W 1 kwartale 2019 roku liczba aktywnych klientów detalicznych wzrosła o 59 tys. (prawie 222 tys. w ciągu ostatnich 12 miesięcy), sprzedaż pożyczek gotówkowych osiągnęła wartość 988 mln zł (+29% r/r), a kredytów hipotecznych 856 mln zł (+14% r/r). Skonsolidowany zysk netto Grupy wyniósł 160 mln zł (+3% r/r), a ROE, skorygowany o zdarzenia jednorazowe*, 9,1%.
– 1 kwartał 2019 roku, w oczekiwaniu na zamknięcie transakcji kupna Euro Banku oraz związanych z nią inicjatyw i projektów, upłynął pod znakiem mocnych wzrostów wolumenów biznesowych. Portfel kredytowy Grupy (bez walutowych kredytów hipotecznych) wzrósł o 18% r/r, depozyty o 12% r/r, a liczba aktywnych klientów detalicznych zbliżyła się do poziomu 1,9 mln – mówi Joao Bras Jorge, Prezes Zarządu Banku Millennium.
Najważniejsze wyniki finansowe
Skonsolidowany zysk netto Grupy Banku Millennium w 1 kwartale 2019 roku wyniósł 160 mln zł czyli o 3% więcej niż w analogicznym okresie roku 2018.
Wynik z tytułu odsetek – +15% rocznie – pozostawał nadal głównym czynnikiem wzrostu, natomiast podniesienie opłat na BFG spowodowało znaczny, 16% r/r, wzrost kosztów operacyjnych. Dodatkowo, roczna składka BFG z tytułu przymusowej restrukturyzacji księgowana w 1 kwartale, zniekształciła porównanie wyników do poprzedniego kwartału. Na wynik Grupy wpłynęła również jednorazowa kwota rozwiązanej rezerwy na należność z tytułu podatku, wynosząca 24,3 mln zł netto.
Mimo wyższych kosztów, wzrost przychodów operacyjnych o 13% zaowocował poprawą efektywności mierzonej wskaźnikiem koszty/dochody (w ujęciu powtarzalnym) do poziomu 46,1% w porównaniu z wartością 46,5% za cały 2018 rok.
Koszty ryzyka w 1 kwartale 2019 roku, mimo wzrostu do 72,3 mln zł z 51,4 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku, w ujęciu względnym (w odniesieniu do średnich kredytów netto) wyniosły 55 punktów bazowych, mieszcząc się w oczekiwanym przez Bank przedziale.
Na koniec marca 2019 roku Grupa Banku Millennium charakteryzowała się mocną pozycją płynnościową (wskaźnik kredyty/depozyty oraz LCR na komfortowym poziomie odpowiednio 81% oraz 197%) oraz silnymi wskaźnikami kapitałowymi (całkowity współczynnik TCR 25,6%). Poziom ostatniego współczynnika podniósł się istotnie w wyniku zatrzymania całego zysku za 2018 rok oraz emisji obligacji podporządkowanych w kwocie 830 mln zł. Wzmocnienie parametrów kapitałowych i płynnościowych Grupy pozwoli na sfinalizowanie transakcji kupna Euro Banku zaplanowanej na drugi kwartał b.r.
* bez zdarzeń jednorazowych, t.j. uwzględniając równe naliczenie składki na fundusz restrukturyzacyjny BFG przez cały rok i bez wpływu jednorazowego zwrotu aktywa podatkowego.
Najważniejsze wyniki biznesowe
Bankowość detaliczna
W 1 kwartale 2019 roku Bank powiększył bazę aktywnych klientów detalicznych o 59 tys. (o prawie 222 tys. w ciągu ostatnich 12 miesięcy) i na dzień 31 marca 2019 roku obsługiwał ich blisko 1,9 mln. Z bankowości elektronicznej korzystało już prawie 1,5 mln (+22% r/r), a z aplikacji mobilnej i mobilnego Millenetu ponad 1 mln osób (silny, 40% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym). Bank nadal intensywnie rozwijał strategiczne filary wzrostu w kanałach elektronicznych. Udział cyfrowych kanałów sprzedaży w akwizycji kont osobistych wyniósł 25%, a pożyczek gotówkowych blisko 50%. Z pozostałych usług online największy wzrost odnotowały transakcje BLIK-iem – 207% r/r, sprzedaż biletów komunikacji miejskiej – 102% r/r i liczba kart aktywowanych w technologii HCE – 84% r/r.
