PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeZBP: Ceny usług bankowych są coraz niższe

ZBP: Ceny usług bankowych są coraz niższe

Informacje 27.07.2006 (06:35)

Tylko przez ostatnie 4 lata średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych spadło z poziomu około 12% do poziomu 5,75%. Również oprocentowanie kredytów konsumenckich w tym czasie zmniejszyło się średnio o 3 punkty procentowe. Podobnie jest z kredytem w rachunku bieżącym i osobistym. Obniżając wysokość oprocentowania kredytów, banki zmieniają swoją strukturę przychodów – na ogół na rzecz opłat i prowizji realizowanych w oddziałach. To obszar coraz większej konkurencji.

Ceny opłat za transakcje bezgotówkowe spadły w Polsce na przestrzeni ostatnich lat o 40%. Niestety obrót gotówkowy w naszym kraju to wciąż około 70% wszystkich wykonywanych przez obywateli transakcji przy użyciu kart płatniczych.

Przy takich usługach jak przelewy, wpłaty, wypłaty, prowadzenie konta – należy wyjść z generalnego założenia, że tańsze są transakcje realizowane przez nowoczesne kanały dystrybucji (Internet, telefon stacjonarny i komórkowy). Coraz więcej klientów o tym wie i to docenia – w ciągu ostatnich 5 lat liczba kont z elektronicznym dostępem zwiększyła się 13-to krotnie. Obecnie już 8,5 miliona klientów korzysta z dostępu do konta za pośrednictwem Internetu.

Ceny w polskiej bankowości detalicznej są niższe od cen światowych uwzględniając lokalną specyfikę analizowanych rynków oraz pakiet usług. W porównaniu do innych krajów UE, uwzględniając wysokość średniego wynagrodzenia, należy zauważyć, że ceny usług bankowych są w Polsce niższe niż ceny usług telekomunikacyjnych, energii elektrycznej oraz dostępu do Internetu.

Jak wynika z raportu Word Retail Banking Report 2005 przygotowanego przez Capgemini i Efma, ceny podstawowych usług bankowych jako „jednolitego koszyka” bez uwzględniania lokalnej specyfiki, w Polsce kształtują się poniżej średniej, a dla przykładu we Włoszech i w Niemczech są ponad dwukrotnie wyższe niż średnia.

Upowszechnienie korzystania z Internetu i telefonu do zlecania operacji bankowych umożliwia spadek cen w bankowości detalicznej. Wciąż jednak notujemy wysoki udział obrotu gotówkowego – czyli operacji wykonywanych w oddziałach – co wiąże się z zdecydowanie większymi kosztami po stronie banków. Polityka cenowa banków zachęca klientów do wykorzystywania zdalnych kanałów dostępu. Rozwój wielokanałowych strategii dostępu w Polsce napotyka jednak na problemy strukturalne – zakres dostępu do Internetu i jego koszt oraz wciąż jedne z najdroższych na świecie usługi telekomunikacyjne. Pod względem korzystania z Internetu przez obywateli, Polska znajduje się na 20 miejscu wśród państw UE.

Banki stale wzbogacają zakres usług dostępnych za pośrednictwem Internetu lub telefonu, co wymaga nakładów inwestycyjnych. Stała rozbudowa infrastruktury IT oraz konieczność inwestycji w bezpieczeństwo tych kanałów powoduje, że usługi te obłożone są, minimalnymi w porównaniu z innymi, opłatami. W początkowej fazie ich wdrażania zdarzały się okresy promocji, co było próbą przełamania braku zaufania klientów do tego typu usług.

Poziom cen usług bankowych zależny jest także od stopnia ubankowienia – czyli liczby osób korzystających z usług bankowych. Jest on w polskiej gospodarce ciągle znacząco niższy niż w innych krajach UE. W Polsce tylko 58% ludności posiada rachunek podczas gdy w Europie jest to około 84%. Ważna dla kształtowania cen usług jest też 8 do 12 razy mniejsza częstotliwość korzystania z usług przez polskich klientów.

Duża konkurencja na rynku usług bankowych powoduje, że klienci mają możliwość samodzielnego wyboru najkorzystniejszej oferty dla siebie. Pamiętać jednak trzeba, że najtaniej, nie zawsze znaczy najlepiej. Dziś każdy może wybrać w jednym z banków taki produkt, który najbardziej odpowiada jego oczekiwaniom – w zależności od tego, jakie są jego potrzeby oraz np. częstotliwość korzystania z usług. W związku z dużą konkurencją pomiędzy bankami możliwe jest także indywidualne negocjowanie wysokości oprocentowania kredytów oraz warunków korzystania z niektórych usług. Porównywanie ofert banków tylko pod względem ceny za poszczególne usługi może wprowadzać klientów w błąd, gdyż o wyborze banku powinno decydować także bardzo wiele innych czynników, takich jak oferta kart płatniczych, dostęp do bankomatów, zdalnych kanałów dostępu, liczby placówek, zakresu oferowanych usług dodatkowych takich jak ubezpieczenie, dostęp do jednostek funduszy inwestycyjnych. Dzisiaj każdy może wybrać taki bank, który najlepiej spełnia jego oczekiwania.

Klienci nie mają również żadnych problemów ze zmianą banku i nie dotyczy to wyłącznie przeniesienia konta, ale także kredytu.

ZBP 2006-07-27
Redakcja PRNews.pl
Tagi: ZBP

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców