– W minionym roku zostały zrealizowane ambitne plany przekształcenia ING Banku Śląskiego w organizację prosprzedażową. Osiągnęliśmy dobre wyniki w kluczowych obszarach działalności oraz staliśmy się bardziej widoczni na rynku – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego. – W 2005 roku powiodła się rozbudowa bazy klientów indywidualnych oraz firm. Dynamicznie wzrosła baza depozytowa. To efekt uproszczenia oferty lokat terminowych i częściowe przesuniecie środków w kierunku rachunku oszczędnościowego. Obok przyrostu wartości depozytów Bank zanotował dynamiczny wzrost sprzedaży jednostek uczestnictwa TFI. W 2005 roku Bank osiągnął znaczący przyrost wartości kredytów hipotecznych oraz kredytów konsumpcyjnych. W drugiej połowie ub.r. wysoką dynamikę wzrostu kredytów zanotowano w segmencie średnich i dużych firm. Cieszy też szybko rosnąca sprzedaż kart kredytowych.
– W minionym roku Bank zanotował duży wzrost transakcji klientów indywidualnych i firm. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z dynamicznego przyrostu operacji wykonywanych za pomocą systemów on-line. Poziom transakcji wykonywanych poprzez internet w porównaniu z transakcjami papierowymi pozycjonuje nas na poziomie porównywalnym z najlepszymi bankami europejskimi – dodał Brunon Bartkiewicz. – W 2005 roku Bank dokonał znaczących postępów w usprawnieniu systemów operacyjnych, których efekty kosztowe będą widoczne w 2006 roku. Jednak głównym celem tych zmian jest poprawa obsługi klientów i przyspieszenie procesów.
Wzrost sprzedaży kluczowych produktów detalicznych banku:
-
Wartość portfela Otwartego Konta Oszczędnościowego (dla klientów indywidualnych i dla małych firm) osiągnęła poziom 12 775 mln zł na koniec grudnia 2005 r w porównaniu z 6 364 mln zł na koniec grudnia 2004 r. Oznacza to wzrost o 6 412 mln zł, czyli o 101%. Sukces Otwartego Konta Oszczędnościowego świadczy o tym, że klienci docenili połączenie elastyczności dysponowania środkami z wysokim oprocentowaniem.
-
W ub.r roku nowa sprzedaż kredytów hipotecznych wyniosła 352,45 mln zł, co oznacza 150% wzrost w porównaniu z 2004r. (141,1 mln zł w 2004). Do przyspieszenia sprzedaży przyczyniła się przeprowadzona w pierwszej połowie br. głęboka przebudowa oferty oraz uproszczenie procedur. ING Bank Śląski udziela kredytów hipotecznych wyłącznie w złotych.
-
Wzrost liczby aktywnych rachunków osobistych dla klientów indywidualnych do 1 002,1 tys. na koniec grudnia 2005 roku w porównaniu z 974,8 tys. w 2004 r (wzrost o 2,8%). Rachunki nie aktywne zostały w ciągu roku ostatecznie zamknięte.
-
Wzrost liczby rachunków dla małych firm do 114,1 tys. na koniec grudnia 2005 roku z 98,7 tys. w 2004 r. (wzrost o 16%).
-
Wzrost salda sprzedanych jednostek funduszy inwestycyjnych ING TFI do 2 286 mln zł na koniec grudnia 2005 r. z 1 211 mln zł na koniec 2004 r. (wzrost o 88,7%)
-
Liczba udzielonych kredytów gotówkowych na koniec grudnia 2005 roku wyniosła 38,2 tys. wobec 13,5 tys. na koniec 2004 roku, co oznacza wzrost o 183%. Wartość udzielonych kredytów gotówkowych na koniec grudnia 2005 roku zwiększyła się do 132,8 mln zł z 76,20 mln zł na koniec 2004, czyli o 74%.
-
W minionym roku bank istotnie zwiększył sprzedaż kart kredytowych. Liczba wydanych wypukłych kart kredytowych wzrosła do 117,9 tys. na koniec grudnia 2005 r z 31,7 tys. na koniec 2004 r., czyli o 271%. Łącznie z kartami VE Credit oraz VE Credit NN-P liczba wydanych kart kredytowych na koniec grudnia 2005 r. osiągnęła poziom 128,6 tys.
