Z badań Sodexho Pass Polska wykonanych przy współpracy z ARC Rynek i Opinia wynika, że w 2008 roku firmy zwiększyły wydatki na świadczenia pozapłacowe. Łącznie budżety na dodatki pozapłacowe wzrosły o średnio 3,7%.
Największy wzrost popularności zanotowały kupony usługowe – w 2007 r. ich stosowanie zadeklarowało 43% przedsiębiorstw, podczas gdy w 2008 r. było ich już 49%. Z badań wynika ponadto, że pomimo kryzysu w 2009 roku dalszy wzrost wydatków na świadczenia pozapłacowe planuje 32% firm.
Blisko 40% badanych firm i instytucji podwyższyło w 2008 roku wydatki na świadczenia pozapłacowe, a tylko u 6% zanotowano ich spadek. Firmy z kapitałem zagranicznym oraz małe i duże przedsiębiorstwa z polskim kapitałem zwiększyły swoje wydatki w tym zakresie o średnio 5-6%. Budżet ponad połowy przedsiębiorstw utrzymał się na tym samym poziomie, co w roku poprzednim. W badanych firmach w ramach pakietów dodatkowych najczęściej oferowano dofinansowanie na wypoczynek (61% badanych podmiotów), następnie wsparcie losowe i okolicznościowe (58%), bony i kupony (49%) oraz paczki świąteczne (43%).
Świadczenia w formie kuponów wykorzystywane były najczęściej przez przedsiębiorstwa państwowe (61%) oraz firmy zagraniczne (54%). 48% instytucji publicznych i 46% firm prywatnych korzystało z kuponów jako formy dodatków do płac. Najszybciej rosnącym segmentem rynku pod względem świadczeń oferowanych w kuponach i bonach były przedsiębiorstwa państwowe – w 2008 roku 61% z nich korzystało z bonów w przyrównaniu do 39% w roku 2007. W minionym roku firmy coraz rzadziej decydowały się na świadczenia oferowane w formie paczek świątecznych – z 49% firm korzystających z paczek w 2007 roku, liczba ta spadła do 43%.
Jakie świadczenia pozapłacowe wykorzystywane są w Państwa firmie?
„W trudnych czasach pracownikom często towarzyszy niepewność i potrzeba zagwarantowania sobie stabilności zatrudnienia – u obecnego pracodawcy lub w innej firmie. Ponadto jest to czas, w którym od pracowników wymaga się większego zaangażowania i realizowania zadań wcześniej rozdzielonych na większy zespół. Z tych względów – również podczas dekoniunktury – należy dbać o system wynagrodzeń i stosować efektywne a zarazem elastyczne formy wynagradzania, które motywują pracowników do pracy. Przeprowadzone przez nas badania pokazują, że pomimo spowolnienia gospodarczego pracodawcy mają bardzo dużą świadomość tych prawidłowości i odpowiednio do nich planują swoje wydatki na świadczenia pozapłacowe.. Cieszy nas również fakt, że prawie połowa badanych przedsiębiorstw deklaruje korzystanie z kuponów, co dowodzi ich skuteczności niezależnie od koniunktury gospodarczej oraz pokazuje, że spełniają one zarówno oczekiwania pracowników i jak i pracodawców” – mówi Arkadiusz Rochala, Dyrektor ds. Rozwoju i Marketingu z Sodexho Pass.
Podobnie jak w 2007 roku, w 2008 roku firmy najczęściej przyznawały dodatki do płac z okazji świąt Bożego Narodzenia (ponad 65% firm i instytucji przyznaje pracownikom benefity na tę okoliczność). W następnej kolejności pracownicy otrzymywali świadczenia na swój własny wniosek (45%), jako dofinansowanie wakacji (44%) a także z okazji Świąt Wielkiej Nocy (31%). W tym okresie odsetek firm oferujących dodatkowe świadczenia wzrósł o 3% w stosunku do roku 2007.
Badania dotyczące planowanych wydatków na benefity pozapłacowych wskazują na tendencję rosnącą również w roku 2009. Prawie 1/3 firm zamierza przeznaczyć na świadczenia wyższy budżet niż w 2008 roku, a tylko 3% przewiduje spadek wartości świadczeń przeznaczonych na ten cel. Średni deklarowany wzrost wydatków pozapłacowych w roku obecnym ma wynieść 2% w porównaniu do roku 2008. 4% wzrost zadeklarowały firmy z kapitałem zagranicznym oraz w firmy małe zatrudniające od 10 do 19 osób. Podniesienie budżetów wydatków 3% zapowiedziały instytucje publiczne oraz duże firmy, zatrudniające powyżej 250 osób. Analizując wyniki badania należy brać pod uwagę zmiany makroekonomiczne, które będą występować w 2009 roku, dot. w szczególności wskaźnika bezrobocia i wzrostu PKB.
Informacja o badaniu:
Badanie przeprowadzono w grudniu 2008 na próbie N=903 respondentów – osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom benefitów pozapłacowych. Pomiar został przeprowadzony metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) przez ARC Rynek i Opinia.
Źródło: Sodexo Pass Polska