PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Prudential
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeZBP kontra UOKiK – „bank nie jest obowiązany do bezrefleksyjnego zwrotu środków”

ZBP kontra UOKiK – „bank nie jest obowiązany do bezrefleksyjnego zwrotu środków”

Informacje 22.06.2021 (11:41) informacja prasowa
Bankowość internetowaBankowość mobilnaBezpieczeństwoKarty

W związku z opublikowaniem przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dniu 9 czerwca 2021 r. komunikatu na stronie internetowej „Nie daj sobie ukraść pieniędzy z konta – UOKIK ostrzega” (Komunikat), Związek Banków Polskich skierował do Prezesa UOKiK wystąpienie, w którym wskazał na obowiązujące zasady ustalania odpowiedzialności klienta i banku w przypadku podejrzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji.

W Komunikacie Prezes UOKIK w sposób nieuprawniony zmierza do przerzucenia na banki i innych dostawców usług płatniczych odpowiedzialności za wszelkie przypadki utraty środków z rachunku, niezależnie od zachowania płatnika (stopnia naruszenia ciążących na nim obowiązków). W konsekwencji z Komunikatu wynika, że banki i inni dostawcy usług płatniczych są zobowiązane do zwrotu środków na rzecz płatnika niezależnie od tego, czy w świetle przepisów prawa zakwestionowane transakcje można uznać za nieautoryzowane, jak również nawet za zdarzenia typu „first party fraud”, czyli oszustwa dokonane przez nieuczciwych płatników.

W wystąpieniu na Komunikat, ZBP wskazał, że:

  • W pierwszej kolejności wskazać należy, że bank nie jest obowiązany do bezrefleksyjnego zwrotu środków w każdym przypadku, kiedy płatnik zgłosi podejrzenie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej. 
  • W art. 45 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych wskazano, że na dostawcy spoczywa ciężar udowodnienia, że transakcja została autoryzowana (zgodnie z literalnym brzmieniem dyrektywy PSD2 we wszystkich wersjach językowych, w tym polskiej – uwierzytelniona (authenticated)) i prawidłowo zapisana w systemie służącym do obsługi transakcji płatniczych dostawcy oraz że nie miała na nią wpływu awaria techniczna ani innego rodzaju usterka związana z usługą płatniczą świadczoną przez tego dostawcę, w tym dostawcę świadczącego usługę inicjowania transakcji płatniczej. Wykazanie powyższych okoliczności przez dostawcę przerzuca na płatnika ciężar dowodu, że transakcja miała charakter nieautoryzowany. W przypadku zgłoszenia przez klienta nieautoryzowanej transakcji płatniczej, dostawca może odmówić zwrotu środków w terminie D+1 w następujących przypadkach: 
    • wbrew twierdzeniom płatnika, transakcja była autoryzowana, na co dostawca posiada dowody wskazane w przepisach (art. 45 UUP oraz art. 72 PSD2 tj. transakcja była uwierzytelniona, nastąpił jej prawidłowy zapis w systemie oraz brak było awarii lub innej usterki), a płatnik poza samym zakwestionowaniem transakcji (jako nieautoryzowanej) nie przedstawił dowodów świadczących o braku autoryzacji;
    • transakcja była nieautoryzowana – o czym dostawca wie albo przed upływem terminu zwrotu (D+1) nie jest w stanie podjąć decyzji o uznaniu transakcji za autoryzowaną zgodnie z pkt powyżej, a jednocześnie:
      • roszczenie użytkownika wygasło na skutek upływu terminu zawitego lub
      • (ii) dostawca ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo (ze strony użytkownika) oraz, gdy poinformuje o tym w  formie pisemnej organy powołane do ścigania przestępstw.
  • Klient odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze w pełnej wysokości, jeśli doprowadził do nieautoryzowanej transakcji umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia niektórych obowiązków wskazanych w UUP. 
  • Dostawcy odnotowują zdarzenia typu „first party fraud”, czyli oszustwa dokonane przez nieuczciwych płatników, kiedy to płatnik usiłuje w drodze reklamacji odzyskać środki finansowe z płatności, którą samodzielnie wykonał lub do której się przyczynił udostępniając osobie trzeciej informacje wystarczające do jej wykonania. Podobną sytuacją, do której przyczynił się płatnik, jest inwestowanie w instrumenty finansowe na giełdach kryptowalutowych, kiedy płatnik wbrew ostrzeżeniom dostępnym także na stronach dostawcy jego usług płatniczych,  udostępnia swoje urządzenie osobie trzeciej w celu umożliwienia wykonania inwestycji. Takie udostępnienie może się odbyć w sposób zdalny, kiedy płatnik przekazuje swoje uprawnienia pośrednikowi finansowemu korzystającemu z aplikacji zdalnego pulpitu.
  • Dostawcy odnotowują przypadki, kiedy to ostrzegają płatników przed budzącymi wątpliwości transakcjami, a płatnicy mimo to nalegają na ich wykonanie, a następnie zgłaszają nieautoryzowane transakcje, domagając się od dostawcy zwrotu utraconych środków.
  • Przepisy prawa nie przewidują trybu, zgodnie z którym bank najpierw oddaje płatnikowi kwotę transakcji, a dopiero później ustala okoliczności sprawy i dochodzi zwrotu oddanych środków. Za nieuprawniony należy uznać pogląd, jakoby bank powinien najpierw w ciągu jednego dnia roboczego oddać konsumentowi utracone w wyniku oszustwa środki, a dopiero następnie wyjaśnić kto odpowiada za incydent lub zgłosić takie przypadki organom ścigania.
  • Przepisy UUP przewidują zasadę D+1, zgodnie z którą bank w określonych przypadkach zwraca kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej, nie później jednak niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, którą został obciążony rachunek płatnika, lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia.

