Grupa Kredyt Banku w 2010 roku zanotowała zysk operacyjny (przed rezerwami) w wysokości 703,5 mln zł i był on najwyższym w historii. Zysk netto wypracowany w tym okresie to 186 mln zł. Koszty działania w 2010 obniżyły się o ponad 9% w stosunku do ubiegłego roku, a wskaźnik koszty/dochody ukształtował się na poziomie 56,9%, tj. o 6,9 p.p. niższym niż przed rokiem.
Główne dane:
- Zysk operacyjny (przed rezerwami) w 2010 roku wyniósł 703,5 mln zł (najwyższy w historii) vs 579,8 mln zł na koniec 2009 r. (bez uwzględnienia sprzedaży akcji spółki Żagiel).
- Zysk netto w 2010 roku wyniósł 185,9 mln zł w porównaniu do 34,6 mln zł w 2009 r.
- Zysk netto w IV kwartale 2010 roku w wysokości 57,1 mln zł w porównaniu do 20,1 mln zł
w IV kwartale 2009 r. - Wskaźnik koszty/dochody na poziomie 56,9% za cztery kwartały 2010 roku wobec 63,8% za cztery kwartały 2009 roku (poprawa o 6,9 p.p., bez uwzględniania transakcji sprzedaży Żagla).
- Współczynnik wypłacalności na poziomie 12,51% na koniec IV kwartału 2010 roku.
W 2010 roku Grupa Kredyt Banku wypracowała najwyższy dotychczas zysk operacyjny (przed rezerwami), który wyniósł 703,5 mln zł i był o 21,3% wyższy niż przed rokiem (bez uwzględnienia sprzedaży akcji spółki Żagiel). W tym czasie Grupa osiągnęła zysk netto w wysokości 185,9 mln zł, czyli ponad pięciokrotnie więcej niż przed rokiem (34,6 mln zł w 2009 r.).
Tylko w IV kwartale 2010 roku zysk netto Grupy był prawie trzykrotnie wyższy niż w IV kwartale 2009 roku i wyniósł 57,1 mln zł wobec 20,1 mln zł przed rokiem. Wynik z tytułu odsetek wypracowany przez Grupę w 2010 roku ukształtował się na poziomie 1,13 mld zł i był o 6,3% wyższy od wyniku osiągniętego w 2009 roku.
W samym IV kwartale 2010 wynik z tytułu odsetek wypracowany przez Grupę wyniósł 297 mln zł i był o 8,2% wyższy od wyniku osiągniętego w IV kwartale 2009 roku.
Wzrost dochodów netto z tytułu odsetek jest efektem m. in. poprawy struktury finansowania poprzez zwiększenie udziału depozytów klientowskich w finansowaniu działalności w Grupie Kredyt Banku.
Wynik z tytułu opłat i prowizji w 2010 roku wyniósł 329,9 mln zł i był wyższy o 25,8 mln zł (8,5%) niż w 2009 roku. Natomiast tylko w IV kwartale 2010 roku wyniósł 89,2 mln zł i był wyższy o 13 mln zł (17,2%) niż w IV kwartale 2009 r.
W 2010 roku koszty osobowe wyniosły 416,7 mln zł i były niższe o 40,2 mln zł (8,8%) niż przed rokiem, natomiast tylko w IV kwartale ubiegłego roku wyniosły 108,6 mln zł i były o 7,1 mln zł (6,1%) niższe niż w analogicznym okresie 2009 roku.
Koszty działania Grupy bez kosztów osobowych w 2010 roku wyniosły 410,5 mln zł i w porównaniu z 2009 roku ukształtowały się na poziomie niższym o 42,2 mln zł (9,3%). Natomiast tylko
w IV kwartale 2010 roku wyniosły 108,4 mln zł i w porównaniu z IV kwartałem 2009 roku ukształtowały się na poziomie niższym o 7,8 mln zł (6,7%).
Jedną z głównych przyczyn spadku kosztów zarówno w 2010 roku, jak i IV kwartale 2010 roku, w porównaniu do analogicznych okresów 2009 roku jest dekonsolidacja spółki Żagiel w grudniu 2009 roku.
Wskaźnik koszty do dochodów (CIR) spadł z 66,1% do 58,6% (IV kwartał 2009 r. w porównaniu z IV kwartałem 2010 r.) oraz z 63,8% do 56,9% (rok 2009 w porównaniu z rokiem 2010).
Portfel depozytów klientów na koniec 2010 roku zwiększył się o 14,2% w porównaniu ze stanem na koniec 2009 roku.
Wartość należności od klientów brutto na koniec 2010 roku wzrosła o 1,8 mld zł (6,6%) w stosunku do stanu na koniec 2009 roku.
W IV kwartale 2010 roku Grupa odnotowała ujemne saldo odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów finansowych i innych aktywów oraz rezerw w wysokości 111,4 mln zł w porównaniu do ujemnego salda w IV kwartale 2009 roku w kwocie 373,6 mln zł.
Aktywność biznesowa:
Linia biznesowa: Bankowość Przedsiębiorstw
W 2010 roku segment SME pozyskał ponad 2 tys. nowych klientów, przychody od nowych klientów stanowiły w grudniu 2010 r. ponad 11% przychodów całej linii SME.