-
Liczba klientów posiadających dostęp do bankowości elektronicznej: INGBankOnLine: wzrost do 361,9 tys. ze 152,8 tys. (o 136,8%), HaloŚląski: wzrost do 708,9 tys. z 560,8 tys. (o 26,4%), serwis SMS: wzrost do 79,8 tys. z 40,7 tys. (o 96%)
-
Wzrost poziomu rozpoznawalności marki Banku do 80% w 2005 roku z 65% w 2004 roku.
Dobre wyniki segmentu średnich i dużych firm:
-
W segmentach średnich i dużych przedsiębiorstw w ciągu dwunastu miesięcy tego roku odnotowano wzrost zaangażowania kredytowego o 8,6%.
-
Małe zapotrzebowanie największych przedsiębiorstw na kredyty jest w coraz większym stopniu kompensowane przez wzrost dochodów ze sprzedaży produktów rynków finansowych (wzrost o 7,6% w porównaniu z ub.r.) i transakcji strukturyzowanych, w tym na rynku kapitałowym.
-
Wzrost liczby klientów korzystających z Systemu Identyfikacji Płatności Masowych. W ciągu roku liczba firm korzystających z tego systemu zwiększyła się o 75% w porównaniu z końcem 2004 roku.
-
Dynamiczny ponad 107-proc. wzrost liczby klientów korporacyjnych korzystających z systemu bankowości internetowej ING BankOnLine.
-
Spadek zaangażowania kredytowego w grupie klientów z segmentu największych firm spowodowany był głównie opóźnieniem spodziewanego wzrostu inwestycji, utrzymującym się na rynku niskim popytem na kredyty oraz pojedynczymi spłatami dużych kredytów.
– Zmiany procesów i oferty dokonane w banku uzyskały akceptację klientów i sprawiają, że z optymizmem patrzymy na możliwości rozwoju w następnych okresach. Nie ma powodów żeby zmieniać strategię i zatrzymywać zmiany, które kreowały wzrosty w zeszłym roku – stwierdził prezes ING Banku Śląskiego.
Analiza wyników finansowych
Na koniec 2005 r. wartość aktywów Grupy ING Banku Śląskiego wyniosła ponad 42,3 mld zł w porównaniu z 35,6 mld zł w 2004 r. Oznacza to wzrost o 18,7%.
Skonsolidowany wynik finansowy brutto uzyskany po czterech kwartałach 2005 r. wyniósł 686,8 mln zł w stosunku do 471,4 mln zł w porównywalnym okresie roku ubiegłego. Zysk brutto w IV kwartale ub.r. wyniósł 170,2 mln zł w porównaniu z 183,1 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Wynik finansowy netto Grupy ING Banku Śląskiego osiągnął poziom 549,3 mln zł w porównaniu z 395,5 mln zł w 2004 roku, co oznacza wzrost o 39%. W IV kwartale ub.r. zysk netto wyniósł 131,1 mln zł w porównaniu z 147,1 mln zł w tym samym okresie 2004 roku.
Dochody bankowości detalicznej uzyskane na koniec grudnia 2005 r. wyniosły 826,0 mln zł i pozostały na poziomie zbliżonym do porównywalnego okresu 2004 roku. W okresie 12 miesięcy 2005 r. wzrósł wolumen depozytów klientów detalicznych, natomiast w zakresie portfela kredytów detalicznych ogółem odnotowano spadek w stosunku do końca 2004 r. W efekcie wynik na działalności podstawowej był niższy o 10,4 mln zł w stosunku do roku poprzedniego. Spadek ten został zrekompensowany wyższymi dochodami z tytułu udziałów w PTE (dochody z wyceny pomniejszone o koszty finansowania) oraz ze sprzedaży produktów Rynków Finansowych dla klientów tego segmentu.