Zasady odpowiedzialności banku (dostawcy usług płatniczych) i płatnika oraz zasady postępowania w przypadku podejrzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji są ściśle określone przepisami prawa. Zostały one jednak całkowicie pominięte w Komunikacie UOKIK zamieszczonym na stronie internetowej. W konsekwencji zawarte w nim rekomendacje co do zachowania przez płatników najwyższych standardów ostrożności wydają się pozbawione sensu, gdyż w tym samym przekazie sugeruje się, że ostatecznie i tak w każdym przypadku odpowiedzialność za utratę środków, również w wyniku dalece nieodpowiedzialnych działań płatnika, ma ponieść bank. Komunikat może wręcz zachęcać do kierowania do banków niezasadnych roszczeń o zwrot kwot transakcji, które zostały wykonane w wyniku na przykład rażącego niedbalstwa czy nawet z pełną świadomością płatnika.

Komunikat Prezesa UOKiK uderza w rozwój obrotu bezgotówkowego i nie uwzględnia możliwych negatywnych skutków, które mogą wywołać dla polskiej gospodarki. Prezentowana teza o niemal nieograniczonej odpowiedzialności dostawców usług płatniczych w przypadku stwierdzenia przez płatnika utraty środków jest pozbawiona podstaw prawnych, ale także nieodpowiedzialna społecznie, niweczy bowiem wszelkie skutki kampanii edukacyjnych w zakresie konieczności zachowania odpowiednich środków ostrożności przez płanika.

ZBP zwrócił się do UOKIK o dokonanie rewizji przedstawionych tez, które tworzą szkodliwy społecznie i nieuzasadniony prawnie przekaz o przerzuceniu na banki i innych dostawców usług płatniczych odpowiedzialności za wszelkie przypadki utraty środków z rachunku, niezależnie od zachowania płatnika (stopnia naruszenia ciążących na nim obowiązków).

