł 282,3 mln zł, natomiast jednostkowy zysk brutto Banku BPH na działalności kontynuowanej wyniósł 165,2 mln zł;
– zwrot na kapitale (ROE brutto) na działalności kontynuowanej wyniósł 18,1%, zwrot na aktywach (ROA brutto) – 2,2%, a wskaźnik K/D – 69,8%;
– dochody na działalności bankowej w 2007 r. wyniosły 825,3 mln zł, przy kosztach działania na poziomie 699,1 mln zł.
Wynoszące 825,3 mln zł na koniec 2007 r. dochody na kontynuowanej działalności bankowej były o 19% r/r wyższe. Największy wzrost dotyczył pozycji „wynik z tytułu odsetek”, który wyniósł 477,3 mln zł i był wyższy o 29% r/r. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż przychody odsetkowe wykazały znacznie wyższą dynamikę w porównaniu z dynamiką kosztów odsetkowych. Przyrost przychodów z odsetek wyniósł 23,3%, zaś dynamika kosztów odsetkowych wynosiła 3,1%.
Wypracowany na działalności kontynuowanej wynik z tytułu prowizji wyniósł 384,7 mln zł i był wyższy o 24% od danych pro forma za 2006 rok.
Koszty działania i koszty ogólnego zarządu Banku BPH w 2007 r. osiągnęły kwotę 699,1 mln zł i były o 8% wyższe niż w 2006 r. dla działalności kontynuowanej.
Pion Bankowości Detalicznej
Podział Banku BPH znacząco uszczuplił liczbę klientów indywidualnych oraz firm, obsługiwanych przez Pion Bankowości Detalicznej (PBD). Na koniec 2007 r. bank po podziale obsługiwał ponad 626 tys. osób fizycznych oraz ponad 66,5 tys. małych firm, dla których prowadził prawie 1,2 mln rachunków kredytowych i depozytowych. Liczba wydanych kart bankowych dla tej grupy klientów wynosiła z końcem 2007 r. prawie 495 tys., z tego aktywne karty kredytowe dla klientów indywidualnych stanowiły 20% (98 tys.).
W 2007 roku wśród klientów PBD banku wystąpiły następujące tendencje:
– szybsza dynamika wzrostu depozytów w porównaniu z dynamiką kredytów (odpowiednio 19% i 12% r/r), przy czym dynamika wolumenów w segmencie MSP była szybsza niż średnia dla całego Pionu i wyniosła 21% wobec 15% r/r;
– wzrost zainteresowania klientów alternatywnymi kanałami dystrybucji: liczba rachunków bankowości internetowej wzrosła o 21% do 227 tys. na koniec 2007 r., a liczba użytkowników Call Center o 28% do 277 tys.;
– wzrost zadłużenia lientów w kartach kredytowych, które na koniec 2007 r. wyniosło 139 mln zł, co oznacza 20% dynamikę wzrostu;
– dalszy wzrost udziału kredytów złotowych w portfelu kredytów hipotecznych ogółem, który to udział na koniec 2007 r. wyniósł 41% (przy łącznej wartości portfela 3,65 mld zł). Ma to związek z wycofaniem się banku od połowy 2006 r. ze sprzedaży kredytów walutowych;
– wzrost zainteresowania klientów biznesowych kompleksową ofertą Banku BPH: obecnie już ponad 85% klientów MSP posiada pakiety Harmonium, których liczba w ciągu ub.r. wzrosła o 12% (do 57 tys. na koniec grudnia 2007 r.).
Powyższe tendencje są odzwierciedlone w całkowitych wolumenach sprzedażowych PBD. Portfel kredytowy wyniósł na koniec 2007 r. 6,1 mld zł i był wyższy o 12% w porównaniu do danych pro forma z końca 2006 r. Jeszcze bardziej dynamiczny wzrost biznesu nastąpił w depozytach detalicznych, których wolumen na koniec grudnia 2007 r. był o 19% wyższy i wyniósł 6 mld zł (z uwzględnieniem depozytów strukturyzowanych). Tak szybki wzrost oszczędności w banku miał miejsce zarówno dzięki wprowadzeniu nowej oferty depozytów strukturyzowanych, takich jak: Trzy Zyski; Top Dywidenda; IndexPlus czy Stabilne Akcje, jak też zwiększeniu liczby ROR o 4% (do 434 tys.) czy wspomnianej już dynamice przyrostu pakietów dla klientów biznesowych. Źródło tej tendencji częściowo tkwi w dekoniunkturze na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) i w spadku zainteresowania klientów funduszami inwestycyjnymi.