Tradycyjnie produktem budującym szybkie tempo akwizycji klientów było Konto 360°wspierane ciekawymi kampaniami sprzedażowymi oraz programem rekomendacyjnym „Lubię to Polecam”. Do końca marca program miał już 455 tys. uczestników, a tylko w pierwszych trzech miesiącach roku rejestracji dokonało 67,5 tys. klientów.
W 1 kwartale 2019 roku sprzedaż pożyczek gotówkowych osiągnęła rekordową wartość 988 mln zł, (+29% r/r), a kredytów hipotecznych 856 mln zł (+14% r/r). Przyśpieszenie sprzedaży pożyczek gotówkowych było możliwe dzięki atrakcyjnym ofertom promocyjnym i gwałtownemu rozwojowi sprzedaży w kanałach online. Kredyty hipoteczne zawdzięczają swój wysoki wynik pełnej kontroli nad czasem procesu oraz rekordowo wysoką dynamiką nowych wniosków kredytowych. Łączna wartość kredytów dla klientów indywidualnych na dzień 31 marca 2019 roku osiągnęła wartość 37,1 mld zł brutto.
Po dynamicznym wzroście wartości depozytów indywidualnych w ubiegłym roku, w 1 kwartale 2019 roku Bank koncentrował się na utrzymaniu pozyskanych środków i poprawie ich rentowności. Mimo niewielkiego przyrostu wolumenów (ok. 100 mln zł), saldo depozytów indywidualnych było o 11% wyższe niż rok wcześniej i blisko 1,7 mld zł wyższe od założeń budżetowych.
Aplikacja smartshoppingowa goodie
1 kwartał 2019 roku przyniósł utrzymanie dynamiki rozwoju goodie. Całkowita liczba pobrań aplikacji przekroczyła 1,1 mln, z czego na początkowe trzy miesiące roku przypadło aż 200 tysięcy. Użytkownicy goodie mogli wybierać spośród 2,7 tysiąca zagregowanych ofert od 1400 marek. Za pośrednictwem aplikacji założono już ponad pół miliona kart lojalnościowych – w tym ponad 400 tysięcy kart 41 galerii handlowych z całej Polski i 100 tysięcy kart pieczątkowych kawiarni i restauracji. Pod koniec marca 2019 roku liczba transakcji cashback wykonanych przez 15 tysięcy aktywnych użytkowników goodie przekroczyła 150 tys.
Cyfrowe ułatwienia dla klientów indywidualnych
- udostępnienie ApplePay, płatności zbliżeniowych telefonem oraz smartwatchem dla użytkowników systemu operacyjnego iOS. Z ApplePay mogą korzystać użytkownicy kart debetowych i kredytowych Visa oraz Mastercard.
- możliwość płacenia podatku bezpośrednio w serwisie Twój e-PIT. Za pośrednictwem Millenetu klienci mogą teraz regulować należności wobec urzędu skarbowego bez potrzeby opuszczania serwisu podatkowego. Wszystkie dane przelewu podstawiają się automatycznie.
- udostępnienie dostawcom usług (TPP) platformy testowej (API). W związku z procesem wdrażania dyrektywy PSD2 Bank jako jeden z pierwszych banków w Polsce przygotował dla certyfikowanych zewnętrznych dostawców usług (TPP) specjalny interfejs dostępowy (API). Zapewnia on pełną dokumentację, niezbędne informacje oraz stabilne środowisko testowe.
- tymczasowa blokada kart w aplikacji mobilnej i odblokowywanie haseł w Millenecie. Wśród nowych rozwiązań klienci mogą korzystać z wygodnego, tymczasowego blokowania kart płatniczych w aplikacji (blokadę można włączać i wyłączać dowolną ilość razy) oraz szybkiego, w pełni online odblokowywania hasła do systemu Millenet, bez potrzeby kontaktu z infolinią.
- optymalizacja procesów pożyczkowych. Bank udostępnił możliwość konsolidacji pożyczek w swoim systemie transakcyjnym oraz wnioskowania o nową pożyczkę gotówkową w aplikacji mobilnej. Zoptymalizowano również takie procesy sprzedażowe jak otwieranie rachunku dla firm jednoosobowych oraz zakup ubezpieczenia komunikacyjnego.
- bankowość nowej generacji. Bank już wkrótce uruchomi nowy serwis bankowości internetowej Millenet oraz aplikację mobilną, które będą spersonalizowane dla każdego klienta. Do ich budowy zastosowano unikatowe na polskim rynku technologie i rozwiązania, a także wyjątkowy design, które zapewnią klientom zupełnie nowe cyfrowe doświadczenie.
Bankowość przedsiębiorstw
W 1 kwartale 2019 roku bankowość przedsiębiorstw kontynuowała trend wzrostowy, zwłaszcza w zakresie wolumenów kredytowych – planowany 14% roczny wzrost został zrealizowany z nadwyżką. Bank zmienia strukturę portfela kredytowego, zwiększając udział firm produkcyjnych i aktywność w segmencie mikroprzedsiębiorstw. Motorem wzrostu jest również wprowadzenie modelu wsparcia branżowego z naciskiem na wybrane sektory. Mimo nadal ograniczonego zapotrzebowania firm na finansowanie, wartość bilansowych produktów kredytowych udzielonych firmom wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 2,3 mld zł do poziomu 18,6 mld zł brutto czyli o 14% r/r (rynek rósł w tym czasie w tempie ok. 10%).
Portfel Millennium Leasing wzrósł o 12% r/r osiągając poziom 6,6 mld zł, a wartość uruchomionych umów leasingu w 1 kwartale 2019 roku wyniosła 0,86 mld zł. Zrealizowany przez Bank w 1 kwartale obrót faktoringowy wyniósł 4,9 mld zł, co daje mu 7,9% udziału w rynku. Aktywa faktoringowe na koniec kwartału wyniosły 2,6 mld zł czyli wzrosły o 9% r/r. Wartość portfela czynnych gwarancji i akredytyw osiągnęła ponad 0,9 mld zł, rosnąc o 15% r/r.
Efektem powiększającej się bazy klientów oraz konsekwentnej rozbudowy usług i systemów elektronicznych był dalszy wzrost liczby transakcji realizowanych przez klientów. W konsekwencji rósł wolumen środków na rachunkach bieżących, osiągając w 1 kwartale poziom 8,8 mld zł (+16% r/r). Łączna wartość zdeponowanych środków klientów biznesowych wyniosła 18,8 mld zł (+15% r/r).
Bank kontynuował partnerstwo z Klubem CFO – miejscem spotkań i wymiany wiedzy dyrektorów finansowych polskich przedsiębiorstw. Klub CFO jest wspólną inicjatywą Banku, Harvard Business Review Polska i pozostałych partnerów. W 1 kwartale odbyły się kolejne webinaria poświęcone zarządzaniu ryzykiem płynności i ryzykiem walutowym, a we Wrocławiu spotkanie networkingowe poświęcone zarządzaniu ryzykiem strategicznym firmy. Bank jest również partnerem strategicznym i merytorycznym Diamentów Forbesa, prestiżowego rankingu organizowanego przez miesięcznik „Forbes”. Nagradza on polskie przedsiębiorstwa najszybciej zwiększające swoją wartość.
Cyfrowe ułatwienia dla klientów korporacyjnych
- rozszerzenie funkcjonalności w usłudze Millenet Link umożliwiającej automatyczną wymianę danych między systemami – księgowym firmy i transakcyjnym banku. Elementy rozwiązania oparte są na standardzie ISO 20022 oraz rekomendacji ZBP. W ramach produktu Factoring dodano możliwość wysyłania plików z fakturami, pobierania statusów płatności oraz indywidualnych raportów bez konieczności logowania do aplikacji pośrednich.
- optymalizacja procesu realizacji przelewów zagranicznych w aplikacji mobilnej. Dzięki uproszczeniu sposobu identyfikacji banku odbiorcy, na podstawie wprowadzonych danych użytkownik może skorzystać z wyszukiwarki banków. Jeżeli dane będą unikalne tylko dla jednego banku, reszta danych zostanie automatycznie podstawiona na formularzu przelewu.
- udostępnienie w Millenecie eBOKa leasingowego. Dzięki nowemu rozwiązaniu, klienci Banku i Millennium Leasing mogą obsługiwać produkty bankowe i leasingowe z poziomu jednej platformy. Zintegrowana platforma, dająca możliwość obsługi różnych produktów finansowych, jest ważnym elementem strategii rozwoju usług cyfrowych Grupy.
Źródło: Bank Millennium