Źródło: Związek Banków Polskich

bezpieczeństwo karty płatnicze oszustwo psd 2 ZBP 2021-06-22
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bezpieczeństwo karty płatnicze oszustwo psd 2 ZBP

Sprawdź także:

a 0 Volkswagen Bank z nowymi benefitami dla klientów firmowych
02.10.2023 (14:18) – informacja prasowa

Volkswagen Bank z nowymi benefitami dla klientów firmowych

Volkswagen Bank we współpracy z Planet Pay przygotował nowy benefit dla klientów firmowych – akceptację płatności w …

a 0 A Ty co zrobisz, jak wygrasz? – wystartowała kampania Wielkiej Loterii Lokat SGB
02.10.2023 (14:16) – informacja prasowa

A Ty co zrobisz, jak wygrasz? – wystartowała kampania Wielkiej Loterii Lokat SGB

Niemal równo rok po odsłonie akcji wizerunkowej, w której bankowcy przekonywali klientów, że „dobrze dbać o siebie …

a 0 6 nowych strategii pasywnych w ofercie TFI PZU
02.10.2023 (14:13) – informacja prasowa

6 nowych strategii pasywnych w ofercie TFI PZU

Z początkiem października 2023 r. rodzina funduszy inPZU powiększyła się o 6 nowych strategii indeksowych …

a Analizy 0 Wrzesień 2023: kończące się lokaty dały 3% realnej straty
02.10.2023 (12:25) – informacja prasowa

Wrzesień 2023: kończące się lokaty dały 3% realnej straty

Topniejąca inflacja powoduje, że realne wyniki z oszczędzania poprawiają się. Wciąż mamy do czynienia ze stratami, …

a 0 79% internautów kupuje online. Raport „E-commerce w Polsce 2023”
02.10.2023 (11:20) – informacja prasowa

79% internautów kupuje online. Raport „E-commerce w Polsce 2023”

Odsetek polskich internautów, którzy kupują online rośnie – obecnie wynosi on 79%. Na polskich stronach zakupy robi …

a 0 Bank BNP Paribas ponownie będzie strategicznym partnerem Szlachetnej Paczki
02.10.2023 (11:16) – informacja prasowa

Bank BNP Paribas ponownie będzie strategicznym partnerem Szlachetnej Paczki

Bank BNP Paribas już po raz 6. będzie strategicznym partnerem Szlachetnej Paczki. Jak co roku w działania …

PRNews.pl

Zobacz również

„Bezpieczny kredyt 2 proc.” – jak duże mieszkanie można kupić?

„Bezpieczny kredyt 2 proc.” – jak duże mieszkanie można kupić?

Choć działający od trzech miesięcy program „Bezpieczny…

Ukryte podwyżki także w stałoprocentowych hipotekach

Ukryte podwyżki także w stałoprocentowych hipotekach

Kredyty hipoteczne z okresowo stałym oprocentowaniem wywalczyły…

„Bezpieczny kredyt 2 proc.” cieszy się wzięciem. ZBP pokazał nowe dane

„Bezpieczny kredyt 2 proc.” cieszy się wzięciem. ZBP pokazał nowe dane

Banki podpisały prawie 12 tys. umów w…

ZBP proponuje kryterium dochodowe w wakacjach kredytowych

ZBP proponuje kryterium dochodowe w wakacjach kredytowych

Z przedłużonych wakacji kredytowych powinny skorzystać jedynie…

„Alicja-BIS”, czyli patologiczne kredyty w TBS-ach. Mieszkańcy mówią: dosyć!

„Alicja-BIS”, czyli patologiczne kredyty w TBS-ach. Mieszkańcy mówią: dosyć!

Społeczność skupiona wokół inicjatywy Obywatel TBS alarmuje,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

wiczkax:

na pewno, w końcu to dość popularny temat …

czw, 28 wrz 2023 (14:04) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

wiczkax:

wszystko jest klarowne i łatwo się to ogarnia …

czw, 28 wrz 2023 (14:04) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

wiczkax:

zdecydowanie, żeby potem nie zostać z ręką w nocniku …

czw, 28 wrz 2023 (14:04) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

wiczkax:

no wiesz czasami to różnie bywa, niestety :c …

czw, 28 wrz 2023 (14:03) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

wiczkax:

no nie, nikt nie będzie ponosił takiej odpowiedzialności …

czw, 28 wrz 2023 (13:55) • Inflacja jest niekorzystna nawet dla obligacji zabezpieczonych przed inflacją

  • SMART Bankier
  • Kalkulator brutto netto
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • zgarnijpremie.pl
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2023 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców