Z udziałem wyspecjalizowanych pośredników Polacy zawarli w ubiegłym roku ponad 2,2 mln umów na kredyty i pożyczki o łącznej wartości 20 480,8 mln zł. Najczęściej dotyczących kredytów i pożyczek gotówkowych i ratalnych.
Taki obraz działalności przedsiębiorstw pośrednictwa kredytowego w 2011 roku prezentują opublikowane przez GUS dane. Urząd przebadał 65 firm zajmujących się pośrednictwem kredytowym w 2011 roku. Wśród nich zdecydowana większość (45 firm) pośredniczyła w udzielaniu kredytów i pożyczek współpracując przy tym z bankami, 16 firm udzielało wyłącznie pożyczek z własnych środków, a 3 firmy prowadziły działalność mieszaną – i współpracowały z bankami, i udzielały pożyczek z własnych środków. Z danych GUS wynika również, że w tego rodzaju firmach pracowało w minionym roku 11 074 osób.
Z pośrednikiem po kredyt gotówkowy i hipoteczny
W całym 2011 roku z udziałem pośredników kredytowych zostało zawartych 2 200 860 umów. Najwięcej z nich (2 114 059) dotyczyło kredytów i pożyczek gotówkowych i ratalnych. Coraz częściej pośrednicy uczestniczyli także w zawieraniu umów dotyczących kredytów hipotecznych. Mniej chętnie Polacy udawali się w 2011 roku do pośrednika w celu pozyskania kredytów samochodowych i kredytów konsolidacyjnych.
Liczba kredytów i pożyczek przyznanych ogółem w latach 2010-2011 z udziałem podmiotów pośrednictwa kredytowego
Źródło: GUS
W działalności przedsiębiorstw pośrednictwa kredytowego odnotowano w porównaniu do poprzedniego roku ponad 20-procentowy wzrost wartości udzielanych z ich udziałem kredytów i pożyczek. Mimo że umowy dotyczące kredytów hipotecznych stanowiły niecałe 3% ogólnej liczby umów, miały one największy udział wartościowy. Ich wartość zwiększyła się w 2011 roku o blisko 20% i wyniosła 14 855 078 tys. zł.
Wartość kredytów i pożyczek przyznanych ogółem w latach 2010-2011 z udziałem podmiotów pośrednictwa kredytowego
Źródło: GUS
Pośrednicy zachęcają przez internet i telefon
W celu dotarcia do klienta pośrednicy kredytowi stosują różnorakie kanały. Dominującymi okazały się telefon i internet. W porównaniu do 2010 roku, zwiększyła się również liczba stacjonarnych własnych punktów sprzedaży – z 741 do 946. Wiele firm deklarowało także wykorzystywanie ulotek oraz reklam w prasie, radiu i telewizji.
Kanały pozyskiwania klientów przez przedsiębiorstwa pośrednictwa kredytowego w 2011 r.
Źródło: GUS
Główny Urząd Statystyczny bada pośredników kredytowych od kilku lat. Od 2009 roku prezentuje wyniki w formie rozszerzonych informacji. Oprócz skali działalności czy sposobów pozyskiwania klientów, w raporcie z ubiegłego roku przedstawiono również dane dotyczące kapitałów, przychodów, kosztów czy aktywów i pasywów oraz wyników finansowych. Szczegółowe informacje dostępne są na stronach GUS.
Źródło: Bankier.pl