Dochody segmentu bankowości korporacyjnej uzyskane na koniec grudnia 2005 r. wyniosły 591,9 mln zł i były o 19,9 mln zł, tj. o 3,5% wyższe w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. W 2005 r. odnotowano wzrost dochodów ze sprzedaży produktów rynków finansowych dla tego segmentu, istotnie wzrosły również dochody z rynków kapitałowych. Kredyty klientów korporacyjnych spadły w stosunku do końca 2004 r., przy czym obserwowany spadek dotyczy kredytów dla klientów strategicznych. Spadek wolumenu odnotowano także w obszarze depozytów korporacyjnych. Niższe dochody wynikające ze spadku wolumenu były kompensowane wyższymi dochodami ze sprzedaży produktów Rynków Finansowych i produktów strukturyzowanych.
Dochody w obszarze operacji własnych uzyskane na koniec grudnia 2005 r. wyniosły 262 mln zł i spadły o 18,9 mln zł, tj. o 6,7% w porównaniu do poprzedniego roku. Dochody generowane w obszarze rynków finansowych uzyskane na koniec grudnia 2005 r. wyniosły 106,4 mln zł i były niższe o 10,8 mln zł, tj. o 9,2% w stosunku do porównywalnego okresu roku ubiegłego. Dochody z rynków finansowych traktowane łącznie ze sprzedażą FM dla segmentu korporacyjnego i segmentu detalicznego na koniec grudnia 2005 r. wyniosły 235,7 mln zł wobec 235,6 mln zł w analogicznym okresie 2004 roku. Dochody generowane w obszarze ALCO na koniec grudnia 2005 r. wyniosły 155,6 mln zł i były niższe o 8,2 mln zł, tj. o 5% od dochodów osiągniętych rok wcześniej.
Koszty ogółem po czterech kwartałach br. wyniosły 1 112,0 mln zł i były wyższe o 56,1 mln zł, tj. o 5,3% w porównaniu do 2004 roku. Koszty osobowe na koniec grudnia 2005 r. wyniosły 516,6 mln i były wyższe o 43,0 mln zł, czyli o 9,1% od kosztów poniesionych w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wzrost kosztów osobowych spowodowany jest indeksacją płac, wyższymi kosztami wynagrodzeń na skutek powiązania systemu motywacyjnego z wynikami Banku oraz wzrostem zatrudnienia w sieci sprzedaży oraz jednostkach aktywnie wspierających sprzedaż produktów.
W związku z rozpoczętą w IV kwartale 2005 r. reorganizacją regionalnych centrów operacyjnych oraz zmianami w procesie windykacji detalicznej utworzona została rezerwa na restrukturyzację w łącznej wysokości 11,3 mln zł. Z ogólnej kwoty rezerw 10,3 mln zł dotyczy rezerw na odprawy dla zwalnianych pracowników. Restrukturyzacja jest efektem prowadzonych w Banku projektów mających na celu optymalizację działania obszaru operacyjnego. Centralizacja wybranych czynności, konsolidacja jednostek operacyjnych oraz ograniczenie działań w zakresie windykacji terenowej na skutek podpisania umów outsourcingowych pozwoliły na redukcję zatrudnienia o około 400 osób. Wzrost kosztów marketingu z 37,2 mln zł na koniec grudnia 2004 r. do 54,9 mln zł na koniec grudnia 2005 r. wynikał z intensyfikacji działań marketingowych promujących produkty Banku. Wyższe koszty kampanii marketingowych są skorelowane z ekspansją komercyjną ING Banku Śląskiego.
Amortyzacja po czterech kwartałach 2005 r. była wyższa o 1,8 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu 2004 roku.
Pozostałe koszty na koniec grudnia 2005 r. wyniosły 388,6 mln zł i pozostały na poziomie analogicznego okresu poprzedniego roku. Inne koszty operacyjne po czterech kwartałach 2005 r. wyniosły 10,9 mln zł i spadły o 17,3 mln zł w stosunku do końca grudnia 2004 r.
Wynik na działalności bankowej uzyskany na koniec grudnia 2005 r. wyniósł 1 679,9 mln zł w porównaniu z 1 679,3 w 2004 roku.
