Co czwarty respondent biorący udział w badaniu ARC Rynek i Opinia przygotowanym na zlecenie KIR chciałby mieć możliwość przesyłania pieniędzy na numer telefonu komórkowego. Obawy budzą kwestie bezpieczeństwa i ewentualne pomyłki przy wpisywaniu numeru.
ARC Rynek i Opinia na zlecenie KIR przygotowało sondaż dotyczący kwestii mobilnego przelewania pieniędzy na numer telefonu. Z badania wynika, że tylko co czwarty ankietowany (25 proc.) chciałoby, by jego bank oferował przelewy na numer telefonu w bankowości mobilnej. „Nie” powiedziało 27 proc. osób biorących udział w badaniu. Niezdecydowanych jest blisko połowa – 49 proc. Jak wynika z badania, 37 proc. użytkowników bankowości elektronicznej słyszało o przelewach na numer telefonu.
Obawy klientów budzi bezpieczeństwo swoich danych i zasobów finansowych. Taką odpowiedź wskazało 57 proc. ankietowanych. Wśród potencjalnych problemów, które mogą się pojawić w związku z wykonywaniem przelewów P2P, ankietowani wskazali również możliwość pomylenia numeru telefonu na który chcą przelać pieniądze (46 proc.) oraz konieczność posiadania odpowiedniego telefonu (25 proc.).
Z kolei do wśród głównych zalet korzystania z przelewów na numer telefonu wskazano prostotę i intuicyjność użytkowania (39 proc.). Zachętą jest też nieograniczona czasowo dostępność usługi (35 proc.) oraz jej mobilność, czyli możliwość realizacji transakcji z wykorzystaniem smartfonu. Ponad jedna trzecia ankietowanych (31 proc.) docenia wyeliminowanie konieczności posługiwania się 26 cyfrowym numerem rachunku bankowego odbiorcy, zastąpionego przez numer telefonu.
Mimo tego że chęć korzystania z przelewów na numer telefonu wyraził tylko co czwarty użytkownik, to zdaniem KIR wynik jest dobry. – To optymistyczny wynik, biorąc pod uwagę, że jest to stosunkowo nowa usługa – mówi cytowany w informacji prasowej Grzegorz Leńkowski, dyrektor Linii biznesowej płatności natychmiastowe w KIR.
KIR uważa, że popularność mobilnych usług finansowych będzie rosnąć wraz z liczbą oferujących je banków i powiększającym się gronem użytkowników bankowości mobilnej. Jak wynika z danych PRNews.pl, w drugim kwartale liczba użytkowników bankowości mobilnej wynosiła już 6,3 mln osób.
W Polsce przelewy natychmiastowe na numer telefonu oferują Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, PKO Bank Polski oraz mBank. Są one dostępne w ramach aplikacji BLIK. Do rozliczania transakcji wykorzystywana jest infrastruktura opracowanego przez KIR systemu Express Elixir. W bankowości mobilnej przelewy na numer telefonu są bezpłatne. W bankowości internetowej przelew przez system Express Elixir kosztuje około 5 zł.