Przychody segmentu SME ogółem wzrosły w 2010 roku o 7% w stosunku do 2009 r., natomiast w samym IV kwartale były wyższe o 21% niż w IV kwartale ubiegłego roku. Przychody z prowizji i opłat tego segmentu wzrosły w 2010 roku o 10% stosunku do roku 2009, natomiast w ujęciu IV 2010 r. do IV 2009 r. wzrost wyniósł 21%.
W segmencie korporacyjnym nastąpiła poprawa efektywności wykorzystania kapitału m.in. poprzez redukcję dużych, nierentownych zaangażowań kredytowych. Pomimo redukcji wielkości aktywów utrzymano w 2010 roku wysokość przychodów na poziomie 2009 r.
Pozyskano 450 nowych klientów korporacyjnych, przychody uzyskiwane od tych klientów stanowiły w grudniu ponad 3,5% przychodów całej linii segmentu korporacyjnego.
Przychody z prowizji i opłat w segmencie korporacyjnym wzrosły w IV kwartale o 13% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, a w całym 2010 roku o 10 % w stosunku do 2009 roku.
Linia biznesowa: Bankowość Detaliczna
W IV kwartale kontynuowano strategię pozyskiwania depozytów i ich konwersji do produktów inwestycyjnych i zebrano z rynku 624 mln zł aktywów. W całym roku depozyty klientów detalicznych w banku wzrosły o blisko 1,5 mld zł.
W listopadzie Bank wdrożył nową ofertę ROR – tzw. Profile, które zostały zbudowane we współpracy z klientami. Dotychczas Bank otworzył 20 tys. tych rachunków.
Wprowadzono do sprzedaży Konto Oszczędnościowe Maximus dla klientów zamożnych – w ciągu 3 tygodni od wdrożenia klienci ulokowali na tym produkcie 420 mln zł.
W ostatnim kwartale 2010 roku przeprowadzono trzy subskrypcje lokat strukturyzowanych opartych o kurs EUR/PLN dla klientów zamożnych i Private Banking, w trakcie których zebrano ponad 80 mln zł. Od początku 2010 roku w 11 subskrypcjach pozyskano ponad 510 mln zł. Spośród 7 lokat zapadających w 2010 roku, 5 zakończyło się wypłatą zysku powyżej 8%.
Bank z powodzeniem oferował produkty inwestycyjne i ubezpieczenia unit-linked. W IV kwartale zakończono subskrypcję 5 produktów zbierając ponad 230 mln zł. W dalszym ciągu dużym powodzeniem cieszyło się Ubezpieczenie Inwestycyjne Profit Plan – łącznie od początku roku sprzedaż przekroczyła 530 mln zł, z czego ponad 100 mln zł osiągnięto w IV kwartale 2010 roku.
Udział KBC TFI w rynku funduszy inwestycyjnych z ochrona kapitału na koniec IV kwartału 2010 roku wyniósł 57,6%. W ciągu całego roku sprzedaż produktów inwestycyjnych osiągnęła poziom blisko 2,3 mld zł brutto.
W IV kwartale 2010 r. sprzedaż kredytów gotówkowych wyniosła 174,3 mln zł, a w całym roku 821,9 mln zł.
W 2010 roku o 41% w stosunku do 2009 roku wzrosła sprzedaż limitu kredytowego w rachunku.
Linia Biznesowa: Fabryka Produktów Hipotecznych
W 2010 roku Kredyt Bank sprzedał kredyty hipoteczne o wartości blisko 2,5 mld złotych, osiągając udział w rynku na poziomie około 5,5%. W samym IV kwartale sprzedaż wyniosła 400 mln zł, dynamika sprzedaży w stosunku do IV kw. 2009 roku wyniosła 122%.
Ponad 70% sprzedaży stanowiły kredyty złotowe – analogicznie do trendów rynkowych.
Wartość portfela kredytów hipotecznych banku na 31.12.2010 roku wyniosła 16,2 mld zł – udział w rynku pod względem zadłużenia przekroczył 6%.
W IV kwartale Bank finalizował wdrażanie centralizacji procesu analizy wniosków i podejmowania decyzji kredytowych dla produktów hipotecznych.
|
IV kw. 2010 |
III kw.2010 |
IV kw. 2009 |
ROR – liczba |
634 tys. |
637 tys. |
612 tys. |
Konto Oszczędnościowe – liczba |
617 tys. |
593 tys. |
496 tys. |
Karty kredytowe (KB łącznie z Żagiel S.A.) – liczba* |
205 tys. |
210 tys. |
228 tys. |
Kredyty mieszkaniowe – liczba nowo udzielonych |
2 tys. |
3,4 tys. |
1,7 tys. |
Kredyty mieszkaniowe – wartość nowo udzielonych** |
400 mln zł |
717 mln zł |
328 mln zł |
Placówki Banku |
381 |
383 |
402 |
*Bank zdecydował o zmianie prezentacji liczby kart kredytowych i obecnie prezentowane są wyłącznie karty, które są używane przez klientów.
** Nowe uruchomienia
Źródło: Kredyt Bank