Wynik przed kosztami ryzyka na koniec grudnia 2005 r. ukształtował się na poziomie 567,9 mln zł i był niższy o 55,5 mln zł, tj. o 8,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Koszty ryzyka na koniec grudnia 2005 r. podwyższyły wynik banku o 118,9 mln zł, z czego 110,4 mln zł dotyczy odpisów z tytułu utraty wartości kredytów i pożyczek, 22,5 mln zł dotyczy odpisów na rezerwy na zobowiązania pozabilansowe, -2,0 mln zł dotyczy utraty wartości rzeczowych aktywów trwałych, -7,8 mln zł dotyczy utraty wartości innych aktywów oraz -4,2 mln zł dotyczy kosztów windykacyjnych.
Analiza wielkości komercyjnych
ING Bank Śląski S.A. w 2005 roku prowadził projekty, których celem było istotne podniesienie jakości obsługi klientów oraz zapewnienie przejrzystości i uatrakcyjnienie oferty produktowej. Bank gruntownie przebudował ofertę depozytową dla klientów indywidualnych. Postawił również na prostą i przejrzystą budowę produktów oraz na ich konkurencyjne oprocentowanie. Po wprowadzeniu w 2004 roku istotnie zmienionej oferty rachunków oszczędnościowych w 2005 roku podstawowa zmiana dotyczyła uproszczenia oferty kont osobistych do trzech wariantów KONTA Z LWEM odpowiadających potrzebom różnych grup klientów. Wprowadzono także nową, atrakcyjną propozycję rozliczeniowo-depozytową dla małych firm. Od niedawna klienci indywidualni oraz przedsiębiorcy mogą otworzyć KONTO Z LWEM oraz Otwarte Konto Oszczędnościowe za pośrednictwem telefonu lub Internetu, bez wizyty w oddziale.
W okresie 12 miesięcy 2005 r. ING Bank Śląski udoskonalił również ofertę kredytową dla klientów indywidualnych (kredyty na zakup pojazdów, kredyty na zakup papierów wartościowych w ofertach publicznych) oraz dla małych firm (pożyczka dla małych firm, kredyt na zakup pojazdów dla małych firm). Klientom Banku zaoferowano nowe produkty hipoteczne (Kredytowa Linia Hipoteczna, Kredyt Konsolidacyjny), a w ostatnim czasie oferta dla klientów indywidualnych została wzbogacona o Inwestycyjną Lokatę Ubezpieczeniową. Jest to produkt oferowany wspólnie z Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie ING Nationale-Nederlanden.
ING Bank Śląski systematycznie zachęca klientów do korzystania z bankowości elektronicznej, kart płatniczych i kredytowych. W 2005 r. Bank prowadził promocję cenową w bankowości elektronicznej, wprowadzono też korzystne zmiany w zakresie kart kredytowych. W celu poprawy efektywności sprzedaży Bank usprawnił proces udostępniania systemów bankowości elektronicznej, wdrożono również nowy proces wydawania i aktywacji kart debetowych. W ostatnim czasie ING Bank Śląski wprowadził do swojej oferty eKartę VISA przedpłaconą, pierwszą w Polsce kartę wycinaną i półprzezroczystą. Jest to karta na okaziciela typu pre-paid, za jej pomocą można dokonywać bezpiecznych płatności w Internecie lub punktach usługowo-handlowych.
Zmiany w ofercie produktowej były aktywnie wspierane przez liczne kampanie reklamowe promujące produkty kluczowe dla Banku takie jak Otwarte Konto Oszczędnościowe, karty kredytowe oraz bankowość elektroniczną. Kampanie reklamowe dotyczyły również nowej oferty Banku dla małych firm oraz dla klientów korporacyjnych.
W końcu grudnia 2005 roku ogólna wartość środków zgromadzonych przez Grupę ING Banku Śląskiego S.A. wyniosła 30 679,5 mln zł i była o 16,2% wyższa niż w grudniu 2004 roku.
Struktura depozytów Grupy ING Banku Śląskiego S.A.