Rok 2008 stawia przed Bankiem BPH nowe strategiczne wyzwania w bankowości detalicznej. Zamiarem banku jest sukcesywna odbudowa pozycji rynkowej poprzez rozwój sieci dystrybucji i doskonalenie oferty produktów, przy jednoczesnym utrzymaniu jakości obsługi i satysfakcji klientów na najwyższym poziomie.
Pion Bankowości Korporacyjnej i Finansowania Nieruchomości
Z dniem podziału Banku BPH, wszyscy klienci Pionu Bankowości Korporacyjnej i Finansowania Nieruchomości (PBKiFN) wraz z portfelem kredytów i depozytów zostali w całości przekazani do Pekao. W Banku BPH pozostała jednak kompleksowa infrastruktura z nowoczesną platformą elektroniczną w zakresie bankowości transakcyjnej, a także sprawdzone i efektywne procesy oraz procedury obsługi tej grupy klientów.
Celem banku jest odbudowa portfela klientów korporacyjnych. O pierwszych efektach w realizacji tego zamiaru świadczy pozyskanie od dnia podziału do daty publikacji niniejszego raportu 150 nowych klientów, obsługiwanych przez PBKiFN. Do końca 2008 roku, Bank BPH zamierza zdobyć 1000 klientów, poprzez zaoferowanie im szeroko znanych na rynku produktów transakcyjnych, takich jak: Trans-Collect, Trans-Debit i Trade Finance, czy też poprzez inne inicjatywy sprzedażowe. Klienci tego segmentu mogą liczyć na utrzymanie w banku wszelkich najlepszych tradycji i standardów obsługi.
Bank dąży do zachowania pozycji lidera na rynku bankowości elektronicznej poprzez dalszy rozwój platformy internetowej, uproszczenie procesów wdrożenia produktu, skrócenie czasu jego wprowadzenia i uproszczenie dokumentacji. Systemy bankowości elektronicznej zostaną przystosowane do współpracy z elektronicznymi platformami sprzedaży wspierającymi produkty skarbowe (autodealing). Utrzymaniu dotychczasowej oferty produktowej towarzyszyć będzie sprawdzony model obsługi klientów korporacyjnych, z zapewnieniem wysokiej jakości usług. Już w 2008 roku bank odtworzy w strukturze Pionu 10 Centrów Korporacyjnych z gronem doświadczonych doradców, jak również Biura Obsługi Klientów korporacyjnych. Budowaniu nowych struktur organizacyjnych towarzyszyć będzie stałe dążenie do optymalizacji i automatyzacji procesów biznesowych.
Pion Rynków Międzynarodowych
Rok 2007 przyniósł umocnienie renomy Banku BPH w działalności na rynkach międzynarodowych. W rankingu opublikowanym przez Global Finance, Bank znalazł się w gronie liderów rynku walutowego działających w 79 krajach świata, zdobywając tytuł The Best Bank on the Polish Foreign Exchange Market. Z kolei potwierdzeniem wysokiej jakości usług powierniczych świadczonych przez Bank BPH jest tytuł Best Sub-Custodian w Polsce przyznany w 2007 roku przez tenże brytyjski magazyn finansowy. Zdobyte doświadczenia, jak i wdrożone rozwiązania technologiczne, procesy i procedury będą fundamentem odbudowy aktywności banku w tym obszarze w nowych warunkach działania.
Celem będzie uzyskanie pozycji wiodącego dostawcy produktów skarbowych, umożliwiających efektywne zarządzanie ryzykiem rynkowym, dla klientów z segmentu średnich przedsiębiorstw, a także silniejsze wsparcie klientów biznesowych z Pionu Detalicznego. Do priorytetów działalności Pionu Rynków Międzynarodowych (PRM) w roku bieżącym należeć będą: (I) rozwój współpracy z instytucjami finansowymi w oparciu o szeroką gamę produktów i usług bankowych, w tym usług powierniczych; (II) odbudowa pozycji lidera w zakresie zaawansowanych produktów inwestycyjnych dla klientów indywidualnych, a także (III) zapewnienie efektywnego finansowania rozwoju działalności Banku BPH.