31.12.2004 |
31.12.2005 |
|
Gospodarstwa domowe |
15 101,0 |
19 152,0 |
Podmioty gospodarcze |
9 076,2 |
8 513,1 |
Podmioty finansowe (inne niż banki) |
1 037,3 |
1 629,9 |
Podmioty sektora instytucji rządowych |
1 195,1 |
1 384,5 |
Ogółem |
26 409,6 |
30 679,5 |
Główny składnik bazy depozytowej stanowiły środki pozyskane od gospodarstw domowych. Ich wartość na koniec grudnia 2005 r. wyniosła 19 152,0 mln zł i wzrosła o 4 051,0 mln zł, tj. o 26,8% w porównaniu do końca 2004 r. Wzrost atrakcyjności Otwartego Konta Oszczędnościowego oraz jego intensywna promocja przyniosły efekty w postaci wyraźnej aktywizacji sprzedaży. Wartość portfela tego produktu wzrosła z 6 363,7 mln zł na koniec 2004 r. do 12 775,3 mln zł na koniec grudnia 2005 r.
Udział ING Banku Śląskiego w rynku depozytów i zobowiązań długookresowych ukształtował się na poziomie 8,35% (8,07% na koniec 2004 r.), przy czym odnotowano wzrost udziału w rynku depozytów gospodarstw domowych z 7,19 % na koniec 2004 r. do 8,52% na koniec grudnia 2005 r. Udział w rynku podmiotów gospodarczych na koniec grudnia 2005 r. wyniósł 8,09% wobec 9,58% na koniec grudnia 2004 r.
Bank jest również dystrybutorem jednostek funduszy inwestycyjnych ING TFI. Na koniec grudnia 2005 r. saldo pozyskanych jednostek wyniosło 2 286 mln zł wobec 1 211 mln zł na koniec 2004 r.
Łączna wartość kredytów i innych należności od klientów na koniec grudnia 2005 r. wyniosła 9 833,0 mln zł wobec 10 407,9 mln zł w grudniu 2004 r. W 2005 r. Bank podejmował działania zmierzające do odbudowy portfela kredytowego. Efektem tych działań był wzrost w niektórych segmentacji rodzajach kredytów (np. w zakresie złotowych kredytów mieszkaniowych i kredytach związanych z kartami kredytowymi). W zakresie portfela kredytowego klientów strategicznych odnotowano spadek, wzrosły natomiast kredyty dla pozostałych segmentów działalności korporacyjnej.
Struktura kredytów i innych należności od klientów Grupy ING Banku Śląskiego S.A.
31.12.2004 |
31.12.2005 |
|
Gospodarstwa domowe |
3 385,3 |
3 238,7 |
Podmioty gospodarcze |
6 614,5 |
5 926,1 |
Podmioty finansowe (inne niż banki) |
529,2 |
829,2 |
Podmioty sektora instytucji rządowych |
386,4 |
426,0 |
Inne należności |
287,8 |
192,6 |
Odpis aktualizacyjny z tytuł utraty wartości |
-795,3 |
-779,6 |
Ogółem |
10 407,9 |
9 833,0 |
Wartość portfela kredytów hipotecznych na koniec grudnia 2005 r. wyniosła 1 102,5 mln zł, z czego 683,4 mln zł to kredyty złotowe, natomiast 419,1 mln zł to kredyty walutowe. Według stanu na 31.12.2004 r, kredyty hipoteczne wyniosły 1 022,2 mln zł (462,5 mln zł kredyty złotowe oraz 559,5 mln zł kredyty walutowe).
Udział Banku w rynku należności kredytowych na koniec grudnia 2005 r. wyniósł 3,73% (4,29% na koniec grudnia 2004 r.). Udział w rynku kredytów przedsiębiorstw na koniec grudnia 2005 r. wyniósł 5,09% wobec 5,34% na koniec grudnia 2004 r. Udział w rynku kredytów gospodarstw domowych na koniec grudnia 2005 r. wyniósł 2,22% wobec 2,87% na koniec grudnia 2004 r.
Udział Grupy ING Banku Śląskiego w rynku należności kredytowych na koniec grudnia 2005 r. wyniósł 3,78% (4,36% na koniec grudnia 2004 r.).
Konta osobiste, karty płatnicze i bankowość elektroniczna
Liczba prowadzonych przez Bank rachunków osobistych na koniec grudnia 2005 roku wyniosła 1 002,1 tys. wobec 974,8 tys. na dzień 31.12.2004 r.
ING Bank Śląski oferuje karty debetowe, karty charge, karty kredytowe oraz karty przedpłacone. Karty kredytowe należą do priorytetowych produktów w ofercie detalicznej. Liczba wydanych nowo oferowanych kart kredytowych (Visa Classic, Visa Credit Gold, MasterCard Credit) wzrosła z 31 732 kart na koniec 2004 r. do 117 894 kart na koniec grudnia 2005 r. Łącznie z kartami VE Credit oraz VE Credit NN-P liczba wydanych kart kredytowych na koniec grudnia br. wyniosła 128 598.
Dane dotyczące klientów bankowości elektronicznej kształtują się następująco:
System bankowości elektronicznej |
31.12.2005 |
30.09.2005 |
31.12.2004 |
|
|
|
|
MultiCash |
9 404 |
9 258 |
9 323 |
ING BankOnLine HaloŚląski |
361 944 708 864 |
299 300 669 238 |
152 832 560 788 |
SMS |
79 789 |
66 891 |
40 650 |
Ilość transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej w grudniu 2005 r. osiągnęła poziom 3,9 miliona. Wartość obrotu transakcji realizowanych w miesiącu grudniu 2005 r. za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej wyniosła 24,4 mld zł. W analogicznym okresie roku poprzedniego ilość transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej wyniosła 3 miliony, a wartość obrotu wyniosła 24,3 mld zł.
Zatrudnienie
Zatrudnienie w Grupie Kapitałowej wynosiło odpowiednio:
31.12.2005 7 446 osób, co stanowiło 7 335,3 etatów,
31.12.2004 7 388 osób, co stanowiło 7 175,2 etatów,
Wzrost zatrudnienia wynika z większej liczby zatrudnionych w sieci sprzedaży oraz jednostkach aktywnie wspierających sprzedaż produktów. Równocześnie na skutek wdrożenia nowej organizacji procesów w ING Banku Śląskim w listopadzie 2005 r. rozpoczęta została procedura zwolnień grupowych. W efekcie Bank rozwiąże umowy o pracę z przyczyn technologicznych i organizacyjnych z grupą około 400 pracowników.
Liczba oddziałów, bankomatów
Według stanu na dzień 31.12.2005 r. Bank prowadził działalność operacyjną poprzez sieć 331 oddziałów, wobec 332 placówek na koniec grudnia 2004 r. Według stanu na koniec grudnia 2005 r. Bank posiadał sieć 561 bankomatów.
Akcjonariat
Według stanu na dzień przekazania raportu za IV kwartał 2005 r. akcjonariuszami posiadającymi 5 i więcej procent głosów na Walnym Zgromadzeniu ING Banku Śląskiego Spółka Akcyjna były następujące podmioty:
Lp. |
Podmiot |
Liczba akcji i głosów |
% ogólnej liczby akcji |
1. |
ING Bank N.V. |
9.757.500 |
75,00 |
2. |
Commercial Union Otwarty Fundusz Emerytalny BPH CU WBK |
830.000 |
6,38 |
Ratingi
W IV kwartale br. oceny ratingowe ING Banku Śląskiego S.A. nie uległy zmianie. Aktualnie Bank posiada następujące oceny wiarygodności finansowej wystawione przez największe agencje ratingowe:
Fitch Ratings Ltd.
Zobowiązania długoterminowe A
Perspektywa utrzymania wyżej wymienionej oceny Pozytywna
Zobowiązania krótkoterminowe F1
Ocena indywidualna D
Ocena wsparcia 1
Moody’s Investors Service Ltd.
Depozyty długoterminowe A2
Depozyty krótkoterminowe P-1
Siła finansowa Banku D
Perspektywa ratingów depozytów długoterminowych i krótkoterminowych Pozytywna